ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مروری بر موبایل‌های مجهز به نمایشگر رول شونده: انقلاب بزرگ بعدی؟

روند تکامل نمایشگر موبایل‌های هوشمند، روندی بسیار جالب است. نخست موبایل‌های هوشمند داشتیم که همراه با نمایشگرهای تخت از راه می‌رسیدند (و این طراحی هنوز هم نرم است). سپس دورانی از راه رسید که شاهد ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

روند تکامل نمایشگر موبایل‌های هوشمند، روندی بسیار جالب است. نخست موبایل‌های هوشمند داشتیم که همراه با نمایشگرهای تخت از راه می‌رسیدند (و این طراحی هنوز هم نرم است). سپس دورانی از راه رسید که شاهد محبوبیت نمایشگرهای خمیده بودیم - خصوصا در اسمارت‌فون‌های اندرویدی رده پرچمدار. سپس نوبت به نمایشگرهای تاشو رسید که همانطور که خودتان هم می‌دانید، هنوز به بهترین حالت ممکن درنیامده‌اند. گام بزرگ بعدی در روند پیشرفت تکنولوژی نمایشگرهای موبایل چه می‌تواند باشد؟ آیا نمایشگرهای رول شونده واقعا ترند می‌شوند؟ در این مقاله دقیقا به همین موضوع خواهیم پرداخت.

اما ابتدا بیایید راجع به آخرین دستاوردها در این حوزه صحبت کنیم و ببینیم این پیشرفت‌ها در آینده چه تاثیرات بالقوه‌ای روی نمایشگرهای رول شونده می‌گذارند.

دورانی هیجان‌انگیز در انتظار بازار موبایل؟

آیا بازار موبایل‌های هوشمند هیجان‌انگیزتر از همیشه شده است یا اینکه دستاوردهای تازه نتوانسته‌اند شما را سر وجد بیاورند؟ برای آن دسته از خوانندگانی که اشتیاق چندانی برای نمایشگرهای رول شونده ندارند باید گفت که احتمالا علت این موضوع، شمار شدیدا معدود دیوایس‌هایی باشد که از این طراحی بهره‌مند و روانه بازار شده‌اند.

اما فارغ از اینکه نظر ما و شما چیست، نمی‌توان این را تکذیب کرد که نمایشگرهای رول شونده آمده‌اند تا بمانند. برای بسیاری از افراد، نمایشگرهای رول شونده صرفا یک گام طبیعی دیگر در روند تکامل مداوم تکنولوژی‌های نمایشگر به حساب می‌آیند. برخی دیگر نیز عقیده دارند که خیلی ساده داریم تکامل نمایشگرهای تاشویی را مشاهده می‌کنیم که مثال‌شان را در گلکسی زد فولد ۲ و دیوایس‌های مشابه دیده‌ایم.

نمایشگرهای رول شونده چه مزایایی بر نمایشگرهای تاشو دارند؟

اگر قرار باشد فرض را بر این بگذاریم که نمایشگرهای رول شونده از نظر مقاومت، رزولوشن، تراکم پیکسلی و سطوح روشنایی عملکردی کاملا مشابه به نمایشگرهای تاشو از خود به نمایش می‌گذارند، تنها یک مزیت بزرگ نسبت به نمایشگرهای تاشو وجود خواهد داشت: فضا. با استفاده از نمایشگر رول شونده می‌توان در فضای اشغال شده توسط دستگاه به شکل قابل توجهی صرفه‌جویی کرد و لازم به اشاره نیست که دستگاه در جیب‌تان نیز سبک‌وزن‌تر خواهد بود.

نمی‌توان این حقیقت را نادیده گرفت که هنگام قرار دادن یک دیوایس تاشو در جیب‌تان، اساسا به فضایی معادل قطر دو موبایل نیاز خواهید داشت

اگر به موبایل Royole Flexpai که تصویرش بالا قرار گرفته نگاه کنید، متوجه خواهید شد که باید بهایی سنگین برای استفاده از نمایشگری بزرگ‌تر پرداخت. وقتی دستگاه را از وسط تا می‌کنید، آنچه گیرتان دیوایسی بسیار بزرگ است که دیگر شباهت چندانی به یک تبلت یا فبلت ندارد و بیشتر شبیه به لپ‌تاپ‌های هیبریدی ۲ در ۱ شده. اگرچه دیگر تولیدکنندگان مانند سامسونگ قادر به دستیابی به طراحی‌های تاشو بسیار بهتر بوده‌اند، اما نمی‌توان این حقیقت را نادیده گرفت که هنگام قرار دادن یک دیوایس تاشو در جیب‌تان، اساسا به فضایی معادل قطر دو موبایل نیاز خواهید داشت.

ساده‌تر و بدیهی‌ترش می‌شود اینکه وقتی دستگاه را تا می‌کنید، قطر دو برابر می‌شود! این مشکل با دیوایس‌های رول شونده وجود نخواهد داشت و وقتی نمایشگر را لوله می‌کنید، ابعاد کلی دستگاه به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد. یک مشکل بزرگ دیگر که این روزها دامنگیر موبایل‌های تاشو شده، اینست که تمام مکانیزم تا کردن استرس زیادی به پنل اولد وارد می‌کند. اینجاست که پنل‌های رول شونده حسابی می‌درخشند، زیرا چنین حدی از استرس به آن‌ها وارد نمی‌شود. نتیجه نهایی؟ می‌توانید منتظر مقاومت بسیار بالاتر اسمارت‌فون‌های رول شونده آینده نسبت به موبایل‌های تاشو باشید. و بله، دیگر خبری از شیار روی پنل نخواهد بود.

این هم یک نکته دیگر در تمجید از نمایشگرهای رول شونده: بسته به طراحی دیوایس، این احتمال هم وجود دارد که بتوان ابعاد دستگاه را به دلخواه تنظیم کرد. یک اسمارت‌فون تاشو تنها محدود به ۲ فرم فاکتور است: تا شده و تا نشده و به همین ترتیب به دو اندازه و دو رزولوشن محدود می‌شویم. در یک نمایشگر رول شونده خبری از این محدودیت‌ها نیست و می‌توانید ابعاد را هرچقدر که برایتان احساس راحتی بیشتری دارد تغییر دهید.

یک مزیت دیگر، آزادی عمل در آزمون و خطا با محل تعبیه دوربین است. موبایل‌های تاشو از این نظر با محدودیت زیادی روبه‌رو شده‌اند، چرا که فرم فاکتور و تعداد لولاها می‌توانند گاهی محل قرارگیری دوربین را تحت تاثیر قرار دهند. اگر قرار باشد سنسورهای دوربین اضافه روی بدنه تعبیه شوند، تولیدکنندگان باید از مدت‌ها پیش به دنبال تدبیری برای آن باشند.

این تکنولوژی هنوز دوران طفولیت به سر می‌برد و طراحی پیچیده طبیعتا به قیمت‌گذاری‌های بسیار بالا منجر می‌شود

البته این‌طور نیست که اسمارت‌فون‌های تاشو اساسا دیوایس‌های بسیار محدود و مزخرف باشند. یک موبایل تاشو مزیت‌های خاص خود را به همراه می‌آورند و در نتیجه یک دسته‌بندی تازه از دیوایس‌ها (با فرض اینکه اسمارت‌فون‌های رول شونده این‌طور در نظر گرفته شوند) می‌توانند انتخاب‌هایی جایگزین در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند تا قادر به لذت بردن از دیوایس‌های تازه و نوآورانه باشند.

و در زمینه نمایشگرهای رول شونده هم همه‌چیز بی‌عیب و نقص نیست. این تکنولوژی هنوز دوران طفولیت به سر می‌برد و طراحی پیچیده طبیعتا به قیمت‌گذاری‌های بسیار بالا منجر می‌شود. بنابراین موبایل‌های رول شونده برای مدت زمانی بسیار طولانی در اختیار عموم مردم قرار نخواهند گرفت. افزون بر این، در نمایشگرهای رول شونده نمی‌توان از گلس محافظتی استفاده کرد و باید به سراغ جایگزین‌های پلاستیکی رفت. این یعنی موبایل‌ها در مجموع کمتر قدرتمند خواهند بود و خود نمایشگر هم بیشتر در معرض خط و خش است.

اکنون چه دیوایس‌های رول شونده‌ای در دست توسعه‌اند؟

در حال حاضر به نظر می‌رسد نمایشگرهای رول شونده در حال پیمودن همان مسیری هستند که موبایل‌های تاشو پیشتر پیموده‌اند - به عبارت دیگر هنوز برای رسیدن به دست مردم آماده نیستند. در ابتدا شاهد انبوهی گمانه‌زنی، پتنت، افشاگری و طراحی‌های مفهومی بودیم. هر از چندگاهی هم در شایعات شنیده می‌شد که فلان کمپانی که دارد روی چنین دستگاهی کار می‌کند، از پروتوتایپ محصول خود در جریان یک رویداد مهم یا پایان یک نطق اصلی رونمایی خواهد کرد و خبرنگاران نیز می‌توانند پشت درهای بسته آن را از نزدیک مشاهده کنند.

در حال حاضر به نظر می‌رسد نمایشگرهای رول شونده در حال پیمودن همان مسیری هستند که موبایل‌های تاشو پیشتر پیموده‌اند

تکرار همین ماجرا با نمایشگرهای «رول شونده» را می‌توان انتظار داشت و برخی از برجسته‌ترین کمپانی‌های سازنده موبایل گاهی به صحبت راجع به این دیوایس‌ها می‌پردازند. علاوه بر این، گاهی چند رند و پتنت به چشم می‌خورد. اما می‌خواهیم در این مقاله تمام «نویزها» را کنار بزنیم و تمام اطلاعاتی که راجع به دیوایس‌های آتی به دست آورده‌ایم را به اشتراک بگذاریم.

نکته مهم اینست که اکنون با قطعیت می‌توان گفت که تنها ال‌جی برای عرضه چنین اسمارت‌فونی به بازار لوازم الکترونیکی مصرف‌کنندگان در سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی کرده است. دیگر تولیدکنندگانی که در ادامه مقاله به صحبت راجع به آن‌ها می‌پردازیم هنوز در بهترین حالت در فاز مفهومی به سر می‌برند و فاصله بسیاری با تولید انبوه دیوایس‌های خود دارند.

LG Rollable

نمایشگر رول شونده

طی چند دوره اخیر نمایشگاه CES لاس وگاس، شایعات LG Rollable بارها و بارها به گوش رسیده و هر بار منتظر بودیم ال‌جی پتانسیل‌های چنین دستگاه‌هایی را به جهان دیوایس‌های الکترونیکی مصرف‌کنندگان نشان دهد. این دستگاهی است که به هیچ وجه نمی‌توان نادیده‌اش کرد. واقع طی سال گذشته میلادی در شایعات شنیدیم که ال‌جی روند توسعه چنین دستگاهی را آغاز کرده و کمپانی کره‌ای ضمنا نخستین تولیدکننده‌ای بود که تلویزیونی مجهز به این تکنولوژی را روانه بازار کرد.

وقتی صحبت از توسعه فرم فاکتورها و نمایشگرهای کاملا اورجینال باشد، این کمپانی کره‌ای حسابی نوآور و فعال ظاهر می‌شود. همین اواخر هم بود که ال‌جی با رونمایی از موبایل بسیار جذاب LG Wing، جهان را غافلگیر کرد.

در CES اخیر توانستیم LG Rollable را در ویدیوی رسمی مشاهده کنیم، اما نمی‌توانستیم تشخیص دهیم که آیا با دیوایسی مفهومی طرف هستیم یا محصولی واقعی که در آینده نزدیک از راه می‌رسد. تنها یک روز بعد، کن هانگ، سخنگوی ال‌جی به انبوه شایعات واکنش نشان داد و گفت با محصولی واقعی روبه‌رو بوده‌ایم و LG Rollable اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی از راه خواهد رسید.

متاسفانه این کمپانی تمایلی به اشتراک‌گذاری جزییات بیشتر راجع به تکنولوژی خود نشان نداد و بنابراین دقیقا نمی‌دانیم LG Rollable چطور کار می‌کند و چطور تغییر سایز می‌دهد. از سوی دیگر، مشخصات سخت‌افزاری دستگاه هم نامشخص باقی مانده. فقط این را می‌دانیم: ال‌جی در عرضه این موبایل به دنبال شراکت با BOE، کمپانی غول چینی است.

TCL

TCL احتمالا نخستین شرکتی بود که خبر مربوط به فعالیتش در حوزه اسمارت‌فون‌های رول شونده را عمومی کرد. طی ماه مارس گذشته، شرکت TCL Communication برخی از طرح‌های مفهومی نمایشگر انعطاف‌پذیر خود را به اشتراک گذاشت و یکی از آن‌ها متعلق به نمایشگری رول شونده بود.

این نمایشگر ۶.۷۵ اینچی می‌تواند افزایش سایز یافته و به ۷.۸ اینچ برسد و همه‌چیز به کمک موتورهایی داخلی و با فشردن تنها یک دکمه انجام می‌شود.

اگرچه این طرح مفهومی از TCL بسیار جالب به نظر می‌رسد، اما نمی‌دانیم چه زمانی باید منتظر تولید انبوه دیوایسی مجهز به این تکنولوژی باشیم. حتی اگر TCL موبایلی مبتنی بر این تکنولوژی ساخته و رونمایی کند، اطمینان نداریم که محصول نهایی به اندازه طرح مفهومی سال گذشته نویدبخش باشد.

Samsung

نمایشگر رول شونده

به هیچ وجه نمی‌توان راجع به یک تکنولوژی جالب در حوزه نمایشگرها صحبت کرد و نامی از سامسونگ نبرد. اگرچه این شرکت نسبت به برنامه‌های خود برای نمایشگرهای تاشو حسابی سکوت اختیار کرد، اما در واقع یکی از نخستین تولیدکنندگانی بود که به آزمون و خطا با این ایده پرداخت.

سامسونگ دیسپلی اخیرا پیش‌نمایشی از طراحی‌های آتی خود در بلاگش به اشتراک گذاشت (که البته به تایید رسمی نرسیده) و در این پست شاهد یک نمایشگر رول شونده هم بودیم، البته با فرم فاکتوری که بیشتر از یک اسمارت‌فون، شبیه به خودکار است.

این طرح صرفا یک نقاشی است و قطعا نه چیزی که بتوانیم منتظر مشاهده آن در دنیای واقعی و در آینده نزدیک باشیم. در این طرح، تمام نمایشگر روی بدنه‌ای شبیه به خودکار رول می‌شود و بنابراین نخستین چیزی که به ذهن خطور می‌کند، سهولت استفاده از چنین دیوایسی خواهد بود. ضمنا در این طرح تمام نمایشگر روی یک میز به نمایش درآمده، اما زمانی که بخواهید از دستگاه روی دست استفاده کنید تکلیف چه خواهد بود؟

در هر صورت احتمالا بهتر باشد که خودمان را خیلی درگیر سر در آوردن از ابعاد مختلف این طراحی نکنیم، چرا که در حال حاضر فاصله زیادی با تحقق آن داریم. در گذشته شایعه شده بود که سامسونگ برای عرضه یک اسمارت‌فون رول شونده در سال ۲۰۲۲ میلادی آمده می‌شود، اما به این خبر نیز باید با عینک بدبینی نگاه کرد.

در عوض بیایید نگاهی به یک تصویر دیگر بیندازیم که ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر شد. در آن خبرگزاری خبرگزاری کره‌ای ET News گزارش کرد که سامسونگ پشت درهای بسته‌ی CES همان سال، تکنولوژی نمایشگر رول شونده خود را مقابل چشم برخی از خبرنگاران گذاشته است. به این ترتیب وب‌سایت Let's Go Digital به طراحی رندری زیبا و سه‌بعدی از ظاهر احتمالی دستگاه در فرم نهایی‌اش پرداخت.

نمایشگر رول شونده

Xiaomi

آیا به طرح مفهومی «نمایشگر رول شونده» Let's Go Digital اعتماد دارید؟ اگر بله، می‌خواهیم یک دیوایس احتمالی دیگر را به شما نشان دهیم که ابعاد آن به دلخواه کاربر، از سایز اسمارت‌فون به سایر تبلت تغییر می‌کند. این مدل مفهومی براساس یکی از پتنت‌های شیائومی ساخته شده است.

اسمارت‌فونی که در این طرح می‌بینیم شباهت زیادی به Mi Mix Alpha دارد و نمایشگر هم در جلو و هم در پشت کشیده شده. بسته به اپلیکیشن مورد استفاده، پنل پشتی می‌تواند از کار بیفتد و در جلو هم می‌توان نمایشگر را از حالت لوله شده درآورد تا سایز تبلت و فضای نمایش بیشتر برای محتوا حاصل شود.

درست مانند موبایل آلفا، شیائومی احتمالا کاملا از خیر دوربین سلفی بگذرد. در واقع امکان استفاده از یک نمایشگر در پشت به این معناست که دوربین اصلی می‌تواند نقش دوربین سلفی را نیز ایفا کند و بنابراین تعبیه یک دوربین ثانویه کاری کاملا بی‌معنی خواهد بود.

نمایشگر رول شونده

در تصویر بالا می‌بینید که شیائومی مکانیزم مخصوص به خود را طراحی کرده که باعث می‌شود مقاومت دستگاه حتی زمانی که نمایشگر از حالت رول شده بیرون آمده و به بیشینه ابعاد رسیده از بین نرود. اما در هر صورت مشخص نیست که این دستگاه آیا اصلا راهش را به بازار خواهد کرد و آیا شباهتی به طرح مفهومی Let's Go Digital خواهد داشت یا خیر.

Oppo X 2021

کمپانی چینی اوپو نه‌تنها برنامه‌هایی برای عرضه یک موبایل مجهز به نمایشگر رول شونده در آینده دارد، بلکه در جریان رویداد Oppo Inno Day از چند طرح مفهومی نیز پرده برداشته. از میان ۱۲۲ پتنتی که کمپانی چینی در این حوزه به ثبت رسانده، ۱۲ مورد از آن‌ها صرفا مربوط به مکانیزم رول شدن نمایشگر هستند که باعث می‌شود نمایشگر ۶.۷ اینچی Oppo X 2021 ابعادی معادل ۷.۴ اینچ بیابد. یک دکمه مخصوص هم در کناره دستگاه داریم با کشیدن انگشت‌تان روی آن، قادر به راه انداختن موتورهای داخلی و رول کردن نمایشگر خواهید بود.

با این همه اوپو هنوز فاصله زیادی با عرضه تجاری این دیوایس دارد. در حال حاضر کمپانی چینی هنوز در حال یافتن تدابیر لازم برای بالا بردن مقاومت دستگاه است،‌ زیرا مثل هر تولیدکننده دیگری، اوپو تنها قادر به استفاده از مواد پلاستیکی به جای نمایشگر شیشه‌ای خواهد بود.

افزون بر این، اوپو هنوز در حال بررسی ابعاد مختلف ماجرا است و اینکه آیا اصلا چنین دیوایسی را می‌توان در آینده نزدیک به گونه‌ای به تولید انبوه رساند که از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد یا خیر. و قطعا اوپو تنها شرکتی نیست که چنین نگرانی‌ای دارد و سایر کمپانی‌ها نیز صرفه اقتصادی را نسبت به هرچیز دیگر در اولویت قرار خواهند داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی