ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اخترشناسان فاصله دورترین جرم منظومه شمسی از خورشید را مشخص کردند

دانشمندان با استفاده از تجهیزات و دوربین‌های پیشرفته موفق به کشف دورترین جرم فضایی در منظومه شمسی شدند که حدود چهار برابر پلوتون از خورشید دورتر است. اخترشناسان در این پروژه اطلاعات ارزشمندی در مورد ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

دانشمندان با استفاده از تجهیزات و دوربین‌های پیشرفته موفق به کشف دورترین جرم فضایی در منظومه شمسی شدند که حدود چهار برابر پلوتون از خورشید دورتر است. اخترشناسان در این پروژه اطلاعات ارزشمندی در مورد مدار حرکت این جرم فضایی ارائه کرده‌‌اند. این جرم فضایی آنقدر دور است که هر سفرش به دور خورشید یک هزاره طول می‌کشد.

در سال 2018 دانشمندان موفق به کشف جرم فضایی بسیار دور شدند و آن را «فاراوت» نامیدند. تیم تحقیق در ادامه بررسی‌های خود، موفق به کشف جرم فضایی دیگری که دورتر از Farout قرار دارد، شدند و به دلیل فاصله زیادش آن را «فارفاراوت» نامیدند. با توجه به حرکت کند و فاصله زیاد هر دو جرم فضایی یعنی فاراوت و فارفاراوت ،‌ محاسبه و شناسایی مدارهای آنها را با دشواری‌هایی روبرو می‌کند و استخراج اطلاعات دقیق مدار حرکت این دو جرم فضایی ممکن است سال‌ها طول بکشد.

فواصل طولانی در منظومه خورشیدی بر اساس فاصله بین زمین تا خورشید سنجیده می‌شود. این فاصله یک واحد نجومی (AU) نامیده می‌شود. فاصله «فارفاراوت» از خورشید در حال حاضر 132 واحد نجومی است و برای مقایسه باید بدانید فاصله بین «پلوتو» و خورشید در دورترین حالت از 49 واحد نجومی فراتر نمی‌رود. فارفاراوت در نزدیکترین وضعیت در فاصله 27 واحدی و در دورترین حالت در فاصله 175 واحد نجومی از خورشید قرار می‌گیرد.

مدار حرکت فارفاراوت کمی عجیب است ولی نشان می‌دهد که در حرکت به دور خورشید از مدار نپتون عبور می‌کند. از سوی دیگر این جرم فضایی ابعاد نسبتا کوچکی دارد و عرض آن در حدود 400 کیلومتر است.

«اسکات شپارد» یکی از محققان موسسه علوم «کارنگی» و از اعضای تیم تحقیق می‌گوید:

«کشف فارفاراوت توانایی روزافزون ما را در نقشه برداری از منظومه شمسی و مشاهده هر چه دقیق‌تر منظومه شمسی نشان می‌دهد. انجام چنین کاری تنها با پیشرفت‌های چند سال اخیر و با کمک دوربین‌های دیجیتال قدرتمند در تلسکوپ‌های بسیار بزرگ، امکان پذیر است.»

بی‌شک تلاش دانشمندان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این جرم فضایی به همین جا ختم نخواهد شد و کماکان ادامه دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی