ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

سرمایه‌گذاری غول‌های نفتی در ساخت جایگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی

غول‌های نفتی اروپا همچون توتال، بی‌پی و شل، کل شبکه ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی را خریداری کرده‌اند. اخبار جدیدی که از کمپانی شل به بیرون درز کرده، نشان می‌دهد که تقریبا 100 درصد شبکه شارژ ...

سپهر عظیمی
نوشته شده توسط سپهر عظیمی | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۵

غول‌های نفتی اروپا همچون توتال، بی‌پی و شل، کل شبکه ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی را خریداری کرده‌اند. اخبار جدیدی که از کمپانی شل به بیرون درز کرده، نشان می‌دهد که تقریبا 100 درصد شبکه شارژ سریع اروپا توسط آنها خریداری شده است! این شرکت که در برلین تاسیس شده، در بیشتر کشورهای اروپایی ایستگاه‌های شارژ سریع را راه اندازی کرده و با بیش از 2,700 ایستگاه، بزرگترین شبکه شارژ خودروهای الکتریکی انگلستان را هم در اختیار دارد که 13 درصد این بازار پر سود را شامل می‌شود.

این کمپانی همچنین در حال بهره برداری از شبکه‌های شارژ جدید در فرانسه و آلمان نیز هست. تاکنون بیش از 1,500 ایستگاه شارژ خصوصی هم برای اروپایی‌ها توسط شل، راه اندازی شده است. یکی از ایده‌های شل، راحت‌تر کردن دسترسی به شارژ سریع برای آن دسته از مالکان خودروهای الکتریکی است که از نبود پارکینگ شخصی، رنج می‌برند.

لکس هارتمن، مدیر اجرای طرح شبکه سراسری شارژ خودروهای برقی در اروپا، در این خصوص می‌گوید: «طرح ما برای شارژ عمومی خودروهای برقی، دسترسی تمام شهروندان به جایگاه‌های تغذیه را تسهیل می‌کند و هر کس در هر محلی که باشد، به راحتی می‌تواند از پایانه‌های شارژ سریع استفاده کند. به ویژه در شهرهای بزرگ که مالکان خودروهای EV باید در صف انتظار برای استفاده از جایگاه شارژ بمانند، ایده ما بسیار کاربردی ظاهر می‌شود.»

اما سوال اصلی اینجاست که پشت پرده سرمایه گذاری شرکت‌های عظیم نفتی در توسعه شبکه شارژ خودروهای الکتریکی چه رازی نهفته است؟ برخی به طور خوش بینانه معتقد اند که شل و همکارانش با این حرکت، خود را برای آینده پسا نفتی آماده کرده اند! مدیر عامل کمپانی شل در این رابطه می‌گوید: «ما به دنبال پشتیبانی از مشتری‌هایی هستیم که از راندن اتومبیل‌های بنزینی به سمت خودروهای EV، گرایش پیدا کرده اند.»

کمپانی شل همچنین ابراز امیدواری کرده که تا سال 2050، سایر کمپانی‌های وابسته به سوخت‌های فسیلی همچون BP هم به توسعه شبکه جهانی حمل و نقل پاک بپیوندند. رسانه فایننشال تایمز در گزارش جدیدش، از به روز رسانی طرح آینده بدون آلایندگی که به زودی از سوی شل اعلام می‌شود، خبر داده است.

شارژ خودروهای الکتریکی

اما تئوری بدبینانه درباره ورود غول‌های نفتی به عرصه خودروهای EV، این است که آنها با در دست گرفتن انحصار شبکه‌های شارژ سریع، به زودی این سیستم را تضعیف می‌کنند و عملا جذابیت خودروهای الکتریکی را برای مردم از بین می‌برند تا خریداران، بیشتر به سمت خرید خودروهای هیدروژنی تمایل پیدا کنند.

هیدروژن هم که از سوخت‌های فسیلی به دست می آید! شل تاکنون، بیش از 1,000 شارژر DC را به 430 پمپ بنزین موجود در اروپا، اضافه کرده است. در حالی که همین کمپانی، یکی از بزرگترین تامین کنندگان سوخت هیدروژنی در جهان است.

به گفته برخی کارشناسان، امثال شل می‌خواهند که سرمایه‌های خود را به سمت انرژی‌ها و طرح‌های نو همچون خودروهای EV ببرند، اما در عین حال، درباره رها کردن فعالیت‌های هیدروکربنی خودشان هم بسیار محتاطانه عمل می‌کنند. البته نباید فراموش کرد که تقاضا برای خودروهای بنزینی و دیزلی، قطعا تا چند دهه آینده ادامه خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • sinagoogle
    sinagoogle | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

    در واقعیت تنها راهی که میتونه نجات دهنده زمین باشه و کشورها رو به سمت استفاده از انرژی های پاک تشویق کنه، سوددهی اقتصادی و ایجاد شغل در این زمینه و جذب سرمایه گذارهای بزرگه. اروپا و کشورهای ثروتمند آسیایی مثل کره و ژاپن و چین به خوبی به این سمت حرکت کردن و امریکای بایدن هم به این سمت حرکت میکنه (گرچه خیلی از ایالت ها همین الان هم سرمایه گذاره رو تشویق به سرمایه گذاری در این بخش میکنن).

مطالب پیشنهادی