ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تایپ کاراکترهای ویژه
تکنولوژی

مشکل کندی ویندوز ۱۰ پس از نصب آپدیت را چگونه برطرف کنیم؟

مایکروسافت هرچند ماه یکبار بروزرسانی جدیدی برای ویندوز ۱۰ منتشر می‌کند که شاید با باگ‌های مختلفی همراه باشد. علاوه بر این شاید با نصب این آپدیت، سرعت سیستم شما کاهش پیدا کند. اگر پس از ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

مایکروسافت هرچند ماه یکبار بروزرسانی جدیدی برای ویندوز ۱۰ منتشر می‌کند که شاید با باگ‌های مختلفی همراه باشد. علاوه بر این شاید با نصب این آپدیت، سرعت سیستم شما کاهش پیدا کند. اگر پس از نصب یک آپدیت با چنین مشکلی مواجه شدید، چندین راه‌حل برای رفع کندی ویندوز ۱۰ به شما معرفی می‌کنیم.

چندین ترفند برای رفع کندی ویندوز ۱۰ پس از آپدیت وجود دارد، با این حال پیش از اینکه به معرفی آن‌ها بپردازیم، ابتدا نگاهی به دلایلی می‌اندازیم که می‌توانند در این کندی نقش داشته باشند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

دلایل کندی ویندوز ۱۰ پس از نصب آپدیت

مایکروسافت با بروزرسانی‌های متعدد در کنار بهبود عملکرد سیستم عامل خود، قابلیت‌های جدیدی هم به آن اضافه می‌کند. این کمپانی همچنین مشکلات امنیتی موجود در ویندوز ۱۰ را با همین آپدیت‌ها برطرف می‌کند. با توجه به اینکه هدف از انتشار هر بروزرسانی، بهبود عملکرد سیستم کاربران است، چرا برخی مواقع با نصب آن‌ها با مشکل کندی ویندوز ۱۰ مواجه می‌شویم؟

سه دلیل در شکل‌گیری چنین مشکلی می‌توانند نقش داشته‌ باشند:

  • یک آپدیت دارای باگ
  • فایل سیستم خراب
  • اپ‌های پس زمینه

فرقی نمی‌کند کدام یک از دلایل بالا باعث کاهش سرعت ویندوز ۱۰ پس از نصب یک آپدیت شده باشند، با راه‌حل‌های این مقاله می‌توانید مشکل را برطرف کنید.

راه‌های رفع کندی ویندوز ۱۰ پس از آپدیت

بدون توجه به دلیلی که موجب کندی سیستم عامل دستگاه شما شده، با روش‌های زیر می‌توانید آن را برطرف کنید و دیگر با چنین مشکلی مواجه نشوید.

۱. آپدیت‌ها را حذف کنید

اگر آپدیت‌های جدید موجب کندی سیستم شما شده‌اند، می‌توانید به نسخه قبلی ویندوز ۱۰ برگردید و آپدیت‌ها را حذف کنید. مایکروسافت برای انجام چنین کاری، یک روش برای کاربران درنظر گرفته. برای حذف آپدیت‌ها به تنظیمات بروید و سپس مسیر Settings > Update & Security > Windows Update > View update history را دنبال کنید.

رفع کندی ویندوز ۱۰

در ادامه روی گزینه «Uninstall Updates» کلیک کنید تا فهرستی از آپدیت‌های نصب شده در برابرتان ظاهر شود. در این بخش می‌توانید آپدیت‌هایی که بنظرتان باعث کندی سیستم شده‌اند را پاک کنید.

رفع کندی ویندوز ۱۰

با این روش می‌توانید آپدیت‌های دردساز را به راحتی پاک کنید که منجر به رفع کندی ویندوز ۱۰ می‌شود.

۲. فایل‌های خراب یا آسیب ‌دیده را تعمیر کنید

برخی مواقع به علت مشکلات در شبکه یا موارد دیگر، در بروزرسانی وقفه ایجاد می‌شود یا فرایند آپدیت به درستی به پایان نمی‌رسد. این موضوع می‌تواند منجر به تخریب یا آسیب به فایل‌های ضروری ویندوز شود.

در صورتی که با چنین شرایطی مواجه شوید، سیستم شما به درستی عمل نمی‌کند و باید آن را تعمیر کنید. برای چنین کاری می‌توانید از ابزار رایگان «System File Checker» مایکروسافت استفاده کنید. این ابزار فایل‌های سیستم ویندوز را اسکن کرده و سپس آن‌ها را تعمیر می‌کند.

برای دسترسی به System File Checker باید از کامند پرامپت (Command Prompt) استفاده کنید. برای اینکار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • روی نوار جستجوی ویندوز کلیک کرده و عبارت Command Prompt را تایپ کنید.
  • نشانگر ماوس را روی بالاترین گزینه قرار دهید و کلیک راست کنید. در منوی باز شده، گزینه Run as administrator را انتخاب کنید.

رفع کندی ویندوز ۱۰

  • عبارت sfc /scannow را تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید.

رفع کندی ویندوز ۱۰

پس از تکمیل اسکن، سیستم خود را ریبوت کنید. اگر با خرابی فایل مواجه شده باشید، با این روش چنین مشکلی برطرف می‌شود، با این حال اگر دستور SFC نتوانست فایل‌های شما را بازیابی کند، راه زیر را امتحان کنید.

اجرای دستور DISM

در صورت عملکرد ناموفق SFC، از دستور DISM استفاده کنید. DISM یکی دیگر از ابزارهای تشخیصی ویندوز است که توسط مایکروسافت توسعه پیدا کرده، با این حال قدرتمندتر از SFC محسوب می‌شود و فایل‌های ایمیج سیستم را تعمیر می‌کند.

برای اجرای این دستور، کامند پرامپت را با روش یکسان با قبل با دسترسی ادمین باز کنید. در پنجره مربوطه، دستور DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth را وارد کنید تا وجود ایمیج خراب بررسی شود.

رفع کندی ویندوز ۱۰

اگر هیچ مشکلی شناسایی نشد، می‌توانید یک اسکن پیشرفته‌تر را از طریق دستور Dism /Online /Cleanup-Image /ScanHealth ترتیب دهید.

رفع کندی ویندوز ۱۰

این فرایند مدتی طول می‌کشد. اگر با دستور بالا توانستید فایل خرابی را شناسایی کنید، با استفاده از دستور Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth، فایل‌های جدید را دانلود و جایگزین فایل‌های آسیب ‌دیده کنید.

پس از اجرای دستور، کامپیوتر خود را ریستارت کنید و دوباره با اجرای دستور SFC، خطاها را تعمیر کنید.

۳. اپ‌های پس زمینه را غیرفعال کنید

یکی دیگر از روش‌های مطرح برای رفع کندی ویندوز ۱۰ پس از نصب آپدیت، غیرفعال کردن تمام اپ‌های پس زمینه غیرضروری است. همانطور که می‌دانید سیستم عامل مایکروسافت به اپ‌های پیش فرض بی‌شماری مجهز شده و حتی زمانی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، در پس زمینه اجرا می‌شوند. با این حال برای اینکه سیستم شما عملکرد مناسبی داشته باشد، به برخی از آن‌ها نیازی ندارید.

با توجه به این موضوع، اجرای آن‌ها در پس زمینه به معنای مصرف منابع مانند CPU و رم خواهد بود. اگر این اپ‌ها فعال نباشند، منابع آزاد می‌شوند و کمتر با مشکل کندی سیستم مواجه می‌شوید. در همین راستا به شما پیشنهاد می‌کنیم که این برنامه‌ها را غیرفعال کنید. برای چنین کاری مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به تنظیمات ویندوز مراجعه کنید.
  • به مسیر Privacy > Background Apps بروید.

رفع کندی ویندوز ۱۰

  • در اینجا اپ‌هایی که ضروری نیستند را غیرفعال کنید تا در پس زمینه اجرا نشوند.

در پایان کامپیوتر خود را ریستارت کنید تا سرعت آن مانند قبل شود و عملکرد عادی از خود نشان دهد.

۴. سیستم را با کمترین برنامه‌های استارت آپ راه‌اندازی کنید

برای این هدف باید یک Clean Boot اجرا کنید. در Clean Boot، سیستم شما با کمترین درایورها و برنامه‌های اولیه راه‌اندازی می‌شود و به وسیله آن می‌توانید اپ‌های جدیدی که موجب کندی سیستم شده‌اند را شناسایی کنید. برای اجرای Clean Boot، مراحل زیر را انجام دهید:

  • در نوار جستجوی ویندوز عبارت msconfig را تایپ کرده و روی اپ System Configuration کلیک کنید.

رفع کندی ویندوز ۱۰

  • در تب سرویس‌ها، گزینه Hide all Microsoft Services را انتخاب کرده و سپس روی گزینه Disable All کلیک کنید.

رفع کندی ویندوز ۱۰

  • زیر تب استارت آپ، روی گزینه Open Task Manager کلیک کنید.

رفع کندی ویندوز ۱۰

  • در بخش استارت آپ، تمام اپ‌ها را انتخاب کرده و غیرفعال کنید. شما همچنین می‌توانید روی فرایندهای پس زمینه کلیک کنید و از منو، گزینه Disable را انتخاب کنید.

رفع کندی ویندوز ۱۰

  • تسک منیجر را ببندید.
  • در تب استارت آپ در System Configuration روی گزینه OK کلیک کنید.

پس از انجام تمام مراحل بالا، حالا می‌توانید یک Clean Boot داشته باشید. برای اینکار تنها کافیست سیستم خود را ریستارت کنید.

۵. سیستم ریستور ویندوز را اجرا کنید

ویندوز حذف آپدیت‌ها و بازگشت به نسخه‌های قبلی را برای کاربران ممکن کرده و برای اینکار می‌توانید از یکی‌ دیگر از ویژگی‌های پیش‌فرض ویندوز استفاده کنید. قابلیت سیستم ریستور (System Restore) شما را به وضعیتی می‌برد که مشکلی در عملکرد سیستم وجود نداشته است.

سیستم ریستور با ذخیره‌سازی فایل‌ها و رجیستری به عنوان ریستور پوینت (Restore Point) کار می‌کند. شما می‌توانید با این ریستور پوینت‌ها یا نقاط بازیابی سیستم خود را به گذشته و زمانی که عملکردش مشکلی نداشته، برگردانید. بنابراین ریستور پوینت‌ها یکی دیگر از راه‌های رفع کندی ویندوز ۱۰ محسوب می‌شوند. برای چنین کاری مراحل زیر را دنبال کنید:

  •  در نوار جستجوی ویندوز، عبارت «System Restore» را تایپ کرده و سپس روی گزینه «Create a restore point» کلیک کنید.

رفع کندی ویندوز ۱۰

  • پنجره System Properties در برابرتان ظاهر می‌شود.
  • روی تب System Protection کلیک کرده و سپس گزینه System Restore را انتخاب کنید. به این موضوع توجه داشته باشید که اگر نمی‌توانید روی این گزینه کلیک کنید، سیستم شما هنوز یک ریستور پوینت ندارد و نمی‌توانید سیستم خود را بازیابی کنید.

رفع کندی ویندوز ۱۰

  • در پنجره‌ای که باز می‌شود، روی گزینه Next کلیک کنید.
  • ریستور پوینت موردنظرتان را انتخاب کرده و روی گزینه اسکن کلیک کنید تا از برنامه‌هایی که تاثیر قرار می‌گیرند، مطلع شوید.
  • برای بازیابی سیستم روی گزینه Next کلیک کنید.
  • در نهایت روی گزینه Finish کلیک کنید.

پس از تکمیل فرایند بازیابی، سیستم شما به وضعیت قبلی یعنی زمانی که از آن بکاپ گرفته‌اید، بازمی‌گردد.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که آخرین راه‌حل برای رفع کندی ویندوز ۱۰ پس از امتحان کردن تمام موارد بالا، ریست فکتوری است. با اینکار سیستم به وضعیت اولیه بازمی‌گردد و همه کارها را باید از ابتدا انجام دهید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • پسر زمستان
    پسر زمستان | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

    من چرا این مشکلاتو ندارم با آپدیت جدیدم سرعتش بیشتر میشه ??

  • disna
    disna | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

    استفاده از آنتی ویروس های بسیار سبک و کم حجم Webroot ( وبروت ) تاثیر چشمگیری در افزایش سرعت و کارایی کامپیوتر داره.

    این ضدویروس در حال حاضر توسط برخی شرکتهای اینترنتی از جمله شاتل و آسیاتک و با پشتیبانی شرکت دورانتاش ارائه میشن.

    • pars
      pars | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

      پروتکشن انتی ویروس خود ویندوز نمره ی هم تراز کسپر و ایست داره و بسیار هم سبکه و نیاز به چیزی نداره

مطالب پیشنهادی