ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مایکت
تکنولوژی

ویژگی «برچسب موضوعی» به مایکت اضافه شد؛ بازی‌های مورد علاقه‌تان را آسان‌تر بیابید

از تبلیغات روی بیلبوردهای گران تهران گرفته تا تبلیغات اینترنتی، بر کسی پوشیده نیست که مایکت به دنبال افزایش سهم خود از بازار «استور‌های اندرویدی» است و می‌خواهد امکانات مختلفی به کاربرانش ارائه دهد. در ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

از تبلیغات روی بیلبوردهای گران تهران گرفته تا تبلیغات اینترنتی، بر کسی پوشیده نیست که مایکت به دنبال افزایش سهم خود از بازار «استور‌های اندرویدی» است و می‌خواهد امکانات مختلفی به کاربرانش ارائه دهد. در جدیدترین اقدام تیم مایکت، امکان «برچسب‌گذاری» به این اپ استور افزوده شده است تا کاربران به راحتی بتوانند بازی دلخواه خود را بیابند. اما این قابلیت چیست و چگونه کار می‌کند؟

آمار پاییزی مایکت نشان می‌دهد این بازار اندرویدی به ۲۵ میلیون نصب فعال روی گوشی‌های هوشمند دست یافته است و کاربرانش روزانه به طور متوسط ۲.۳ میلیون بار درون این پلتفرم به جستجوی برنامه و بازی می‌پردازند؛ از همین روی این پلتفرم به دنبال نمایش بهترین نتیجه‌ها برای کاربرانش و ارائه پیشنهادهایی مطابق سلایق آن‌ها رفته است.

هدف ویژگی «برچسب موضوعی» چیست؟

با توجه به دغدغه مایکت برای ارائه بهترین نتایج در برابر جستجوی نتایج کاربرانش، امکان برچسب‌گذاری به این استور اندرویدی اضافه شده است که در گام اول، تنها بازی‌های خارجی و چند بازی ایرانی به این ویژگی مجهز شده‌اند.

دسته بندی بازی‌های موبایلی تنوع زیادی دارد و طیف وسیعی را شامل می‌شود؛ به طور مثال بازی‌های «شوتر» دارای انواع مختلفی مثل اول شخص، سوم شخص، شبیه‌ساز و ... هستند  که با برچسب‌گذاری می‌توان توصیف خلاصه‌ای از آن را به کاربر نمایش داد و برای هر دسته از بازی‌ها، زیرعنوانی تعیین کرد.

اما اهداف مایکت از افزودن «برچسب موضوعی» به این پلتفرم چه بوده‌اند؟ «مهدی واحدی» مدیر محصول و «پریسا صفری» مدیر طراحی محصول و پروژه تگ‌گذاری مایکت در گفتگویی با دیجیاتو در همین رابطه توضیح می‌دهند.

«پریسا صفری» مدیر طراحی محصول و پروژه تگ‌گذاری مایکت، در پاسخ به این سوال که هدف از ویژگی «برچسب موضوعی» چیست به دیجیاتو گفت:

«هدف اصلی ما کمک به کاربران‌مان است تا بتوانند اطلاعات کامل و در عین حال خلاصه‌ای از بازی‌های مدنظرشان به دست بیاورند تا تصمیم درستی برای نصب آن بگیرند. در عین حال به دنبال این بودیم تا اگر کاربر تجربه خوبی از یک بازی داشته است بتواند به بازی‌های مشابه آن نیز دسترسی داشته باشد. به طور مثال افرادی که به بازی‌های آنلاین علاقمندند می‌توانند با کلیک روی تگ «آنلاین» به راحتی بازی‌های این حوزه را پیدا و دانلود کنند.»

در ادامه «مهدی واحدی»، مدیر محصول مایکت با بیان این که تجربه نشان داده کاربران به توضیحات نوشته شده درباره اپلیکیشن‌ها در اپ استورها زیاد توجه نمی‌کنند و تنها چند کلمه کلیدی کافی هستند تا کاربر بفهمد با چه بازی یا اپی قرار است مواجه شود به دیجیاتو می‌گوید که همین موضوع سبب شده تا در کنار داده‌هایی مثل تعداد نصب، حجم، اسکرین شات محصول و ... که به تصمیم‌گیری کاربر برای دانلود کمک می‌کند، «تگ» نیز اضافه شود.

برچسب‌ها در کجا قرار گرفته‌اند؟

واحدی با اشاره به محل قرارگیری برچسب‌ها در زیر قسمت توضیحات، درباره انتخاب این بخش به دیجیاتو گفت: «علت انتخاب این بخش برای نمایش تگ‌ها این بود که از نظر بصری، محل مناسبی برای این ویژگی است. همچنین باعث می‌شود تا کاربر پس از مطالعه توضیحات و مشاهده برچسب‌های مربوطه بتواند جمع بندی کند و تصمیم نهایی خود را برای دانلود بازی مورد نظر بگیرد.»

وی در ادامه افزود: «برای ما مهم بود که تگ‌ها چه رنگ و اندازه‌ای داشته باشند و با چه ترتیبی در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا به طور مثال نوع خوانش آن‌ها در کنار هم مناسب به نظر برسد.»

همچنین همان طور که پیش از این ذکر شد، کاربر با کلیک روی هر یک از برچسب‌ها به صفحه جدیدی منتقل می‌شود و بازی‌هایی را که در زیر مجموعه این تگ قرار می‌گیرند را می‌توانند مشاهده کنند.

آشنایی با الگوریتم انتخاب «برچسب موضوعی»

مدیر پروژه تگ‌گذاری مایکت در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر این که برچسب‌های هر بازی بر چه اساسی انتخاب شد‌ه‌اند، گفت: «انتخاب تگ‌ها در چند فاز انجام شده است. ما در اولین قدم به سراغ برچسب‌های استفاده شده در گوگل پلی رفتیم اما با توجه به این که همه این تگ‌ها برای کاربران ایرانی مناسب نبود و نیازهای خاص کاربران‌مان را پوشش نمی‌داد، برچسب‌های برگرفته شده از پلی‌استور را از فیلتری عبور دادیم و با ترجمه بهتر و دقیق‌تر آن‌ها به یک پایگاه داده اولیه‌ای برای «برچسب‌های موضوعی» رسیدیم.»

وی در ادامه بیان کرد: «با توجه به شناخت خوب تیم سردبیری مایکت از بازی‌های منتشر شده در این فروشگاه اندرویدی، به سراغ تگ‌هایی رفتیم که در لیست اولیه ما حضور نداشتند اما قابل استفاده برای یک سری از بازی‌های پرطرفدار بودند، این گونه توانستیم پایگاه داده خود را شخصی‌سازی کنیم.»

صفری از گام بعدی مایکت به دیجیاتو می‌گوید که قرار است با توجه به کلماتی که توسط کاربران در این اپ استور جستجو می‌شود، آن‌هایی که قابلیت استفاده به عنوان برچسب را دارند به فهرست داده‌های‌شان اضافه شود.

در ادامه فهرستی از بیش‌ترین برچسب‌هایی که مورد استفاده قرار گرفته‌اند را می‌توانید مشاهده کنید.

نقش توسعه‌دهندگان در «برچسب‌گذاری موضوعی»

مدیر محصول مایکت در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر این که آیا امکان برچسب‌گذاری در دسترس دولوپرهای ایرانی نیز قرار می‌گیرد گفت: « فعلا قرار نیست این امکان در پنل توسعه‌دهندگان قرار بگیرد و انتخاب تگ برای بازی‌های ایرانی نیز توسط تیم سردبیری مایکت انجام می‌شود.»

او با اشاره به این که توسعه‌دهندگان می‌توانند درباره برچسب‌هایی که به بازی آن‌ها اختصاص داده شده با مایکت در تعامل باشند و پیشنهادات آن‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت؛ درباره علت عدم دسترسی آن‌ها برای انتخاب برچسب بیان داشت که تجربه نشان داده چنین امکانی نتایج خوشایندی را به همراه نخواهد داشت زیرا باعث می‌شود برخی از دولوپرها با توجه به محبوبیت یک برچسب، آن را برای بازی خود انتخاب کنند در حالی که هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند از همین روی باید تگ‌های انتخابی قبل از انتشار بررسی شوند، در نتیجه خروجی تفاوت چندانی برای توسعه دهنده نخواهد داشت. او در همین رابطه گفت:

«هدف اصلی ما و توسعه دهندگان این است که محصول بیشتر دیده و دانلود شود. امکان برچسب‌گذاری نیز برای کمک به کاربر است تا انتخاب او برای دانلود یک بازی کمتر جنبه تست کردن داشته باشد و انگیزه اصلی‌اش استفاده از آن باشد؛ از همین روی دولوپرها نیز از انتخاب تگ توسط ما راضی‌تر خواهند بود. به طور مثال به دنبال اضافه کردن تگ مخصوص به بازی‌های ایرانی که در گوگل پلی منتشر شدند هستیم.»

وی با تاکید بر این که امکان برچسب‌گذاری، فرایندی تازه بوده و نیاز به بهینه‌سازی دارد به دیجیاتو گفت: «ما به دنبال بهینه کردن تگ‌های انتخابی هستیم. به طور مثال با بررسی آمارها، برچسب‌هایی که کمتر روی آن‌ها کلیک می‌شود، برای کاربر خوانش خوبی ندارند و مفهوم مناسب را به او منتقل نمی‌کنند اما جایگاه خوبی دارند را بتوانیم شناسایی کنیم و با اعلام به تیم سردبیری، سعی در اصلاح آن‌ها داشته باشیم.»

واحدی در پاسخ به سوال که امکان برچسب‌گذاری چه کاربردهای دیگری برای توسعه دهندگان دارد، توضیح داد: «داده‌هایی از تگ‌های محبوب کاربران در اختیار دولوپرها قرار خواهد گرفت تا او با اطلاع یافتن از جایگاه محصولش در برچسب مورد نظر، به دنبال ارتقای محصول خود باشد و در این راستا با روحیات کاربران مایکت نیز بیشتر آشنا شود.»

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد در مراحل بعدی به دنبال ترکیب توضیحات توسعه دهندگان، نتایج جستجوی کاربران و تگ‌ها هستند تا امکان برچسب‌گذاری به صورت هوشمند پیاده‌سازی شود و همه چیز این ویژگی متکی بر بخش سردبیری نباشد.

برچسب‌گذاری برای اپ‌ها؛ شاید وقتی دیگر

واحدی در پاسخ به این سوال که چرا تا کنون غیربازی‌ها برچسب‌گذاری نشده‌اند به دیجیاتو گفت: «با توجه به این که پلی استور برای اپ‌ها چنین کاری نکرده است برای ما بسیار جذاب بود تا آن را استارت بزنیم اما تقریبا اکثر اپ‌ها کاربردشان واضح است و نمی‌توان برچسب‌های خاصی برای آن‌ها گذاشت. همچنین تنوع و میزان استفاده از تگ‌های مخصوص غیربازی‌ها توسط کاربر اندک است.»

به گفته‌ی مدیر محصول مایکت، آن‌ها تا زمانی که از موفقیت آمیز بودن این مسیر برای بازی‌ها مطمئن نشوند، به سراغ پیاده‌سازی این امکان برای غیر از بازی‌ها نخواهند رفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • thepjt
    thepjt | ۲۲ بهمن ۱۳۹۹

    به عنوان کسی که کدنویسی بک اند و فرانت اند انجام میده ، میدونم که چقدر پیاده کردن این قابلیت پر دنگ و فنگه

    و به عنوان یک کاربر ، میدونم که چقدر این قابلیت بدیهیه و نیازی نیست که بخوایم تو بوق و کرنا کنیم ... حتی تقریبا همه وبلاگ ها هم این قابلیت رو دارند ( از جمله همین دیجیاتو ) و همچین قابلیت خلاقانه و نوآوری خاصی نیست..

    در کل خسته نباشند ..

    هرچند که من ( به عنوان کسی که از گوگل پلی استفاده میکنم ) احتمالا هرگز نه با این اپ و نه با این قابلیت کار نخواهم کرد ..

  • Rayanlap
    Rayanlap | ۲۱ بهمن ۱۳۹۹

    مایکت هم مثل بازار،معلوم نیست سره چی 30 درصد میگیره.انگار داره اندروید رو توسعه میده.

مطالب پیشنهادی