ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

گیاه گوشتخوار «ونوس مگس‌خوار» میدان مغناطیسی تولید می‌کند

محققان در تحقیقی جالب متوجه شدند که گیاه ونوس مگس خوار حین به دام انداختن حشرات میدان مغناطیسی ضعیف تولید می‌کند. یکی از عجیب‌ترین گیاهان زمین گیاه گوشتخوار ونوس مگس خوار (Venus flytrap) است که ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰

محققان در تحقیقی جالب متوجه شدند که گیاه ونوس مگس خوار حین به دام انداختن حشرات میدان مغناطیسی ضعیف تولید می‌کند.

یکی از عجیب‌ترین گیاهان زمین گیاه گوشتخوار ونوس مگس خوار (Venus flytrap) است که توانایی جذب کردن حشرات با انتشار رایحه مخصوص را داشته و پس از نشستن طعمه روی برگ‌های دهان مانند خود از آنها تغذیه می‌کند. محققان با انجام آزمایشی متوجه شدند که این گیاه حین به دام انداختن حشرات میدان مغناطیسی تولید می‌کند. این میدان مغناطیسی بیش از یک میلیون بار ضعیف‌تر از میدان مغناطیسی زمین بوده و احتمالاً به دلیل انرژی الکتریکی موجود در برگ‌های گیاه تولید می‌شود.

محققان اضافه می‌کنند که میدان مغناطیسی احتمالاً مزیت خاصی برای ونوس مگس خوار ندارد، با این وجود این گیاه جزو معدود گیاهانی است که میدان مغناطیسی در آن کشف می‌شود. به عقیده محققان هر جا که فعالیت الکتریکی وجود داشته باشد، میدان مغناطیسی نیز یافت خواهد شد. قوانین الکترومغناطیس نیز نشان می‌دهند هر چیزی با جریان الکتریکی می‌تواند میدان مغناطیسی تولید کند، بنابراین گیاهان، حیوانات و حتی انسان قادر به ایجاد آن هستند.

محققان اشاره می‌کنند که تا پیش از این عمده تحقیقات در مورد تولید میدان مغناطیسی معطوف حیوانات و انسان‌ها بوده و توجه کمی به گیاهان شده بود. آنها با استفاده از سنسورهای بسیار کوچکی به نام مغناطیس‌سنج اتمی (Atomic magnetometer) به وجود میدان مغناطیسی در ونوس مگس خوار پی بردند.

محققان با استفاده از گرما گیاه ونوس مگس خوار را تحریک کرده و متوجه شدند میدان مغناطیسی با قدرت حداکثر ۰.۵ پیکوتسلا ایجاد می‌کند که تقریباً با میدان مغناطیسی پالس‌های عصب‌های برخی از حیوانات برابری می‌کند.

تا پیش از این تحقیق میدان مغناطیسی فقط در تعداد محدودی از گیاهان از جمله یک جلبک تک‌سلولی و گیاه لوبیا کشف شده بود. البته کشف میدان مغناطیسی در این دو گیاه به آسانی ونوس مگس خوار نبوده و محققان برای ثبت آن به تجهیزات مخصوص و دمای بسیار پایین نیاز داشتند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی