ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ایلان ماسک به مسابقه ارائه بهترین راهکار حذف کربن از جو ۱۰۰ میلیون دلار اهدا کرد

ایلان ماسک بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری یک رقابت نوآورای را تأمین کرد که با هدف ارائه یک راهکار مؤثر و اقتصادی برای حذف دی اکسید کربن از جو برگزار خواهد شد. بنیاد جایزه ایکس (X ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۵

ایلان ماسک بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری یک رقابت نوآورای را تأمین کرد که با هدف ارائه یک راهکار مؤثر و اقتصادی برای حذف دی اکسید کربن از جو برگزار خواهد شد.

بنیاد جایزه ایکس (X Prize Foundation) از برگزاری یک رقابت جدید با پشتیبانی مالی ایلان ماسک برای ارائه بهترین راهکار جمع‌آوری و محبوس کردن دی اکسید کربن از جو خبر داد. قرار است ۱۵ تیم ظرف ۱۸ ماه آینده برای این رقابت انتخاب شوند. هر کدام از تیم‌ها ۱ میلیون دلار خواهند گرفت و ۲۵ کمک هزینه جداگانه ۲۵۰ هزار دلاری نیز به دانشجویان تیم‌های شرکت کننده اهدا خواهد شد. تیم برنده ۵۰ میلیون دلار و تیم‌های دوم و سوم به ترتیب ۲۰ و ۱۰ میلیون دلار برنده خواهند شد.

بنیاد جایزه ایکس می‌گوید برندگان باید راهکاری را توسعه دهند که بتواند کربن دی‌اکسید را مستقیما از جو یا اقیانوس‌ها جذب کرده و آن را به شیوه‌ای کم ضرر برای محیط زیست در جایی امن محبوس کند. داوران به طور ویژه به دنبال راهکارهایی خواهند بود که ظرفیت حذف روزانه ۱ تن دی اکسید کربن از اتمسفر را داشته و قابل مقیاس‌پذیری تا یک گیگاتن (یک میلیارد تن) باشد. این رقابت چهار سال طول خواهد کشید و دستوراالعمل کامل آن در تاریخ ۲۲ آوریل (۳ اردیبهشت یا روز زمین) منتشر می‌شود.

ایلان ماسک در مورد این رقابت گفت: «ما می‌خوایم واقعا تأثیرگذار باشیم. کربن خنثی شدن کافی نیست، هدف ما کربن منفی شدن است. این یک رقابت نظری نیست؛ ما می‌خواهیم تیم‌هایی که قرار است سیستم‌های واقعی بسازند، تأثیرگذاری قابل اندازه گیری داشته باشند و سیستم خود را تا سطح یک گیگاتن مقیاس‌پذیر کنند.»

ماسک اواخر ژانویه با انتشار پستی در توییتر از اهدای ۱۰۰ میلیون دلار برای ارائه راهکاری مؤثر برای جذب دی اکسید کربن از اتمسفر خبر داد. حذف کربن از اتمسفر ایده‌ای گران قیمت بوده و برای دستیابی به آن راهکارهای متفاوتی از درختکاری تا ساخت سیستم‌های مخصوص برای جمع‌آوری گازهای گلخانه‌ای از هوا مطرح شده است. این ایده به خاطر تهدید گرمایش جهانی و پیامدهای خطرناک آن برای بشر به یکی از موضوعات داغ این روزها تبدیل شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی