ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان علت مقاومت خارق‌العاده فیل‌ها در برابر ابتلا به سرطان را کشف کردند

محققان علت مقاومت فوق العاده فیل‌ها در برابر سرطان با وجود اندام بزرگ را کشف کردند. به گفته آنها این پستاندار دارای کپی‌های بسیار زیاد از ژن‌های سرکوبگر غده است که مانع از ایجاد تومورهای ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۰

محققان علت مقاومت فوق العاده فیل‌ها در برابر سرطان با وجود اندام بزرگ را کشف کردند. به گفته آنها این پستاندار دارای کپی‌های بسیار زیاد از ژن‌های سرکوبگر غده است که مانع از ایجاد تومورهای سلولی ناهنجار می‌شوند.

فیل‌ها به شکل خارق العاده‌ای در برابر مبتلا شدن به سرطان مقاوم هستند که با توجه به طول عمر بالای آنها (۷۰ یا ۸۰ سال) و بدن عظیم سبب شگفتی دانشمندان شده است. حال محققان با انجام تحقیقات جدید علت این مقاومت بالا را کشف کردند.

«وینسنت لینچ» (Vincent Lynch)، زیست‌شناس و استاد کالج هنر و علوم دانشگاه نیویورک در بوفالو می‌گوید: «انتظار می‌رود با بزرگ شدن بدن احتمال مبتلا شدن به سرطان هم بیشتر می‌شود، چون داشتن بدن بزرگ‌تر به معنی برخورداری از سلول‌های بیشتر است. اما این حقیقت در تمام گونه‌ها دیده نشده و نشان می‌دهد که تکامل به نحوی ریسک سرطان را کاهش داده است.»

لینچ و تیمش در مورد علت مقاومت بالای فیل‌ها در برابر سرطان تحقیق کرده و به نتایج جالبی دست یافتند. تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که فیل‌ها از نوعی ژن سرکوب کننده تومور به نام TP53 برخوردارند که در انسان نیز وجود داشته و در جلوگیری از پدید آمدن سرطان بسیار مؤثر است. محققان در تحقیقات خود دریافتند که تمام ژنوم فیل شامل کپی‌های این ژن سرکوبگر غده است. جالب آنکه این ویژگی تنها به یک ژن محدود نشده و در تمام بدن جاندار دیده می‌شود و سبب مقاومت فوق العاده آن در برابر سرطان شده است.

متأسفانه داشتن کپی‌های اضافه از ژن‌های سرکوبگر تومور ممکن است پیامدهای منفی به دنبال داشته باشد. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که افزایش ژن TP53 در موش‌ها می‌تواند سبب ابتلا به بیماری‌هایی همچون پیری زودرس یا پروجریا (Progeria) شود. اما جالب اینکه به گفته محققان چنین اتفاقی در فیل‌ها نمی‌افتد چون کپی‌ها تحت نظارت مکانیزم تنظیم ژنی هستند تا میزان ترشح ترکیبات آنها تنظیم شده و از پیامدهای منفی جلوگیری شود.

محققان با استفاده از یافته‌های این تحقیق به دنبال یافتن روش‌هایی برای پیشگیری یا درمان سرطان در انسان‌ها هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۳ بهمن ۱۳۹۹

    دانشمندان باید فیل ها رو بی خیال بشن. باید برن روی آخوندا تحقیق کنن ببینن چرا اینها همه رو میکشن خودشون نمیمیرن

  • امیر حسین
    امیر حسین | ۲۱ بهمن ۱۳۹۹

    با سلام
    ژن درمانی میتواند منشاء بسیاری از اتفاقات خوب باشد.

  • Uncle_STULIN
    Uncle_STULIN | ۲۰ بهمن ۱۳۹۹

    کی فکر میکرد، واکسن سرطان !

مطالب پیشنهادی