ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

افشای نتایج بنچمارک پردازشگر گرافیکی Iris Xe راکت لیک اینتل: ضعیف‌تر از AMD

تقریبا یک ماه تا عرضه نسل یازدهم پردازنده‌های اینتل با نام «راکت لیک» فاصله داریم، با این حال تا به امروز گزارش‌های بی‌شماری درباره آن‌ها منتشر شده. حالا نتایج بنچمارک پردازشگر گرافیکی Iris Xe راکت ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

تقریبا یک ماه تا عرضه نسل یازدهم پردازنده‌های اینتل با نام «راکت لیک» فاصله داریم، با این حال تا به امروز گزارش‌های بی‌شماری درباره آن‌ها منتشر شده. حالا نتایج بنچمارک پردازشگر گرافیکی Iris Xe راکت لیک افشا شده که ما را با عملکرد آن آشنا می‌کند.

برای بررسی عملکرد این پردازشگر گرافیکی از بنچمارک 3DMark و پردازنده اینتل Core i5-11500 استفاده شده که از ۶ هسته و ۱۲ رشته بهره می‌برد. این CPU دارای فرکانس پایه ۲.۷۰ گیگاهرتز است، البته اطلاعی از فرکانس بوست آن نداریم. از سایر قطعات سیستم مورد آزمایش می‌توان به مادربورد MSI Z590-A پرو و ۳۲ گیگابایت رم DDR4 با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز اشاره کرد.

پردازشگر گرافیکی Iris Xe مورد استفاده در پردازنده‌های راکت لیک از ۳۲ واحد اجرایی یا ۲۵۶ هسته بهره می‌برد. درایور مربوط به این پردازشگر مربوط به ژانویه ۲۰۲۱ است، با این حال GPU-Z نتوانسته به اطلاعات دقیق آن پی ببرد.

پردازشگر گرافیکی Iris Xe

این پردازشگر گرافیکی توسط چندین بازی eSports و بنچمارک 3DMark Time Spy مورد بررسی قرار گرفته. این GPU در این بنچمارک به امتیاز ۱۰۵۳ دست پیدا کرده که ۵۲ درصد بالاتر از پردازشگر گرافیکی UHD 630 مورد استفاده در پردازنده Core i5-10400 است.

پردازشگر گرافیکی Iris Xe

چنین عملکردی پردازشگر گرافیکی نسل آینده پردازنده‌های اینتل را در رده مشابه انویدیا جی‌فورس GT 10300 با امتیاز ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ قرار می‌دهد، با این حال امتیاز آن بسیار کمتر از رقیب اصلی یعنی AMD است. برای مثال پردازنده رایزن 7 4750G در این بنچمارک به امتیاز ۱۶۰۰ دست پیدا کرده است.

انتظار می‌رود اینتل با انتشار بروزرسانی برای این پردازشگر گرافیکی در پردازنده‌های راکت لیک، امتیاز آن را به ۱۱۰۰ یا ۱۲۰۰ برساند، با این حال همچنان نمی‌تواند با پردازشگرهای گرافیکی «Renoir» و «Cezanne» شرکت AMD رقابت کند.

با وجود چنین اختلاف عملکردی، پرداشگر گرافیکی Iris Xe در زمینه اجرای بازی‌ها عملکرد قابل قبولی از خود نشان می‌دهد و برای مثال در بازی «لیگ افسانه‌ها» (League of Legends) با رزولوشن فول اچ دی فریم ریت نزدیک به ۱۵۰ فریم بر ثانیه دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی