ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

واکسیناسیون کرونا با واکسن روسی اسپوتنیک V در ایران آغاز شد

امروز بطور رسمی و همانطور که در گذشته اعلام شده بود، واکسیناسیون کرونا با واکسن روسی اسپوتنیک V و با تزریق به «پارسا نمکی»، پسر وزیر بهداشت در کشورمان آغاز شد. امروز در مراسمی با ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰

امروز بطور رسمی و همانطور که در گذشته اعلام شده بود، واکسیناسیون کرونا با واکسن روسی اسپوتنیک V و با تزریق به «پارسا نمکی»، پسر وزیر بهداشت در کشورمان آغاز شد.

امروز در مراسمی با حضور «سعید نمکی»، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران و فرمان رئیس جمهور، حسن روحانی واکسیناسیون کرونا در تالار بیمارستان امام خمینی (ره) تهران رسما شروع شد. علاوه بر پسر وزیر بهداشت، چندین پرسنل این بیمارستان هم واکسن اسپوتنیک را دریافت کردند.

دکتر «فتاح قاضی»، متخصص بیهوشی در بخش ICU، «سارا گودرزی»، پرستار بخش ICU، «علی آسترکی»، کمک بهیار و «سید جمیل»، پرستار این بخش واکسن کرونا را دریافت کردند.

وزیر بهداشت در این مراسم از آغاز همزمان واکسیناسیون کرونا برای پرستاران، پزشکان و نیروهای خدمات بخش‌های مراقبت‌های ویژه در ۶۲۵ بیمارستان خبر داد:

«واکسیناسیون را با خانواده خود شروع می‌کنیم تا نشان دهیم خون فرزندان ما سرخ‌تر از خون بچه‌های دیگر نیست. امروز بطور همزمان واکسیناسیون کرونا برای پرستاران، پزشکان و نیروهای خدمات بخش‌های مراقبت‌های ویژه ۶۲۵ بیمارستان شروع می‌شود و تا اواخر بهمن منابع دیگر واکسن وارد کشور خواهد شد.»

واکسیناسیون کرونا

به گفته رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، «کیانوش جهانپور» در مرحله اول حدود چند ۱۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شده و واکسیناسیون با روزانه ۱۰۰۰ نفر آغاز می‌شود. طبق اعلام جهانپور، با ارزیابی مجدد سیستم میزان تزریق روزانه بطور تصاعدی افزایش پیدا می‌کند.همزمان با تهران، واکسیناسیون در چندین استان دیگر از جمله فارس و قزوین هم آغاز شده است.

طبق مقاله منتشر شده در ژورنال «The Lancet»، واکسن روسی اسپوتنیک V در فاز سوم آزمایش‌های بالینی اثربخشی بالای ۹۰ درصد داشته و عوارض جانبی جدی هم ندارد. این مقاله بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده از ‍۱۹,۸۶۶ داوطلب در دو گروه است و همچنین افراد بالای ۶۰ سال هم مدنظر قرار گرفته‌اند. در دور سوم آزمایش‌های بالینی روی ۲۱۴۴ فرد بالای ۶۰ سال، کارایی این واکسن ۹۱.۸ اعلام شده است. اکثر عوارض جانبی مربوط به درد در محل تزریق واکسن و همچنین کاهش سطح انرژی بوده‌اند.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده و اولویت‌بندی موجود در سند واکسیناسیون، ابتدا افراد شاغل در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) واکسن دریافت می‌کنند و بعد از آن به سایر کادر درمان، گروه‌های آسیب‌پذیر در خانه سالمندان، افراد بالای ۶۵ سال و گروه‌های دیگر واکسن تزریق خواهد شد.

وزارت بهداشت تا زمان تولید داخلی واکسن، واردات واکسن از کشورهای دیگر را در دستور کار دارد. به نظر می‌رسد این واکسن‌ها از هند، چین، روسیه و همچنین کمپانی آسترازنکا وارد کشور می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (45 مورد)
  • noisymind
    noisymind | ۲۷ بهمن ۱۳۹۹

    اصلا کاری به کیفیت و مورد تایید بودن واکسن روسی ندارم. گفتن روزانه 1000 نفر رو واکسن میتونن بزنن. با فرض اینکه بعدا تولید بیشتر بشه و وضع بهتر بشه فرض کنیم روزانه بتونن 50 هزار نفر؟!؟! رو واکسن بزنن. با جمعیت بیشتر از 80 میلیونی با یک حساب سرانگشتی حدود 4 سال طول میکشه که همه واکسن بزنن!!

  • آریا
    آریا | ۲۲ بهمن ۱۳۹۹

    واکسنی که خود پوتین نزده رو برید بزنید ملت. اگر نمردید پوتین هم میزنه. البته سال دیگه چون امسال فایزر زده
    مثل پادشاهان که غذا رو میدادن پیشمرگ تست کنه ? ?

    • Alireza?
      Alireza? | ۲۲ بهمن ۱۳۹۹

      نه که فایزر (که شما واسه خریدنش دارین خودتون رو پاره میکنید) رو هم ترامپ زده،هم بایدن،هم مدیرعامل فایزر?فکر نکنم لازم به ذکر باشه که مدیرعامل فایزر توی یک شبکه آمریکایی گفته بود که اول مردم باید فایزر رو بزنن بعدش اگه لازم بود من هم میزنم?بعد شما بیاید خودتونو بکشین که فایزر وارد کنین?

      • ozone
        ozone | ۲۲ بهمن ۱۳۹۹

        ترامپ با هفتاد و چند سال سن، یکی از همین واکسن ها را زد که چند روز بعد از بیمارستان مرخص شد.‌
        همه پیرمردها و پیرزن های هفتاد و هشتاد ساله سیاستمدارشان با زدن واکسن جرات پیدا میکردند بین مردم تبلیغات انتخاباتی انجام بدهند.

        • dastan
          dastan | ۲۸ بهمن ۱۳۹۹

          بیسواد واکسن رو برا پیشگیری میزنن نه درمان

      • ozone
        ozone | ۲۲ بهمن ۱۳۹۹

        به بحث روسی و آمریکایی کار ندارم ولی با وجود شبکه های اجتماعی معنی ندارد، امکان ندارد میلیون ها نفر در کشورهای مختلف واکسن بزنند ولی واکسن خطرناک یا مرگ آفرین باشد.
        به علاوه به وزارت بهداشت کشورها که هویج نیستند! به مردم شان باید درست جواب بدهند.

    • shadmehr12
      shadmehr12 | ۲۵ بهمن ۱۳۹۹

      خودش نزده ولی دخترش زده، از دنیا عقبی!! ولی فایزر چی؟ مدیر شرکته خودش حاضر به تزریق نشده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی