ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

۷۰ سال حرکت بر لبه تکنولوژی؛ نوآوری‌های مرسدس بنز S کلاس از ابتدا تاکنون

مرسدس بنز S کلاس جایگاه ویژه‌ای در جهان خودرو دارد. این سدان لوکس و اشرافی در هر نسل تکنولوژی‌های جدیدی را به ارمغان آورده و همواره یکی از پیشرفته‌ترین خودروهای ساخت بشر بوده است. با ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

مرسدس بنز S کلاس جایگاه ویژه‌ای در جهان خودرو دارد. این سدان لوکس و اشرافی در هر نسل تکنولوژی‌های جدیدی را به ارمغان آورده و همواره یکی از پیشرفته‌ترین خودروهای ساخت بشر بوده است. با توجه به نقش پررنگی که این اتومبیل آلمانی در زمینه ارتقای ایمنی، کیفیت و تجهیزات ایفا کرده، در نوشتار حاضر قصد داریم به طور خلاصه مروری بر تاثیرگذارترین نسل‌های آن داشته باشیم. اگر این موضوع برایتان جذابیت دارد، لطفا با ادامه مطلب دیجیاتو را همراهی نمایید.

مرسدس بنز S کلاس اتاق W187 – تولید شده بین 1951 الی 1954

نخستین نسل غیر رسمی از S کلاس با کد W187 شناخته می‌شود. این نسل که اوایل دهه 50 میلادی راهی بازار شد، به موتور 6 سیلندر با میل‌بادامک بالاسری مجهز بود؛ همچنین قفل درهای آن از پین‌های مخروطی شکل خاصی سود می‌برد که در مقایسه با قفل‌های معمولی مقاومت بسیار بیشتری داشتند. به واسطه این پین‌ها، درهای مرسدس بنز S کلاس W187 در تصادفات رخ داده استحکام بیشتری از خود نشان داده و براحتی باز نمی‌شدند.

مرسدس بنز S کلاس اتاق W105 / W180 / W128 – تولید شده بین 1954 الی 1959

اشتوتگارتی‌ها در نیمه دوم دهه 50 میلادی مرسدس بنز S کلاس W105 / W180 / W128 را با بدنه‌ای خوداتکا و تکنولوژی توربوکولینگ (Turbocooling) ترمز تولید کردند. این تکنولوژی ساده در حقیقت عبارت بود از ایجاد شیارهایی روی اجزای ترمز کاسه‌ای به منظور دفع بهتر حرارت. از سال 1958، مرسدس بنز مدل 220SE را با سیستم تزریق سوخت کنترل شده در منیفولد تولید کرد.

مرسدس بنز S کلاس W111 / W 112 – تولید شده بین 1959 الی 1965

مرسدس بنز S کلاس W111 / W112 یک گام بزرگ رو به جلو محسوب می‌شد. در این نسل توجه ویژه‌ای به مباحث ایمنی شده بود. فرمان مجهز به پد و طراحی اجزای کابین به شکلی که در تصادفات کمترین میزان صدمه به سرنشینان وارد شود، از ویژگی‌های شاخص این نسل در آن زمان بودند. این خودرو اولین مدل تولید انبوه دنیا به شمار می‌رود که در جلو و عقب آن نقاط شکست تعبیه شده است.

بد نیست اشاره کنیم اشتوتگارتی نسخه 300SE را از سال 1961 با امکاناتی مثل ترمزهای دیسکی، سیستم تعلیق بادی و قفل مرکزی درها به میدان رقابت فرستادند.

مرسدس بنز S کلاس W108 / W109 – تولید شده بین 1965 تا 1972

اتاق W108 / W109 از S کلاس، بیشتر روندی تکاملی را طی کرده بود تا انقلابی؛ تمامی نسخه‌های مختلف این نسل در اکسل عقب دارای سیستم هیدروپنوماتیک بودند. در کنار این، نسخه پرچمدار 300SEL نیروی خود را از یک موتور 6.3 لیتری V8 با 247 اسب بخار قدرت دریافت می‌کرد که در آن مقطع رقم بالایی به شمار می‌رفت. شاید بدانید مدلی ارتقا یافته از این نسخه برای مسابقات اتومبیلرانی آماده‌سازی شد که به خاطر چهره متمایز و عملکرد بسیار عالی شهرتی جهانی پیدا کرد. این مدل با لقب «خوک قرمز» شناخته می‌شد.

مرسدس بنز S کلاس W116 – تولید شده بین 1972 الی 1980

بی‌شک S کلاس W116 را می‌توان یکی از بهترین نسل‌های این خودرو دانست. این نسل که از لحاظ تکنولوژی پیشرفت‌های شگرفی داشت، رسما تحت نام S کلاس عرضه شد. با تصمیم مرسدس بنز این اتومبیل پرچمدار از سال 1975 با کروز کنترل و از سال 1978 با ترمز ABS قابل انتخاب بود. از دیگر ویژگی‌های نوآورانه این نسل باید به چراغ‌های عقب و شیشه‌های جانبی مقاوم در برابر کثیف شدگی و همچنین تعبیه باک روی محور عقب به منظور محافظت بهتر در تصادفات اشاره کرد. به غیر از این‌ها، S کلاس W116 نخستین خودروی دنیا بود که به موتور توربوشارژ دیزلی مجهز شد.

مرسدس بنز S کلاس W126 – تولید شده بین 1979 الی 1991

مثل اتاق W111 / W112، در اتاق W126 هم مرسدس بنز بیشتر روی ایمنی تمرکز کرده بود. از سال 1981 این نسل با آپشن ایربگ راننده و از سال 1988 با آپشن پیش‌کشنده کمربند ایمنی به فروش رسید، از سال 1985 هم سیستم کنترل لغزش حین شتابگیری به مدل‌های V8 این نسل اضافه شد و از همین سال خریداران می‌توانستند اتومبیل خود را با سیستم تنظیم برقی ستون فرمان سفارش دهند.

نوآوری‌های مرسدس بنز S کلاس

مرسدس بنز S کلاس W140 – تولید شده بین 1991 الی 1998

با آنکه S کلاس W140 شبیه یک جعبه متحرک بزرگ دیده می‌شد، اما ایرودینامیک آن با ضریب 0.31 در شرایط مطلوبی قرار داشت. این نسل نخستین محصول تولید انبوه مرسدس بنز با موتور 12 سیلندر محسوب می‌شود. بد نیست بدانید این موتور در آن مقطع زمانی قدرتمندترین پیشرانه کمپانی نیز به حساب می‌آمد.

اشتوتگارتی‌ها S کلاس W140 را به انبوهی از امکانات و آپشن‌های گوناگون مجهز کرده بودند که برخی از آنها عبارتند از شیشه دوجداره درها، بسته شدن درهای اصلی و در صندوق عقب به صورت برقی، سیستم سیم‌کشی مولتی‌پلکس، سیستم مسیریاب، لامپ‌های زنون دینامیک، کنترلر صوتی LINGUATRONIC و تلفن!

به غیر از موارد فوق، W140 به سیستم‌های ایمنی متعددی، نظیر کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کمکی پارک و دستیار ترمز نیز مجهز بود.

مرسدس بنز S کلاس W220 – تولید شده بین 1998 الی 2005

اتاق W220، اولین S کلاس عصر مدرن به حساب می‌آید. این نسل به تمامی تکنولوژی‌های جدید زمان خود مجهز شده بود؛ خاموش کردن خودکار سیلندرها، گیربکس خودکار که بصورت الکترونیکی کنترل می‌شد (از سال 2004)، آپشن سیستم فعال کنترل فاصله با خودروی جلویی (DISTRONIC)، آپشن ورود بدون کلید و سیستم پیشرفته PRE-SAFE برخی از مواردی هستند که باید به آنها اشاره کرد.

علاوه‌بر موارد یاد شده، S کلاس W220 نخستین مدلی است که با سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ (4MATIC) و در نسخه‌های AMG با دو کد S55 و S65 راهی بازار شد.

مرسدس بنز S کلاس W221 – تولید شده بین 2005 الی 2013

اشتوتگارتی‌ها در S کلاس W221 تمرکز ویژه‌ای بر مقوله ایمنی و سیستم‌های کمکی راننده کرده بودند. این نسل که در ایران نیز حضور پررنگی دارد، از نسخه ارتقا یافته سیستم DISTRONIC با پسوند پلاس سود می‌برد و در مواقع ضروری می‌توانست به طور خودکار و بدون دخالت راننده کاملا متوقف شود. مرسدس بنز برای این نسل سنگ تمام گذاشته بود و آن را با آپشن‌های پیشرفته‌ای به فروش می‌رساند که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از: ترمز اضطراری خودکار (از سال 2009)، دستیار دید در شب و دستیار حفظ خودرو در بین خطوط (از سال 2009). اتاق W221 اولین S کلاس بود که در نسخه‌های هیبریدی هم به فروش رسید.

مرسدس بنز S کلاس W222 – تولید شده بین 2013 الی 2020

S کلاس W222 را می‌توان عصاره‌ای از زیبایی، نوآوری و مهندسی توصیف کرد. محفظه کابین این خودرو جنسی از آلومینیوم دارد و با احتساب وزن و ابعاد، در مقایسه با نسل قبلی مقاومت پیچشی آن 50 درصد بیشتر است. در این نسل خبری از لامپ‌های سنتی نیست و وظیفه روشنایی بیرون خودرو و داخل کابین را 500 چراغ LED بر عهده دارند.

مرسدس بنز S کلاس W222 را با سیستم «رانندگی هوشمند» (Intelligent Drive) عرضه کرد. شاید بدانید این سیستم پیشرفته با اسکن مداوم سطح مسیر پیش رو، ناهمواری‌ها را تشخیص داده و در همکاری با سیستم MAGIC BODY CONTROL در کسری از ثانیه شاسی و سیستم تعلیق را برای جذب ضربات به بهترین شکل ممکن آماده می‌کند.

مرسدس بنز S کلاس W223 – تولید شده از سال 2020

جدیدترین نسل S کلاس یکی از پر حرف و حدیث‌ترین‌ها نیز به شمار می‌رود. با آنکه این نسل از انبوهی از تکنولوژی‌های نوین بهره می‌برد، ولی بسیاری آن را از نظر طراحی یک عقبگرد می‌پندارند. در هر حال این خودرو یکی از پیشرفته‌ترین کابین‌ها را در بین تمامی مدل‌های تولیدی دنیا دارد.

همانطور که قبلا به اطلاعتان رسانده‌ایم، خریداران این نسل از S کلاس می‌توانند آن را با 5 نمایشگر سفارش دهند. یکی از ویژگی‌های شاخص این نسل نورپردازی شگفت‌انگیز کابین آن است که فضایی جذاب و منحصر بفرد پدید می‌آورد؛ ضمن اینکه در مواقع ضروری این سیستم قادر به اخطار دادن به راننده است.

مرسدس بنز می‌گوید بیش از 50 قابلیت S کلاس W223 از طریق آپدیت‌های از راه دور نرم‌افزاری قابل ارتقا هستند. این خودرو اولین اتومبیل تولید انبوه جهان است که به ایربگ مخصوص سرنشینان عقب مجهز شده؛ در کنار این ویژگی جذاب، چرخ‌های محور عقب W223 فرمانپذیر هستند و امکان زاویه گرفتن تا 10 درجه را دارند.

با در نظر گرفتن همه موارد، از دید شما بهترین S کلاس تاریخ کدام است؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی