ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نسل آینده پردازنده‌های Xeon اینتل از PCIe 5.0 پشتیبانی می‌کنند

نسل آینده پردازنده‌های Xeon اینتل با چندین فناوری جدید از راه می‌رسند تا عملکرد سرور‌ها بهبود پیدا کند. طبق جدیدترین اطلاعات، نسل چهارم این پردازنده‌ها با اسم رمز «Sapphire Rapids» از PCIe 5.0 و رم ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۰

نسل آینده پردازنده‌های Xeon اینتل با چندین فناوری جدید از راه می‌رسند تا عملکرد سرور‌ها بهبود پیدا کند. طبق جدیدترین اطلاعات، نسل چهارم این پردازنده‌ها با اسم رمز «Sapphire Rapids» از PCIe 5.0 و رم DDR5 پشتیبانی می‌کند.

اینتل برای اولین بار پشتیبانی از PCIe 5.0 را به پردازنده‌های سرورش اضافه می‌کند. طبق تصاویر افشا شده، می‌توان این پردازنده‌های قدرتمند را در سیستم رایانش با کارایی بالا (HPC) مانند کامپیوترهای اگزامقیاس مورد استفاده قرار دارد. در یکی از تصاویر شاهد نمایش دو پردازنده Sapphire Rapids با ۶ گرافیک مبتنی بر اینتل Xe و مموری یکپارچه هستیم.

پردازنده‌های Xeon اینتل

GPU این سیستم «Ponte Vecchio» نام دارد که اخیرا از آن رونمایی شده و می‌تواند توانایی کامل معماری Xe را به نمایش بگذارد. این چیپست با طراحی دوگانه از ۸۱۹۲ هسته بهره می‌برد و قدرتی برابر ۲۱.۱ ترافلاپس دارد. علاوه بر این، اینتل در حال طراحی نمونه چهارگانه این چیپست است که قدرت آن به ۴۲ ترافلاپس می‌رسد. برای مقایسه قدرت گرافیکی کنسول بازی ایکس باکس سری ایکس برابر ۱۲ ترافلاپس است.

انتظار می‌رود سیستم اگزامقیاس اینتل در سال جاری میلادی از راه برسد. اینتل در پردازنده جدیدش از طراحی هسته جدیدی استفاده می‌کند که مبنتی بر معماری ۱۰ نانومتری خواهد بود.

پردازنده‌های «Ice Lake SP» و «Sapphire Rapids SP» مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری در پلتفرم «Eagle Stream» مورد استفاده قرار می‌گیرند. طبق داده‌های اخیر، یکی از پردازنده‌های آینده اینتل دارای فرکانس پایه ۱.۳ گیگاهرتز خواهد بود، از چهار هسته پردازشی بهره می‌برد و از سوکت LGA4677-X استفاده می‌کند.

با وجود تمام این ویژگی‌ها، پشتیبانی از PCI Express 5.0 اهمیت بالاتری دارد چرا که عملکرد سیستم را افزایش چشمگیری می‌دهد. با کاهش زمان تاخیر، انتظار می‌رود دیتاسنترها با نسل بعدی پردازنده‌های Xeon اینتل در آینده سرعت بالاتری داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی