ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آفریقای جنوبی توزیع واکسن کرونا آسترازنکا را متوقف کرد

آفریقای جنوبی به دنبال انتشار خبر اثربخشی پایین واکسن کرونا آسترازنکا/آکسفورد در برابر گونه یافت شده در این کشور تزریق آن را متوقف کرد. آفریقای جنوبی هفته گذشته اولین محموله واکسن کرونا شرکت آسترازنکا شامل ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

آفریقای جنوبی به دنبال انتشار خبر اثربخشی پایین واکسن کرونا آسترازنکا/آکسفورد در برابر گونه یافت شده در این کشور تزریق آن را متوقف کرد.

آفریقای جنوبی هفته گذشته اولین محموله واکسن کرونا شرکت آسترازنکا شامل ۱ میلیون دوز را دریافت کرد و قرار بود از آنها به زودی برای واکسیناسیون کادر درمان استفاده کند. اما آسترازنکا اخیراً اعلام کرده که واکسن این شرکت در جلوگیری از ابتلا به نوع خفیف و ملایم گونه آفریقای جنوبی اثربخشی پایین دارد، به همین دلیل مقامات بهداشتی آفریقای جنوبی تزریق آن را متوقف کردند.

داده‌های اولیه یک کارآزمایی بالینی کوچک نشان داده است که واکسن آسترازنکا در برابر نوع ملایم تا خفیف بیماری کووید-۱۹ ناشی از گونه آفریقایی «محفاظت محدود» ایجاد می‌کند. این کارآزمایی بالینی که هنوز بازنگری همه جانبه نشده (peer-reviewed) با حضور ۲ هزار نفر انجام شد که اکثر آنها افراد جوان و سالم بودند. میانگین سن داوطلبان ۳۱ سال اعلام شده است.

گونه آفریقای جنوبی کرونا انتقال‌پذیری بالاتری داشته و به گفته «Zweli Mkhize»، وزیر بهداشت آفریقای جنوبی مسئول بیش از ۹۰ درصد موارد ابتلا به کووید-۱۹ در این کشور است. او اظهار داشت: «واکسن آسترازنکا ظاهراً در برابر گونه اصلی ویروس کرونا کارآمد بوده اما در برابر گونه آفریقایی کارایی ندارد، به همین دلیل تصمیم گرفتیم توزیع آن را موقتاً متقوف کنیم.» وی افزود آفریقا تا تکمیل تحقیقات در مورد کارایی این واکسن از واکسن‌های دیگر برای واکسیناسیون بیشترین تعداد نفرات در ماه‌های آتی استفاده خواهد کرد.

گونه آفریقای جنوبی کرونا سبب نگرانی جامعه بهداشتی شده چون جهش آن پروتئین‌های سطح ویروس کرونا موسوم به پروتئین اسپایک را هدف گرفته که عملکرد واکسن‌ها تا حد زیادی به آن وابسته است. مقامات شرکت آسترازنکا از عرضه یک دوز جدید در اواخر سال جاری میلادی خبر داده اند که به طور ویژه این گونه را هدف می‌گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۰ بهمن ۱۳۹۹

    چه مشکلی با آمریکا و انگلیس دارید؟
    یعنی انگلیس واکسن بنجل و مورد دار میسازه، حتما بعدش هم میخواید خبر ورم کردن محل تزریق تو واکسن دیگه ساخت انگلیس رو برید

مطالب پیشنهادی