ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ابداع سنسور پوشیدنی که مصرف داروهای غیرمجاز را با تحلیل عرق تشخیص می‌دهد

محققان کره‌ای سنسوری پوشیدنی توسعه داده‌اند که با استفاده از تکنولوژی نانومواد وجود مخدرها در عرق را با سرعت و دقت بالا تشخیص می‌دهد. فرآیند سنتی تشخیص دارو نیازمند روش پیچیده استخراج دارو از مو، ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۵

محققان کره‌ای سنسوری پوشیدنی توسعه داده‌اند که با استفاده از تکنولوژی نانومواد وجود مخدرها در عرق را با سرعت و دقت بالا تشخیص می‌دهد.

فرآیند سنتی تشخیص دارو نیازمند روش پیچیده استخراج دارو از مو، خون و ادرار و سپس آنالیز کردن آنها با استفاده از تجهیزات مخصوص است. روش سنتی همچنین به مدت زمان بیشتری برای تست داروها و اتاق‌های بزرگ برای جای دادن تجهیزات و متخصصین ماهر نیاز دارد. البته کیت‌هایی برای تشخیص سریع دارو در ادرار ساخته شده‌، ولی این قبیل کیت‌ها فقط می‌توانند یک ترکیب خاص را در یک آزمایش تشخیص داده و حساسیت پایینی دارند.

در آزمایش های مربوط به ورزشکاران آزمایش خون در اغلب اوقات به خاطر نگرانی از کاهش عملکرد ورزشکار انجام نمی‌شود و آزمایش ادرار نیز از لحاظ رعایت حریم خصوصی مناسب نیست چرا که پزشک باید ورزشکار را حین ادرار کردن ببیند. برای رویدادهای روزشی بزرگ مثل مسابقات المپیک آزمودن تمام ورزشکاران با استفاده از روش‌های سنتی مشکل است.

محققان مؤسسه علوم مواد کره (KIMS) به جای آزمایش ادرار و خون روی عرق تمرکز کردند که روشی غیرتهاجمی بوده و مشکلی برای حریم خصوصی فرد ایجاد نمی‌کند. این سنسور از فناوری پراکندگی رامان (Raman Scattering) استفاده می‌کند که قادر به تقویت سیگنال رامان ترکیبات شیمیایی تا ۱۰۱۰ برابر و بیشتر بوده و تشخیص سریع دارو را امکان پذیر می‌کند.

محققان به منظور ساخت یک سنسور اپتیکی پوشیدنی، نوعی پروتئین طبیعی را از پیله کرم ابریشم استخراج کرده و با آن لایه‌ای به ضخامت ۱۶۰ نانومتر ساختند. این لایه سپس با یک نانوسیم نقره به ضخامت ۲۵۰ نانومتر پوشیده می‌شود و درون چسب پزشکی قرار می‌گیرد و با چسبانده شدن روی پوست ترکیب دارویی استفاده شده را با نورافشانی نشان می‌دهد.

محققان می‌گویند ساختن هر سنسور کمتر از ۵۰ سنت تمام می‌شود بنابراین پتانسیل استفاده در برنامه‌های ضددوپینگ و مسابقات المپیک را دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی