ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

علت آسیب‌دیدگی بیشتر زنان در تصادفات رانندگی توسط IIHS کشف شد

خودروهای امروزی به لطف استفاده از سازه مقاوم در بخش کابین و بهره‌گیری از انواع سنسورها و سیستم‌های پیشرفته، بیش از هر زمان دیگری ایمن‌تر هستند. اما با وجود این، سطح ایمنی خودروهای تولیدی متفاوت ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

خودروهای امروزی به لطف استفاده از سازه مقاوم در بخش کابین و بهره‌گیری از انواع سنسورها و سیستم‌های پیشرفته، بیش از هر زمان دیگری ایمن‌تر هستند. اما با وجود این، سطح ایمنی خودروهای تولیدی متفاوت از همدیگر بوده و ممکن است در یک سناریوی معین، شدت صدمات وارده به راننده یا دیگر سرنشینان مدل‌های مختلف، تفاوت زیادی با هم داشته باشد. چنین تفاوتی سبب شده موسسه بیمه و ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) دست به یک تحقیق جالب بزند. در این تحقیق، به عواملی که باعث صدمه‌دیدگی شدیدتر زنان در تصادفات می‌شوند، پرداخته شده است.

داده‌های موجود حکایت از آن دارد احتمال مرگ زنان در تصادفات رانندگی، بین 20 الی 28 درصد و احتمال مصدومیت جدی آنها در سوانح ترافیکی، 30 الی 73 درصد بیشتر از مردان است.

محققان IIHS برای کشف علت این اختلاف چشمگیر، با محدود کردن متغیرها نتیجه گرفتند نوع خودروهای که زنان استفاده می‌کنند، نقشی پررنگ در میزان آسیب‌دیدگی آنها در تصادفات دارد. به گفته جسیکا یرماکیان (Jessica Jermakian) معاون ارشد IIHS، بررسی‌ اطلاعات مربوط به تصادفات رخ داده بین سال‌های 1998 الی 2005 نشان می‌دهد زنان اکثرا دارای اتومبیل‌های کوچک‌تر و سبک‌تر هستند و در حوادث رخ داده برای آنها تعداد ضربات از کنار یا برخورد با پشت خودروی روبرویی بیشتر از مردان است.

چرا زنان در تصادفات بیشتر از مردان آسیب می‌بینند

آنطور که خانم یرماکیان افزوده در صورت بررسی کلی، میزان اختلاف در صدمات تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد، چرا که حدود 70 درصد از زنان و 60 درصد از مردان در خودروهای سواری تصادف می‌کنند؛ این میزان البته برای مردان پیکاپ‌سوار بیش از 20 درصد و برای زنان پیکاپ‌سوار کمتر از 5 درصد است.

نکته حائز اهمیت دیگر اینکه طبق یافته‌های IIHS، احتمال اینکه زنان در تصادفات دچار مصدومیت شدید از ناحیه پا شوند، 2.5 برابر بیشتر از مردان است. IIHS معتقد است بررسی‌ها و گردآوری داده‌های بیشتر، به خودروسازان اجازه خواهد داد مشتری‌مدارتر شده و محصولات خود را متناسب‌تر با گروه‌های مختلف مشتریان تولید کنند.

در واقع باید گفت که سایز و وزن خودرو نقش زیادی در میزان ایمنی آن دارد و خودروهایی با وزن زیاد و ابعاد بزرگ به شکل قابل توجهی ایمن تر از خودروهای کوچک و شهری هستند. از این رو به نظر می رسد که با توجه به روند افزایشی حضور خودروهای کراس اوور و شاسی‌بلند در خیابان ها که طی سال های اخیر اتفاق افتاده است به طور کلی میزان ایمنی تمام خودروهای مدرن نسبت به مدل های قدیمی افزایش یافته باشد اما از سوی دیگر تصادف یک خودرو بزرگ و سنگین وزن جدید با یک خودرو درون شهری و سبک وزن قدیمی می تواند به آسیب دیدگی بسیار شدید خودرو قدیمی منجر شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Decadecimal Dream Life
    Decadecimal Dream Life | ۲۶ بهمن ۱۳۹۹

    تو ایران که علت تلفات بیشتر زنان ترکیدن انواع پروتز در اقصی نقاط بدن زنان هست...???

مطالب پیشنهادی