ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سیارک خطرناک «آپوفیس» به‌زودی از نزدیکی زمین عبور می‌کند: دیدار بعدی در ۲۰۲۹

یکی از خطرناک‌ترین سیارک‌های اطراف زمین به نام «آپوفیس» کمتر از یک ماه دیگر از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد. آپوفیس با نام رسمی Apophis (2004 MN4) سیارکی در همسایگی زمین با قطر ۳۷۰ متر ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۰

یکی از خطرناک‌ترین سیارک‌های اطراف زمین به نام «آپوفیس» کمتر از یک ماه دیگر از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد.

آپوفیس با نام رسمی Apophis (2004 MN4) سیارکی در همسایگی زمین با قطر ۳۷۰ متر یعنی کمی بلندتر از برج ایفل است و محققان احتمال برخورد آن با زمین در سال ۲۰۲۹ را حدود ۳ درصد اعلام کرده‌اند.

این احتمال در نگاه اول ناچیز به نظر می‌رسد اما زمانی که در مورد سیارک‌ها و دیگر اشیای سرگردان نزدیک زمین، خصوصاً آپوفیس با ابعاد نسبتاً بزرگ، صحبت می‌کنیم موضوع جدی می‌شود. برای مقایسه، قطر شهاب سنگی که سال ۲۰۱۳ در روسیه سقوط کرد حدود ۱۷ تا ۲۰ متر بود اما موج ناشی از انفجار آن به بیش از ۷ هزار خانه آسیب زد. آپوفیس بسیار بزرگ‌تر از شهاب سنگ روسیه است و برخوردش با زمین فاجعه آمیز خواهد بود.

به گفته آژانس فضایی اروپا (ESA) در حال حاضر فقط یک سیارک شناخته شده با احتمال برخورد بیش از یک در هزار با زمین وجود دارد؛ این سیارک 2010 RF12 نام داشته و محققان احتمال برخورد آن با زمین در سال ۲۰۹۵ را ۷ درصد تخمین زده‌اند. البته این سیارک به خاطر ابعاد کوچک (حدود ۸ متر) احتمالاً مثل سیارک روسیه در اتمسفر زمین متلاشی شده و آسیب قابل توجهی به زمین وارد نخواهد کرد.

این مقدمی چینی‌ها برای این بود تا قدرت تخریب آپوفیس بهتر درک شود. خوشبختانه محققان در یک دهه گذشته این سیارک آزاردهنده را تحت نظر گرفته و احتمال هرگونه برخورد تا سال ۲۰۲۹ و حین عبور در نزدیکی زمین در سال ۲۰۳۶ را رد کرده‌اند.

طبق برآوردها آپوفیس سال ۲۰۲۹ از نزدیکی ماهواره‌های مدار زمین عبور خواهد کرد.

آپوفیس سال ۲۰۲۹ آنقدر به زمین نزدیک می‌شود که ارتفاع آن با ارتفاع برخی ماهواره‌های مدار زمین تقریباً برابری خواهد کرد. این سنگ آسمانی ۵ مارس ۲۰۲۱ (۱۵ اسفند ۹۹) به زمین نزدیک خواهد شد که نزدیک‌ترین فاصله آن با زمین تا سال ۲۰۲۹ محسوب می‌شود.

اخترشناسان و محققان این فرصت را غنیمت شمرده و با نشانه رفتن دهانه تلسکوپ‌ها به سمت آپوفیس در پی محاسبه دقیق‌تر مسیر حرکت آن هستند. آنها امیدوارند داده‌های جدید احتمال برخورد آپوفیس با زمین در سال ۲۰۶۸ را نیز رد کند. احتمال برخورد این سنگ آسمانی با زمین در آن تاریخ در حال حاضر ۱ در ۳۰۰ هزار است؛ اما وقتی پای نابودی زمین در میان باشد همین احتمال کم نیز اهمیت پیدا می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی