ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اردوغان از برنامه فضایی ملی ترکیه رونمایی کرد؛ فرود کاوشگر روی ماه تا ۲۰۲۳

«رجب طیب اردوغان»، رییس جمهور ترکیه اعلام کرد این کشور بر اساس یک برنامه فضایی ملی تا دو سال دیگر کاوشگری را روی کره ماه فرود خواهد آورد. گسترش برنامه‌هایی فضایی به واسطه پتانسیل‌های عظیم ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۸

«رجب طیب اردوغان»، رییس جمهور ترکیه اعلام کرد این کشور بر اساس یک برنامه فضایی ملی تا دو سال دیگر کاوشگری را روی کره ماه فرود خواهد آورد.

گسترش برنامه‌هایی فضایی به واسطه پتانسیل‌های عظیم استفاده از ماهواره‌های مختلف در مدار زمین و همچنین وجود منابع غنی در کره ماه و سیاره مریخ مورد توجه کشورهای بسیاری قرار گرفته به گونه‌ای که طی روزهای گذشته امارات و چین با موفقیت فضاپیماهای خود را در مدار مریخ قرار دادند و چند روز دیگر نیز شاهد رسیدن فضاپیمای ناسا به این سیاره خواهیم بود.

کره ماه نیز توجهات بسیاری را به خود جلب کرده و چین اخیرا محموله‌ای ارزشمند از خاک این سیاره را پس از ۴۴ سال با موفقیت به زمین آورد. جدیدترین کشوری که قصد پیوستن به این موج را دارد ترکیه است. «رجب طیب اردوغان» طی کنفرانسی مطبوعاتی با رونمایی از برنامه فضایی ملی ترکیه، از برنامه‌های کشورش برای فرود آوردن فضاپیما روی کره ماه خبر داد. وی درباره فازهای مختلف این پروژه گفت:

«نخستین فرود سخت با کمک راکت هیبرید و قابل اتکای ملی صورت می‌گیرد که تا پایان ۲۰۲۳ با همکاری بین‌المللی پرتاب خواهد شد.»

علی‌رغم فاصله نسبتا نزدیک بین کره زمین و قمر آن تا کنون تنها آمریکا، روسیه و چین با موفقیت کاوشگرهایی را روی ماه فرود آورده‌اند. فرود آوردن کاوشگر روی سطح ماه بسیار دشوار و پیچیده است تا جایی که ۵۰ درصد ماموریت‌هایی که با این هدف صورت می‌گیرد، به شکست منتهی می‌شود و به همین خاطر ترکیه تصمیم به همکاری با شرکت‌های مجرب گرفته است.

اردوغان به اسامی این شرکای بین‌المللی اشاره‌ای نکرد اما ماه گذشته مذاکراتی را با ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس درباره همکاری شرکت‌های ترکیه‌ای در زمینه فناوری‌های فضایی صورت داده بود.

این برنامه فضایی جدای از فرود روی کره ماه شامل ۹ هدف استراتژیک دیگر از جمله ارسال شهروندان ترکیه‌ای با اهداف علمی به فضا است. این اهداف استراتژیک قرار است طی برنامه‌ای ده ساله محقق شوند.

این کشور با پروژه‌های فضایی بیگانه نیست و ماه گذشته ماهواره «ترک‌ست 5A» را با کمک راکت فالکون به فضا پرتاب کرد و در نیمه دوم امسال هم نسل دوم آنرا روانه فضا خواهد کرد. یکی دیگر از هداف برنامه فضایی ملی ترکیه بهبود فناوری ماهواره‌های فضایی و تاسیس یک دروازه فضایی با کمک کشورهای متحد است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Alireza?
    Alireza? | ۲۵ بهمن ۱۳۹۹

    اگه فقط به ساختنه و قراره پرتابش توسط یک کشور دیگه انجام بشه ایران تا حالا صدتا مدارگرد و سطح نورد به ماه فرستاده بود?

  • Rayanlap
    Rayanlap | ۲۴ بهمن ۱۳۹۹

    البته بگم اینا فقط حرف نیستنا،اینا عملن،اینا گاز که کشف میکنن اونجوری جشن میگیرن و با نفتشون چه میکنن،ما چه میکنیم.
    بله به FATF

    • Alireza?
      Alireza? | ۲۵ بهمن ۱۳۹۹

      فکر نمیکردم هنوزم کسایی هستن که به فکر امضای FATF باشن?آخه برجام چه گلی به سر این ملت زد که FATF بخواد بزنه?

  • nikola
    nikola | ۲۴ بهمن ۱۳۹۹

    حتی میخواد از پروژه آرتمیس هم یک سال جلوتر باشه

مطالب پیشنهادی