ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان چوب شفاف با مقاومت بیشتر و وزن کمتر از شیشه ساختند

محققان دانشگاه مریلند موفق شدند تخته چوب معمولی را به ماده‌ای با شفافیت شیشه اما با مقاومت بیشتر و خصوصیات عایق‌سازی بهتر از آن تبدیل کنند. چوب از دو ماده ساده تشکیل شده است: «سلولز» ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۰

محققان دانشگاه مریلند موفق شدند تخته چوب معمولی را به ماده‌ای با شفافیت شیشه اما با مقاومت بیشتر و خصوصیات عایق‌سازی بهتر از آن تبدیل کنند.

چوب از دو ماده ساده تشکیل شده است: «سلولز» که فیبرهای باریک بوده و دیواره سلولی گیاهان را تشکیل می‌دهد و «لینگین» که این فیبرها را به هم پیوند می‌دهد. لینگین ماده‌ای چسب مانند و شبیه به رزین پلاستیک در فایبرگلس یا فیبر کربن بوده و حاوی مولکول‌هایی به نام کروموفور (Chromophore) است که به چوب رنگ قهوه‌ای داده و مانع از عبور کردن نور از آن می‌شوند.

محققان پیشتر برای شفاف کردن چوب، لینگین را حذف می‌کردند که نیازمند استفاده از مواد خطرناک و سمی در دمای بالا و صرف زمان زیاد است و خروجی نیز گران‌قیمت و شکننده می‌شود. روش جدید اما ارزان تمام شده و به آسانی قابل انجام است.

محققان در این روش ابتدا محلول هیدروژن پراکسید را با استفاده از قلم موی معمولی روی تخته چوب کشیده و آن را در برابر نور خورشید یا لامپ فرابنفش قرار دادند. پس از گذشت چند ساعت هیدروژن پراکسید کروموفورهای قهوه‌ای را بدون دستکاری لینگین سفید کرد بنابراین چوب نیز به رنگ سفید درآمد. محققان سپس به چوب نوعی اپوکسی شفاف القاء کردند که با پر کردن منافذ چوب اجازه عبور ۹۰ درصد نور را می‌دهد. ماحصل این کار ایجاد چوبی با شفافیت شیشه اما با انعطاف‌پذیری و مقاومت چوب است.

از چوب شفاف می‌توان به عنوان پنجره خانه استفاده کرد که مقاومت بسیار بیشتری در برابر شکسته شدن دارد. این ماده همچنین سبک‌تر از شیشه بوده و خصوصیات عایق‌سازی بیشتری دارد بنابراین استفاده از آن از اتلاف انرژی در خانه‌ها جلوگیری می‌کند. به گفته محققان چوب‌های مختلف از جمله بالسا و بلوط را می‌توان شفاف کرد و با گذاشتن لایه‌های مختلف روی هم یک لایه ضخیم‌تر ایجاد کرد و به کمک آن خانه‌ای با دیوارهای کاملاً شفاف ساخت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Nnb
    Nnb | ۲۰ بهمن ۱۳۹۹

    خانه‌ای با دیوارهای کاملاً شفاف ;-)

  • mohsen
    mohsen | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

    اگه از نظر مالی بصرفه بشه مثل شیشه اونطوری دیگه خیلی جاها میشه اون رو جایگزینش کرد
    فقط حیف که ۱۰۰ درصد نور رو عبور نمیده...

  • فرشید یاری
    فرشید یاری | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

    ایول

  • معین
    معین | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

    چه زیباست دانش...

مطالب پیشنهادی