ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی گوشی اقتصادی هواوی Y7a [تماشا کنید]

هواوی Y7a جدیدترین عضو سری پرشمار و پرفروش Y است که به‌تازگی وارد بازار ایران شده است. این گوشی را می‌توان برادر کوچک‌تر هواوی Y9a دانست که چندی پیش در بررسی‌های دیجیاتو حضور پررنگی داشت. ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

هواوی Y7a جدیدترین عضو سری پرشمار و پرفروش Y است که به‌تازگی وارد بازار ایران شده است. این گوشی را می‌توان برادر کوچک‌تر هواوی Y9a دانست که چندی پیش در بررسی‌های دیجیاتو حضور پررنگی داشت. از ویژگی‌های اصلی و رقابتی Y7a می‌توان به دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، ظرفیت بالای رم و حافظه داخلی، باتری پرظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و پشتیبانی از شارژ سریع ۲۲.۵ واتی اشاره کرد.

مثل همیشه با نگاهی اجمالی به فهرست گوشی‌های هواوی، می‌توان دستگاه‌های مشابهی را پیدا کرد. هواوی Y7a و هواوی پی اسمارت ۲۰۲۱ دقیقاً یکی هستند و آنر ۱۰ ایکس لایت را هم می‌توان به این فهرست اضافه کرد. در ادامه مشخصات اصلی هواوی Y7a را می‌بینید.

  • بدنه پلاستیکی
  • نمایشگر ۶.۶۷ اینچی از نوع IPS و رزولوشن ۲۴۰۰‍×۱۰۸۰ پیکسل
  • چیپست Kirin 710A
  • ۴ گیگابایت حافظه رم
  • ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی
  • دوربین چهارگانه با سنسور اصلی ۴۸ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی
  • سیستم‌عامل اندروید ۱۰ و رابط کاربری EMUI 10.1
  • باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی
  • پشتیبانی از شارژ سریع ۲۲.۵ واتی
  • وزن ۲۰۶ گرم
  • قیمت حدود ۴.۸ میلیون تومان

بررسی ویدیویی هواوی Y7a

طراحی و کیفیت ساخت

هواوی Y7a طراحی عجیب و غریبی ندارد و مثل بسیاری از گوشی‌های هم‌رده از ترکیب پلاستیک و شیشه ساخته شده است. بعید است این گوشی را دست کسی ببینید و در نگاه اول متوجه مدل‌اش بشوید. با این حال کیفیت ساخت گوشی مطلوب است و حس یک گوشی ارزان‌قیمت را به شما نمی‌دهد.

پشت بدنه شاهد ماژول مستطیلی دوربین چهارگانه هستیم که حدود ۴ سانتی‌متر درازا و ۲ سانتی‌متر پهنا دارد. دوربین‌ها در راستای عمودی قرار گرفته‌اند و فضای خالی سمت راست را فلاش و توضیحات اضافه پر کرده است. پنل پشت گوشی کاملاً براق است و ساده و شیک طراحی شده، ضمن این‌که رنگ سبز-آبی یا به گفته هواوی Crush Green هم به جذابیت کار افزوده است. این گوشی را می‌توانید در رنگ‌های صورتی و مشکی هم بخرید.

انحنای لبه‌های پنل پشتی که به فریم عریض گوشی می‌رسد، نقش مهمی در ارگونومی ایفا می‌کند. هواوی Y7a با وجود ابعاد بزرگ و وزن ۲۰۶ گرمی به‌راحتی در دست می‌نشیند. از اجزای مهم فریم گوشی می‌توان به حسگر اثر انگشت فیزیکی روی لبه سمت راست اشاره کرد که با دکمه پاور ترکیب شده و در کسری از ثانیه قفل دستگاه را باز می‌کند. درگاه USB-C و جک هدفون هم دو میهمان ارزشمند لبه پایینی هستند.

بین فریم و شیشه روی نمایشگر، نوار پلاستیکی عریضی قرار گرفته که نقش ضربه‌گیر را ایفا می‌کند و احتمالاً مقاومت گوشی در برابر ضربات را افزایش می‌دهد. البته من این موضوع را تست نکردم و از همان ابتدا، هواوی Y7a را داخل قاب محافظ سیلیکونی خودش گذاشتم.

نمایشگر گوشی هم طبق استانداردهای کنونی حاشیه نسبتاً زیادی دارد، به‌خصوص در قسمت پایین. نسبت نمایشگر به بدنه در هواوی Y7a حدود ۸۴ درصد است که برای یک گوشی در این رده قیمتی مناسب به‌نظر می‌رسد ولی می‌توانست بهتر از این باشد..

نمایشگر

هواوی Y7a نمایشگر ۶.۶۷ اینچی از نوع IPS و رزولوشن ۲۴۰۰‍×۱۰۸۰ پیکسل دارد که با تراکم ۳۹۵ پیکسل در هر اینچ، تصاویر باکیفیت و شفافی را به نمایش درمی‌آورد. پنل مورد استفاده در این گوشی طبیعتاً بهترین پنل IPS دنیای موبایل نیست ولی می‌تواند جامعه هدف این گوشی را راضی کند.

کیفیت نمایشگر هواوی Y7a کاملاً قابل قبول است. رنگ‌ها به اندازه کافی شاداب هستند، ضمن این‌که می‌توانید غلظت و دمای رنگ را به دلخواه تنظیم کنید. البته احتمالاً شما هم مثل من همین حالت Vivid را بیشتر می‌پسندید.

حالت ویژه کاهش نور آبی یا همان Eye Comfort در منوی تنظیمات نمایشگر، می‌تواند استفاده از گوشی در ساعات پایانی روز را ساده‌تر کند. اگر اهل مطالعه هستید می‌توانید گزینه eBook Mode را فعال کنید تا نمایشگر سیاه و سفید شده و گوشی به یک کتاب‌خوان تبدیل شود.

حداکثر روشنایی صفحه هواوی Y7a در حالت دستی به حدود ۴۴۰ نیت می‌رسد که رقم متوسطی برای یک صفحه LCD محسوب می‌شود. حالت خودکار هم تغییری در این نتیجه ایجاد نمی‌کند. پس انتظار مشاهده بی‌دردسر محتوای صفحه در محیط‌های پرنور و زیر تابش آفتاب را نداشته باشید. روشنایی بالای ۴۰۰ نیت تمام محیط‌های داخلی را به‌خوبی جواب می‌دهد.

نرم‌افزار و رابط کاربری

هواوی Y7a با اندروید ۱۰ و رابط کاربری EMUI 10.1.1 به دست من رسید. آپدیت امنیتی گوشی هم به ماه گذشته میلادی یعنی دسامبر ۲۰۲۰ برمی‌گردد. بنابراین با ترکیب نرم‌افزاری به‌روزی طرف هستیم اما هنوز مشخص نیست که آیا این گوشی اندروید ۱۱ را هم دریافت می‌کند یا خیر. ناگفته نماند که گوشی اقتصادی جدید هواوی از سرویس‌های گوگل بی‌بهره است و از سرویس‌های موبایل هواوی (HMS) بهره می‌برد.

مثل تمام گوشی‌های هواوی، اپلیکیشن‌ها در صفحه اصلی قرار می‌گیرند ولی در صورت نیاز می‌توانید منوی اپلیکیشن‌ها را فعال کنید. صفحه هوم کاملاً پر است و ۱۵ برنامه همراه یک فولدر حاوی ۱۰ برنامه دیگر در آن قرار گرفته‌اند. با سوایپ به سمت راست وارد فید خبری هواوی می‌شوید. سوایپ به پایین هم صفحه جستجوی فراگیر را باز می‌کند.

هواوی Y7a تنها با یک تم پیش‌فرض عرضه می‌شود و برای دست‌یابی به دیگر تم‌ها و تصاویر پس‌زمینه باید از اپلیکیشن Themes استفاده کنید. این برنامه -که نمی‌دانم چرا باید حتماً به تماس‌های تلفنی شما دسترسی داشته باشد و بدون آن اجرا نمی‌شود- پر از تم‌های مختلف، پس‌زمینه‌های ثابت و متحرک و فونت است و تمام سلیقه‌ها را پوشش می‌دهد.

تعداد اپلیکیشن‌های ایرانی روی اپ گالری روزبه‌روز افزایش می‌یابد، هرچند سرعت این نقل و انتقال کافی به نظر نمی‌رسد. اپ دیجی‌کالا روی این مارکت به بیش از ۲۳۴ هزار نصب فعال رسیده و اسنپ هم ۱۳ هزار نصب فعال دارد. البته من هنوز موفق به نصب اپ تپسی از اپ‌گالری نشده‌ام و با دانلود مستقیم برنامه از سایت تپسی هم با پیغام اخطار فقدان خدمات گوگل پلی مواجه می‌شوم. در مجموع، کار کردن با گوشی‌های هواوی فاقد سرویس‌های گوگل با آزمون و خطا همراه است ولی پس از مدتی راهکارهایی برای نصب برنامه‌ها از منابع مختلف مثل کافه بازار، اپ گالری، APKPure، موتور جستجوی Petal و غیره پیدا خواهید کرد. برای بعضی برنامه‌ها هم باید صبر پیشه کنید.

جدا از مصاعب نصب برنامه‌های کاربردی روی هواوی Y7a، خود گوشی کاملاً روان و بی‌نقص کار می‌کند و نمی‌توان ایراد خاصی به آن گرفت. هیچ لگ و تأخیری در اجرای رابط کاربری و برنامه‌ها دیده نمی‌شود و همه‌چیز به همان شکلی اجرا می‌شوند که از یک گوشی اقتصادی انتظار داریم.

سخت‌افزار

هواوی Y7a به چیپست Kirin 710A مجهز شده است. این چیپست بر اساس Kirin 710 طراحی شده ولی به‌جای فرایند ۱۲ نانومتری TSMC، با فرایند ۱۴ نانومتری SMIC ساخته شده است. فرکانس هسته‌های پرقدرت این چیپست هم ۰.۲ گیگاهرتز کمتر شده و به ۲.۰ گیگاهرتز رسیده است. چهار گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی هم این چیپست را همراهی می‌کنند.

برای ارزیابی توان سخت‌افزاری این گوشی از اپ‌های معتبر بنچمارک یعنی آنتوتو ۸، گیک‌بنچ ۵، پی‌سی مارک و تری‌دی مارک استفاده کردم که نتایج به‌دست آمده را در ادامه می‌بینید. این نتایج در دو حالت عادی و پرفرمنس به‌دست آمده‌اند.

این نتایج نشان می‌دهند که هواوی Y7a از نظر توان سخت‌افزاری در بخش رو به پایین بازار قرار می‌گیرد. در واقع ده‌ها گوشی دیگر از هواوی را با همین ترکیب سخت‌افزاری می‌توان یافت که توان کم‌وبیش مشابهی دارند. از طرفی نتایج در حالت عادی و پرفرمنس اختلاف معناداری با هم ندارند، پس خودتان را درگیر این قابلیت نکنید. توان کلی سخت‌افزاری این گوشی تقریباً هم‌اندازه گوشی‌های مجهز به چیپست اسنپدراگون ۶۶۲ یا ۶۶۵ است. به‌عنوان مثال می‌توان پوکو M3 (بررسی دیجیاتو) را نام برد که هم‌سطح هواوی Y7a قرار می‌گیرد.

برای ارزیابی عملکرد هواوی Y7a در زمینه گیمینگ، چهار بازی مختلف را روی این گوشی نصب و اجرا کردم: موبایل لجندز، کال آو دوتی موبایل، اسکای و آسفالت ۹. تجربه اجرای این بازی‌ها به شرح زیر است:

  • موبایل لجندز: این بازی برای چیپست‌های هواوی بهینه شده با نرخ فریم ۳۰ یا بیشتر اجرا می‌شود. در زمان اجرای بازی هم شاهد لگ و تأخیر محسوسی نیستیم.
  • کال آو دوتی موبایل: این بازی روی تنظیمات گرافیکی پایین و متوسط با نرخ فریم مناسب اجرا می‌شود و تأخیر محسوسی را احساس نخواهید کرد. پیشنهاد می‌کنم برای رقابت‌های سنگین، تنظیمات گرافیکی را روی حالت پایین و نرخ فریم را روی حالت بالا تنظیم کنید.
  • اسکای: لود این بازی حدود ۳۰ ثانیه طول می‌کشد ولی اجرای آن با تنظیمات گرافیکی پایین و متوسط کاملاً رضایت‌بخش است. برای تجربه بصری بهتر در این بازی، تنظیمات گرافیکی را روی حالت بهبودیافته قرار دهید.
  • آسفالت ۹: این بازی در تمام حالت‌های تنظیمات گرافیکی با نرخ فریم حدود ۲۰ الی ۲۵ اجرا می‌شود و گاهی اوقات وقفه‌های محسوسی را در روند بازی تجربه می‌کنید که نتیجه مطلوبی ندارد.

تجربه من نشان داد که هواوی Y7a برای تجربه گیمینگ نیمه حرفه‌ای هم گوشی خوبی محسوب می‌شود و می‌توانید بازی‌های نه‌چندان سنگین را با کمی دستکاری تنظیمات گرافیکی و با نرخ فریم مطلوب روی این گوشی اجرا کنید.

هواوی Y7a تنها یک اسپیکر دارد که روی لبه پایینی قرار گرفته است. از این بلندگو انتظار زیادی نداشتم و هواوی هم شگفت‌زده‌ام نکرد. کیفیت و حجم صدا قابل قبول است و تا کمی بیشتر از ولوم ۵۰ درصد هم صدای واضح و شفافی را می‌شنوید. بالاتر از آن وضوح صدا به‌تدریج افت می‌کند. اینجاست که جک هدفون به کمک شما می‌آید تا بتوانید از موسیقی باکیفیت لذت ببرید.

دوربین

هواوی Y7a مثل اکثر میان‌رده‌های فعلی دوربین اصلی چهارگانه دارد که باز هم مثل اکثر گوشی‌های هم‌رده، فقط دوتای آن‌ها واقعیست. سنسور اصلی ۴۸ مگاپیکسلی وظیفه اصلی عکاسی و فیلم‌برداری را بر عهده دارد. دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی برای ثبت مناظر عریض به‌کار می‌رود. دو دوربین ۲ مگاپیکسلی دیگر هم بیشتر نظاره‌گر ماجرا هستند و من هم در مورد آنها صحبت نخواهم کرد. مشخصات دوربین‌های این گوشی را در ادامه می‌بینید.

  • دوربین واید ۴۸ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۲.۰ اینچی، ضریب اف ۱.۸، فوکوس خودکار PDAF
  • دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۴.۰ اینچی، ضریب اف ۲.۴
  • دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۰

رابط کاربری دوربین هواوی Y7a بسیار ساده و کاربردی طراحی شده و حتی اگر تابه‌حال از آن استفاده نکرده باشید، مشکلی نخواهید داشت. حالت‌های اصلی عکاسی روی نوار پایین و تنظیمات مربوط به آنها روی نوار بالا قرار گرفته‌اند. مهم‌ترین گزینه در نوار بالا، قابلیت هوش مصنوعی (AI) است که پیشنهاد می‌کنم فعال‌اش کنید. دیگر حالت‌های عکاسی در قسمت More قرار دارند که هیچ‌کدام اهمیت زیادی ندارند، مگر این‌که بخواهید عکس ماکرو بگیرید.

دوربین اصلی هواوی Y7a کیفیت بسیار خوبی دارد و حتی اندکی فراتر از رده قیمتی گوشی عمل می‌کند. عکس‌ها رنگ و نور متوازنی دارند و بازه دینامیکی هم قابل قبول است، هرچند می‌توانست بهتر باشد. بعضی عکس‌ها کمی تاریک‌تر از انتظار ثبت می‌شوند که احتمالاً این موضوع به الگوریتم‌های پردازش تصویر برمی‌گردد. نویز محسوسی در تصاویر دیده نمی‌شود و جزئیات هم کافی هستند و حتی در گوشه‌های تصویر هم شاهد از دست رفتن جزئیات نیستیم. البته اگر عکس‌ها را خیلی بزرگ کنید، می‌بینید که اندکی از جزئیات در بخش‌های تاریک از دست می‌روند و حالت آبرنگی به‌خود می‌گیرند. احتمالاً الگوریتم‌های حذف نویز در این قسمت‌ها با شدت بیشتری عمل کرده‌اند.

با توجه به بازه دینامیکی محدود سنسور دوربین اصلی، عکاسی در محیط تاریک کمی دشوار می‌شود، به‌خصوص اگر اختلاف نور زیادی در صحنه وجود داشته باشد. البته نباید از هواوی Y7a به‌عنوان یک گوشی اقتصادی انتظار عکاسی حرفه‌ای در محیط تاریک داشته باشیم. در مجموع عکس‌های این گوشی در محیط تاریک، رنگ و لعاب کافی ندارند. اینجاست که نایت‌مود به کمک شما می‌آید تا با کمی صبر و حوصله، بازه دینامیکی را به‌شکل چشم‌گیری افزایش دهید. در این حالت، رنگ‌ها و جزئیات سایه‌ها تا حد زیادی بازیابی می‌شوند اما کمی نویز اضافه هم خواهیم داشت. توجه داشته باشید که رزولوشن عکس‌های نایت‌مود از ۱۲ به ۸ مگاپیکسل کاهش پیدا می‌کند. دلیل این کار احتمالاً کاهش زمان ثبت و پردازش عکس است.

دوربین اولتراواید هواوی Y7a حرف زیادی برای گفتن ندارد و فقط در شرایط ایده‌آل می‌تواند عکس‌های قابل قبولی بگیرد. حتی در این شرایط هم گوشه‌های تصویر کشیدگی زیاد و جزئیات کمی دارند. همان‌طور که در تصاویر زیر می‌بینید، وضعیت رنگ عکس‌های دوربین اولتراواید تفاوت زیادی با دوربین اصلی دارد و حتی گاهی اوقات، کمی جذاب‌تر به‌نظر می‌رسد. در محیط تاریک بهتر است سراغ این دوربین نروید چون کار زیادی از دستش برنمی‌آید و نایت‌مود هم ندارد.

دوربین سلفی هواوی Y7a کمی بهتر از انتظار من عمل کرد. این دوربین در نور کافی عکس‌های باکیفیت و جذابی می‌گیرد و جزئیات چهره و پس‌زمینه به‌خوبی ثبت می‌شوند. اگر حالت پرتره را فعال کنید کمی از جزئیات پس‌زمینه را از دست می‌دهید. در محیط داخلی هم عملکرد این دوربین قابل قبول است ولی در محیط تاریک به چالش کشیده می‌شود.

هواوی Y7a در زمینه فیلم‌برداری چندان حرفه‌ای نیست. دوربین واید این گوشی می‌تواند ویدیوهای فول اچ‌دی با نرخ ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه بگیرد که گزینه اول انتخاب بهتریست و کیفیت قابل قبولی هم دارد. خبری از لرزش‌گیر نیست و باید حتما گوشی را ثابت نگه دارید.

باتری و شارژ

هواوی Y7a باتری پرظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد که با توجه به سخت‌افزار نه‌چندان قدرتمند دستگاه، شارژدهی بسیار خوبی را نوید می‌دهد. من تست همیشگی باتری را با اپلیکیشن پی‌سی‌مارک انجام دادم. در این تست، روشنایی نمایشگر روی ۵۰ درصد تنظیم شده و ارتباط وای‌فای هم برقرار است. گوشی اقتصادی هواوی توانست دقیقاً ۱۴ ساعت دوام بیاورد که نتیجه بسیار خوبیست ولی رکوردی را جابجا نمی‌کند. با این حساب و بر اساس تجربه من، باتری این گوشی بسته به استفاده شما بین ۱ تا ۱.۵ روز شارژدهی خواهد داشت ولی بعید است روز دوم را به پایان برساند.

خبر خوب این‌که هواوی Y7a از فناوری شارژ سریع ۲۲.۵ واتی پشتیبانی می‌کند که در دنیای گوشی‌های اقتصادی مشابه‌اش را کمتر دیده‌ایم. این گوشی با شارژر و کابل مخصوص داخل جعبه، طی نیم ساعت تا ۴۶ درصد و طی یک ساعت تا ۸۲ درصد شارژ می‌شود. شارژ کامل‌اش هم نهایتاً یک ساعت و نیم طول می‌کشد. قابلیت شارژ سریع را می‌توان یکی از مزایای اصلی این گوشی دانست.

جمع‌بندی

هواوی Y7a یکی از پرشمار گوشی‌های این شرکت چینی در بازار ایران است که مجموعه ویژگی‌های قابل قبولی را با قیمت مناسب ارائه می‌کند. این گوشی به‌عنوان یک محصول اقتصادی می‌تواند نیاز اکثر کاربران را پوشش دهد و تا حدودی برای بازی و عکاسی هم مناسب است. شارژدهی خوب و از آن مهم‌تر، سرعت شارژ عالی را هم می‌توان به این فهرست اضافه کرد.

اینجا باید به دو نکته اشاره کنم. نکته اول، فقدان سرویس‌های گوگل است که کار کردن با گوشی را برای بعضی کاربران دشوار می‌کند، به‌خصوص افرادی که وابستگی زیادی به این خدمات و اپلیکیشن‌ها دارند. سرویس‌های موبایل هواوی و اپ گالری پیشرفت بسیار زیادی داشته ولی هنوز نمی‌تواند تمام نیازهای شما را برآورده کند. نکته دوم هم تعداد بسیار زیاد گوشی‌های هواوی با کارآیی مشابه در بازار است که همگی، تجربه کاربری کم‌وبیش مشابهی را در اختیار شما می‌گذارند و تفاوت اساسی با یکدیگر ندارند. این موضوع می‌تواند انتخاب گوشی مناسب را سخت‌تر کند.

با تمام این تفاسیر اگر دنبال یک گوشی خوش‌ساخت و کارآمد با قیمت مناسب برای استفاده روزمره هستید، می‌توانید هواوی Y7a را هم به فهرست گزینه‌های خود اضافه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۹ بهمن ۱۳۹۹

    واقعا با حافظه ۱۲۸ و این مشخصات مفت هستش،

  • hossien
    hossien | ۲۳ بهمن ۱۳۹۹

    سلام با تشکر از کوروش که بررسی کرد
    اگه هواوی تحریم نمیشد واقعا گوشیهاش خفن بودن

  • آریا
    آریا | ۲۲ بهمن ۱۳۹۹

    مگر کسی مغز خر خورده باشه که نزدیک 5 میلیون پول این آشغال بدون سرویس گوگل رو بده
    با این قیمت میشه گوشی های بهتری مثل نوکیا 5.3 یا 6.2 یا سامسونگ A21s یا motorola One Fusion یا one macro یا حتی تو چینی ها شیائومی Redmi Note 9 خرید

  • Mahdi karbasian
    Mahdi karbasian | ۲۲ بهمن ۱۳۹۹

    دم برادر های زحمتکش چینی گرم??❤️❤️??

مطالب پیشنهادی