اگر هر روز صبحانه نخورید چه اتفاقی برای بدنتان رخ می دهد؟

اگر هر روز صبحانه نخورید چه اتفاقی برای بدنتان رخ می دهد؟

صبحانه به اعتقاد خیلی ها اصلی ترین وعده روز است اما همیشه این سوال پیش آمده که آیا این گفته حقیقت دارد؟ در ادامه به بررسی تغییرات فیزیولوژیکی بدن افرادی می پردازیم که از خوردن این وعده صرف نظر می کنند و نتایج را با تغییرات بدنی افرادی مقایسه می کنیم که صبحانه میل می کنند.

۱- صبحانه نخوردن باعث چاقی می شود

برخلاف باور بسیاری نخوردن صبحانه باعث چاقی در تمامی گروه های سنی می شود. علت هم در واقع میتواند این باشد که فرد در ساعات میانی روز به خوردن تنقلات گرایش پیدا می کند. اما تحقیقات دیگر هم نشان داده که حتی اگر صبحانه نخورید و از پرخوری میانه روز جلوگیری کنید به خاطر اینکه در ساعت طبیعی بدنتان اختلال ایجاد می شود دچار چاقی خواهید شد.

۲- نخوردن صبحانه باعث بدخلقی می شود

نخوردن صبحانه با اختلالات خلقی در میان بزرگسالان در ارتباط است. افرادی که صبح ها کمتر غذا می خورند بیشتر دچار افسردگی می شوند. علاوه بر این اگر چهار تا ۵ بار در هفته از خوردن صبحانه صرفنظر کنید شانس ابتلای شما به دیابت نوع ۲ حدود ۵۵ درصد افزایش می یابد.

۳- نخوردن صبحانه باعث ایجاد خستگی می شود

صبح ها بعد از یک مدت طولانی غذا نخوردن سطح گلیکوژن خون پایین می آید و باید برای کار کردن انرژی خود را باز یابید. بعد از خوردن صبحانه بدن شما شروع به شکستن اسیدهای چرب می کند تا انرژی مورد نیازتان را تولید کند. اگر صبحانه نخوردی حتی اگر احساس خوبی داشته باشید چند ساعت بعد خستگی به سراغتان می آید.

۴- مغزتان شارپ تر می شود

دانشمندان معتقدند که روزه منقطع فواید زیادی برای بدن دارد. در این نوع روزه فرد ۸ ساعت می تواند غذا بخورد و باید برای ۱۶ ساعت از غذا دوری کند. بنابراین با کنار گذاشتن وعده صبحانه این شانزده ساعت تکمیل می شود و یکی از مزیت های آن تقویت حافظه است.

۵- روند پیری تان متوقف می شود

شاید باورش دشوار باشد اما کنار گذاشتن صبحانه می تواند روند پیری را وارونه می کند. محدود کردن کالری دریافتی بدن و همچنین روزه منقطع می تواند باعث رشد هورمون ها و کاهش سطح انسولین بدن شود. با این حال برخی مردم ممکن است ترجیح دهند که شام نخورند و در عوض وعده صبحانه شان سر جایش باشد.

۶- سطح اسید بدن بالا می رود

متخصصین تغذیه معتقدند که خوردن صبحانه برای افرادی که دچار رفلاکس معده هستند اهمیت بالایی دارد. با کنار گذاشتن صبحانه سطح اسیدیته معده بالا می رود و فرد ممکن است دچار درد قلب و ناتوانی در هضم غذا شود.

۷- ممکن است دچار سردرد و سرگیجه شوید

تغذیه نادرست و کنار گذاشتن وعده های غذایی باعث بروز سردرد و میگرن می شود. متخصصان بر این باورند که حتی دیر خوردن صبحانه هم می تواند بدن را تحت تاثیر قرار دهد که این مساله نیز عموما به خاطر پایین آمدن سطح قند خون است.

۸- کنار گذاشتن صبحانه باعث بالا رفتن سطح کورتیزول می شود

در افرادی که صبحانه نمی خورند سطح کورتیزول بدن بالا می رود چراکه بدن ممکن است اینطور تصور کند که وارد شرایط استرس زا شده است و در نتیجه معمولا دلهره و اضطراب در این افراد نیز بالا می رود. اگر صبحانه نمی خورید و معمولا اضطراب دارید بهتر است با انجام آزمایش خون در یابید که آیا کورتیزول خون تان بالا رفته یا خیر؟

منبع: brightside
بدون نظر

ورود