ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فصل‌های آلرژی‌زا به خاطر تغییر اقلیم طولانی‌تر و شدیدتر شده‌اند

برای بسیاری از افراد زیبایی‌های فصل بهار با آبریزش‌ بینی، خارش چشم و آلرژی‌های دیگر ناشی از گرمتر شدن هوا از بین می‌رود به طوری که آرزو می‌کنند این فصل هر چه زودتر تمام شود. ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۰

برای بسیاری از افراد زیبایی‌های فصل بهار با آبریزش‌ بینی، خارش چشم و آلرژی‌های دیگر ناشی از گرمتر شدن هوا از بین می‌رود به طوری که آرزو می‌کنند این فصل هر چه زودتر تمام شود. حال علم خبر ناامیدکننده‌ای برای این افراد دارد: گرمایش جهانی ظاهرا طول فصل بهار و شدت گرده افشانی آن را بیشتر کرده است.

تحقیق جدید توسط محققان دانشگاه یوتا و با بررسی داده‌های ۳۰ ساله از ۶۰ ایستگاه شمارش گرده (پولن) در سراسر ایالات متحده و کانادا انجام شده است. محققان دریافتند تا سال ۲۰۱۸، فصل گرده افشانی ۲۰ روز زودتر شروع شده، ۱۰ روز بیشتر طول کشیده و شدت گرده افشانی در طی آن ۲۱ درصد نسبت به سال ۱۹۹۰ بیشتر شده است.

اما علت افزایش گرده افشانی گیاهان چیست؟ محققان این افزایش را به گرم‌تر شدن آب و هوای زمین که ناشی از تغییر اقلیم است ربط داده‌اند. یکی از محققان ارشد این تحقیق می‌گوید: «تحقیقات قبلی از رابطه قوی میان افزایش دما و افزایش سطح پولن در محیط‌های کوچک خبر داده‌اند، این تحقیق وجود این رابطه در مقیاس قاره‌ای را نشان داده و آشکارا روندهای پولن را به تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های انسانی ربط می‌دهد.»

محققان به این نتیجه رسیدند که تغییر اقلیم می‌تواند حدود ۵۰ درصد طول فصل گرده افشانی و میزان پولن را ۸ درصد افزایش دهد. آنها همچنین دریافتند که تغییرات دمایی یکی از مهم‌ترین فاکتورها در افزایش سطح گرده است. گرم‌تر شدن هوا با تأثیرگذاری روی ساعت بیولوژیکی گیاهان سبب شده تا آنها فرآیند گرده افشانی را زودتر شروع کنند. جالب آنکه افزایش دی‌اکسید کربن تأثیر مستقیم بر سطح گرده نداشت و تنها مسبب افزایش دما بود.

آلرژی‌های فصل بهار در ظاهر بی‌اهمیت جلوه می‌کنند اما می‌توانند مشکلات جدی تری بوجود آورند. برای مثال می‌توانند فرد را به آسم مبتلا کرده و مقاومت بدن او در برابر ویروس‌ها را کاهش دهند.

محققان می‌گویند: «رابطه قوی میان گرم‌تر شدن هوا و فصل‌های گرده افشانی مثالی بارز از چگونگی اثرگذاری تغییر اقلیم بر سلامت مردم است. تغییر اقلیم دیگر به آینده تعلق ندارد و اینجاست و با هر نفسی که در فصل بهار می‌کشیم روی سلامتی ما اثر منفی می‌گذارد.»

یافته‌های این تحقیق در ژورنال Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Beiranborn
    Beiranborn | ۲۶ بهمن ۱۳۹۹

    دیجیاتو

  • Beiranborn
    Beiranborn | ۲۶ بهمن ۱۳۹۹

    عالی بود ممنون، لطفا به مقالات علمی و تاریخی و... بیشتر بپردازید، دوس دارم وقتی میام وییجیاتو از همه چی خبر داشته باشمو مجبور نباشم کلی مجله ی اینترنتی دیگرم دنبال کنم

مطالب پیشنهادی