ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چرا ناسا مانع از آلوده‌شدن سیارات دیگر با میکروب‌های زمینی می‌شود؟

ناسا با استریل کردن کاوشگر استقامت مانع از ارسال هرگونه ویروس و میکروب از زمین به مریخ شده است. اما علت این سختگیری برای جلوگیری از راهیابی میکروارگانیسم‌ها به سیارات دیگر چیست؟ استقامت قرار است ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

ناسا با استریل کردن کاوشگر استقامت مانع از ارسال هرگونه ویروس و میکروب از زمین به مریخ شده است. اما علت این سختگیری برای جلوگیری از راهیابی میکروارگانیسم‌ها به سیارات دیگر چیست؟

استقامت قرار است با تجهیزات پیشرفته علمی خود مریخ را رمزگشایی کرده و اطلاعات جدیدی از گذشته بسیار دور این سیاره به ما بدهد. یکی از چالش‌های اصلی ناسا برای این مأموریت عدم ارسال باکتری، ویروس یا هر میکروب زمینی دیگر با استقامت به مریخ بوده و سختگیری فوق العاده‌ای برای استریل کردن تجهیزات به منظور جلوگیری از آلودگی سیارات دیگر می‌کند.

برای مثال ناسا برای ساخت تجهیزات فضایی از «اتاق‌های تمیز» استفاده می‌کند. اتاق تمیز، همانطور که از نامش پیداست، عاری از هرگونه آلوده کننده بالقوه است و ناسا قطعاتی که باید به فضا ارسال شوند را در آنها می‌سازد و آزمایش می‌کند.

دانشمندان و مهندسین ناسا که در اتاق‌های تمیز کار می‌کنند باید از لباس مخصوص درزگیری شده استفاده کنند که تا حدی شبیه لباس‌هایی است که کادر درمان برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیردار خطرناک می‌پوشند، با این تفاوت که مهندسین ناسا به جای جلوگیری از بیمار شدن خودشان، از آلوده شدن تجهیزات فضایی با باکتری‌ها یا میکروب‌های بدن خود جلوگیری کنند. اگر ناسا اینطور سخت گیری نکند، میکروارگانیسم‌ها می‌توانند به فضا یا سیارات دیگر مثل مریخ راه یافته و آنها را آلوده کنند.

اما اصلاً چرا باید از ورود میکروب‌ها و میکروارگانیسم‌ها به سیارات دیگر جلوگیری کرد؟ پاسخ ساده است؛ چون بشر به دنبال حیات فرازمینی است. محققان هنوز از وجود حیات در گذشته یا حال مریخ مطمئن نیستند و بردن جانداران میکروسکوپی به آن فقط جستجوی حیات در سیاره سرخ را سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌کند.

نمایی از یکی از اتاق های تمیز ناسا که مهندسین را حین کار روی تلسکوپ فضایی جیمز وب نشان می دهد.

فرض کنید استقامت با خودش چند میکروب به مریخ ببرد و آنها را در سطح سیاره پخش کند و سپس نمونه سنگ‌های حاوی آنها را به زمین ارسال کند. محققان پس از بررسی سنگ‌ها تصور می‌کنند در مریخ حیات پیدا شده در صورتی که منشاء باکتری کشف شده زمین بوده است. چنین اتفاقی به طور جدی تلاش‌ها برای کشف حیات را به هم زده و تمام کشفیات آینده را نیز زیر سوال می‌برد.

شمارش معکوس برای فرود کاوشگر «استقامت» بر سطح مریخ آغاز شده و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود این ربات پیشرفته پنج شنبه هفته آینده به سیاره سرخ خواهد رسید. بر اساس آمار درج شده در وب سایت ناسا، استقامت تاکنون نزدیک به ۴۵۰ میلیون کیلومتر پیموده (یعنی ۹۵.۴۸ درصد سفر) و تنها ۲۱ میلیون کیلومتر دیگر با بهرام فاصله دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی