ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رویداد «هفته ایران دیجیتال» ۲۵ تا ۲۹ بهمن به صورت مجازی و حضوری برگزار خواهد شد

هفته ایران دیجیتال و ششمین نمایشگاه اینترنت اشیا در کشور ۲۵ تا ۲۹ بهمن ماه برگزار می‌شود. دو روز اول و یک روز پایانی این رویداد به صورت آنلاین برگزار خواهد شد و دو روز ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۵

هفته ایران دیجیتال و ششمین نمایشگاه اینترنت اشیا در کشور ۲۵ تا ۲۹ بهمن ماه برگزار می‌شود. دو روز اول و یک روز پایانی این رویداد به صورت آنلاین برگزار خواهد شد و دو روز میانی آن (دوشنبه و سه شنبه) در محل دائمی نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران با حضور اپراتورها و شرکت‌های فعال در زمینه اینترنت اشیا به کار خود ادامه خواهد داد.

«مهدی روحانی نژاد» مدیر انجمن اینترنت اشیا کشور در نشست خبری ششمین مراسم نمایشگاه IoT در ایران اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۲۰۰ میلیون دستگاه در کشور به اینترنت اشیا متصل خواهند شد و عمده آنها کنتورهای مصرف انرژی خواهند بود. به گفته روحانی نژاد برنامه ریزی شده تا سال ۱۴۰۳ نزدیک به ۱۰ درصد مردم ایران به فناوری‌های نوین دست پیدا کنند که این مهم از طریق 5G و اینترنت اشیا محقق خواهد شد.

روحانی نژاد با تاکید بر اینکه بخش حضوری نمایشگاه ششم برنامه‌های مفصلی برای مردم ایران خواهد داشت تاکید کرد که همراه اول برای اولین و به طور رسمی از پروژه‌های 5G خود در این نمایشگاه رونمایی خواهد کرد. به گفته روحانی نژاد اپراتور ایرانسل نیز از برنامه‌های جدیدی در نمایشگاه رونمایی خواهد کرد که در ادامه راه فعالیت‌های قبلی‌اش خواهد بود.

او تاکید دارد که وبینارهای پیش از نمایشگاه نیز مقدمه سازی برای افتتاحیه نمایشگاه اصلی به صورت فیزیکی خواهد بود. این وبینارها که به ترتیب «بررسی روندهای جهانی در توسعه ارتباطات هوشمند» و «اهمیت نگاه اکوسیستمی در حرکت به سمت تجاری سازی اینترنت اشیا» نام دارد به صورت رایگان برای همگان قابل مشاهده خواهد بود: «بلیت این رویدادها از وبسایت رسمی جشنواره قابل دریافت است.»

روحانی نژاد تاکید دارد بحث اینترنت اشیا به خاطر مساله امنیتی که دارد و همچنین موارد دیگری نظیر عدم وجود زیرساخت‌ها و هزینه‌های سرسام آور آن در ایران هنوز هم راستا با استانداردهای جهانی پیشرفت نکرده اما آنها امیدوار هستند که رویداد امسال یک جهش بزرگ برای توسعه و رشد اینترنت اشیا در کشور باشد.

مراسم فیزیکی این رویداد قرار است با همراه مدیران عامل اپراتورهای موبایل و افراد دولتی همچون «سورنا ستاری» معاونت علمی ریاست جمهوری و «محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و «محمد فرجود» مدیرعامل فاوای شهرداری تهران» و مدیران عامل چند شرکت خصوصی مانند زیتل و فناپ تلکام و... برگزار شود. روحانی نژاد می‌گوید آنها قصد دارند در این مراسم چهارمین لیگ اینترنت اشیا در کشور را نیز راه‌اندازی کنند که برندگان آن در روز آخر نمایشگاه اعلام خواهد شد.

مدیرعامل انجمن اینترنت اشیا ایران در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا فکری برای چالش‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه هم در ایام نمایشگاه شده یا خیر می‌گوید که سرمایه‌گذاری در IoT مانند سرمایه‌گذاری در دیگر بخش‌های فناوری کشور با چالش‌های زیادی روبرو است و در حال حاضر تنها دولت و دستگاه‌های حاکمیتی در این موضوع ورود پیدا کرده‌اند: «امکان سرمایه‌گذاری در حوزه اینترنت اشیا در کشور وجود دارد ولی واقعیت اینجاست که هنوز بهره بردارانی که باید برای این حوزه حضور داشته باشند، وجود ندارند. آنها هنوز احساس نیاز به مساله هوشمندسازی در کشور نکردند و همچنین در کنار این موارد بحث فرهنگ استفاده از این فناوری و سو مدیریتی نیز وجود دارد که نباید منکر آن شد.»

روحانی نژاد در ادامه به دیجیاتو می‌گوید که آنها با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری سعی کردند حلقه مفقوده سرمایه‌گذاری را پر کنند و این طلسم را بشکنند: «ایجاد یک سری پایلوت‌ها و طرح‌های اولیه کاری می‌کند تا بهره‌برداران استفاده از این فناوری و پتانسیل هوشمندسازی را ببینند و تشویق شوند که در مباحث کاری خودشان نیز از این موارد استفاده کنند. در نمایشگاه امسال طرح‌هایی در حوزه سلامت و کشاورزی هوشمند اجرا کرده‌ایم که از آنها با کمک اپراتورها رونمایی خواهد شد.»

مدیرعامل انجمن اینترنت اشیا کشور خبر از برگزاری رویدادی درباره اولین مزایده باند فرکانسی در ایران توسط وزارت ارتباطات برای اپراتورها در نمایشگاه امسال می‌دهد:

«بر اساس نقشه راه توسعه ۵G در سازمان تنظیم مقررات، واگذاری باند ۳۵۰۰ مگاهرتز از اولویت‌های رگولاتوری در این راه است. افزایش ظرفیت شبکه این اپراتورها از طریق واگذاری فرکانس‌های مناسب و متناسب در باند ۳۵۰۰ مگاهرتز در دستور کار قرار گرفته و رگولاتوری بنا دارد برای اولین بار از طریق مزایده فرکانسی، این منابع را در اختیار اپراتورها قرار داد.»

بررسی ابعاد مختلف این فرایند و پیشنهادات ذی‌نفعان به‌ویژه اپراتورهای تلفن همراه محور اصلی نشست «واگذاری باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز  و توسعه نسل پنجم تلفن همراه» در رویداد هفته ایران دیجیتال خواهد بود که روز دوشنبه ۲۷بهمن‌ماه ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی