ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

جزییات اجرای طرح رایگان گازسوز کردن خودروهای شهری

طرح گاز سوز کردن خودروهای سواری از سال ها پیش در دو قالب CNG و LPG اجرا شد. عمده خودروهای گاز سوز کشور را ناوگان حمل و نقل عمومی تشکیل می‌دهند. تاکسی‌ها به دلیل کارکرد ...

سپهر عظیمی
نوشته شده توسط سپهر عظیمی | ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۵

طرح گاز سوز کردن خودروهای سواری از سال ها پیش در دو قالب CNG و LPG اجرا شد. عمده خودروهای گاز سوز کشور را ناوگان حمل و نقل عمومی تشکیل می‌دهند. تاکسی‌ها به دلیل کارکرد زیاد در طول روز، مصرف سوخت بالایی دارند و طبیعتا استفاده از بنزین برای آنها با صرفه اقتصادی همراه نیست. اما اکنون اطلاعات بیشتری درباره طرح رایگان گازسوز کردن خودروهای شهری منتشر شده است.

گاز سوز شدن خودرو خالی از ایراد هم نیست و دردسرهای خاص خودش را به دنبال می‌آورد. دولت در پی فراهم کردن زیر ساخت لازم برای گاز سوز شدن تعداد بیشتری از خودروها است. «محمد حسین باقری»، مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، در مصاحبه‌ای از جزئیات مرحله جدید این طرح سخن گفته است.

در طرح تبدیل رایگان خودروهای عمومی به گازسوز، تبدیل 1 میلیون و 460 هزار دستگاه خودرو بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، هدف گذاری شده است که از این تعداد، تاکنون 70 هزار دستگاه خودرو عمومی گاز سوز شده اند.

آن طور که آمارها می‌گویند، تا هفته اول بهمن ماه، 100 هزار و 240 دستگاه از 209 هزار و 969 دستگاه خودرویی که در سامانه طرح تبدیل رایگان ثبت نام کرده بودند، تایید و مشمول شناخته شدند.

از آن 100 هزار و اندی خودرو هم، 69 هزار و 461 دستگاه تا انتهای هفته اول بهمن گاز سوز شدند و 16 هزار و 500 دستگاه هم در انتظار به سر می‌برند. بیش ترین آمار ثبت نام هم مربوط به استان‌های آذربایجان غربی و مازندران بوده است.

باقری در گفتگو با ایسنا از تبدیل 200 هزار خودرو مسافربر شخصی در قالب این مصوبه خبر داده است. او همچنین تبدیل تاکسی‌های اینترنتی و خودروهای آژانس‌های ساماندهی شده را به مرحله بعدی این طرح موکول کرده و این نکته را اضافه کرده است که 25 تا 30 درصد هزینه تبدیل این گروه از خودروها باید توسط مالکان آنها تامین گردد.

باقری با اشاره به توزیع روزانه 22 تا 23 میلیون متر مکعب CNG در کشور، از افزایش 3 میلیون متر مکعبی مصرف نسبت به سال گذشته هم استقبال کرد و آن را در راستای توسعه سهم CNG از سبد سوخت کشور دانست.

در خصوص وضعیت سوخت رسانی، باقری تعداد جایگاه‌هایCNG  فعال را در حال حاضر، 2 هزار و 493 جایگاه برشمرد و از بهره برداری 68 جایگاه در حال ساخت، خبر داد.

البته به عقیده او، گران شدن قیمت تجهیزات CNG، باعث به تاخیر افتادن توسعه جایگاه‌های جدید بوده‌است و ساخت جایگاه‌های کوچک مقیاس در شهرهای بزرگ را بهترین راهکار برای توزیع بهتر این سوخت دانست. به گفته باقری، همکاری شهرداری‌ها برای اختصاص فضا به منظور اجرای ایده جایگاه‌های کوچک، اولین گام لازم است که باید برداشته شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • محسن
    محسن | ۲۲ بهمن ۱۳۹۹

    برای همین خودرو هایی که گازسوز کردین به اندازه کافی جایگاه ندارین چطور میخاید ماشینای بیشتری رو گاز سوز کنید ??

  • فراز
    فراز | ۲۱ بهمن ۱۳۹۹

    اصلا جایگاه داری CNG بهیچ عنوان توجیه اقتصادی نداره، قیمت دستگاه های مورد نیاز جایگاه بسیار بسیار گرونه و بازگشت سرمایه مدت زیادی طول می‌کشه که سرمایه گذاری توش رو بدون توجیه اقتصادی میکنه

  • majid
    majid | ۲۱ بهمن ۱۳۹۹

  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۲۱ بهمن ۱۳۹۹

    خب به فکر جایگاهش هستن
    این همه خودرو گازسوز کردن
    جایگاهشو ساختن؟
    یا قرار فقط صف ها طولانی تر بشه

مطالب پیشنهادی