ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان از تاثیر «تحول آفرین» یک داروی دیابت در درمان چاقی خبر می‌دهند

مطالعات محققان «UCL» در انگلیس نشان می‌دهد مصرف داروی درمان دیابت «سماگلوتید» در کاهش 20 درصدی وزن افراد مبتلا به چاقی مفرط نقش موثری دارد. این نخستین بار است که دارویی می‌تواند بدون نیاز به ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۵

مطالعات محققان «UCL» در انگلیس نشان می‌دهد مصرف داروی درمان دیابت «سماگلوتید» در کاهش 20 درصدی وزن افراد مبتلا به چاقی مفرط نقش موثری دارد. این نخستین بار است که دارویی می‌تواند بدون نیاز به عمل جراحی،‌ چنین کاهش وزنی را به همراه داشته باشد.

داروی «سماگلوتید» که برای بیماران مبتلا به دیابت تولید شده، احساس گرسنگی را کاهش داده و به افراد دچار چاقی مفرط کمک می‌کند با مصرف آن بتوانند بیش از 20 درصد وزن خود را کاهش دهند.

افرادی که این داروی دیابت را مصرف کرده‌‌اند کمتر گرسنگی را حس می‌کنند. در واقع بیشتر کاهش وزن این افراد ناشی از کاهش دریافت غذاهای چرب است، چون این دارو تمایل به مصرف مواد غذایی پرچرب را کاهش می‌دهد.

«راشل باترهام» متخصص درمان چاقی، دیابت و غدد درون ریز و از محققان تحقیقات چاقی در UCL و مرکز مدیریت وزن UCLH با اعلام این موضوع که تقریبا 2000 داوطلب از 16 کشور جهان در این مطالعه شرکت کرده‌اند، گفت:

«یافته‌های این مطالعه، پیشرفت بزرگی در بهبود سلامت بیماران مبتلا به چاقی مفرط محسوب می‌شود. در حدود 75 درصد از افرادی که داروی سماگلوتید 2.4 میلی گرمی را دریافت کرده‌اند، بیش از 10 درصد وزن و در حدود 35 درصد دیگر از افرادی که این دارو را مصرف کرده‌اند،‌ بیش از 20 درصد وزن خود را از دست داده‌اند. تاکنون هیچ دارویی نتوانسته به این شکل در کاهش وزن موثر باشد. عموما چنین کاهش وزن‌هایی تنها از طریق عمل جراحی امکان پذیر است.»

وزن داوطلبان شرکت کننده در این مطالعه به مدت 68 هفته مورد بررسی قرار گرفته و با تجویز پزشک دوزهای مختلفی از این دارو را دریافت کرده‌اند. پروفسور باترهام در ادامه صحبت‌های خود افزود:

«چاقی بر سلامت بیماران مبتلا به کووید-19 تاثیر قابل توجهی دارد. در واقع چاقی مفرط مرگ ناشی از ویروس کرونا را افزایش می‌دهد. همچنین افراد چاق در خطر ابتلا به بیماری‌های جدی‌تری ازجمله ناراحتی‌های قلبی، بیماری‌های کبد و انواع سرطان قرار دارند.»

باتوجه به آزمایش‌های انجام شده،‌ در حال حاضر سماگلوتید برای دریافت تاییدیه به عنوان دارویی برای درمان چاقی به «انستیتوی ملی بالینی» (NICE)، «آژانس دارویی اروپا» (EMA) و «سازمان غذا و داروی آمریکا» (FDA) ارسال شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی