ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فیروزآبادی: کارگروهی برای مواجهه با خدمات اینترنت ماهواره‌ای تشکیل شد

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی از برنامه‌ریزی برای تدوین مقررات استفاده از اینترنت ماهواره‌ای خبر داد و گفت برای آنکه با ورود این فناوری، حکمرانی فضای مجازی خدشه دار نشود، باید تدابیری صورت داد. او خبر ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۰

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی از برنامه‌ریزی برای تدوین مقررات استفاده از اینترنت ماهواره‌ای خبر داد و گفت برای آنکه با ورود این فناوری، حکمرانی فضای مجازی خدشه دار نشود، باید تدابیری صورت داد. او خبر از قانون‌گذاری در حوزه اینترنت ماهواره‌ای برای کاربران و لزوم دریافت مجوز برای ارائه دهندگان این نوع اینترنت داده است.

«ابوالحسن فیروزآبادی» در گفتگو با مهر با بیان اینکه کارگروهی در مرکز ملی فضای مجازی برای مواجهه با خدمات اینترنت ماهواره‌ای تشکیل شده است، اظهار داشت که باید برای مواجهه با این فناوری به چند راه حل اندیشید.

وی از برنامه ریزی برای مقررات گذاری استفاده از اینترنت ماهواره‌ای، توسط کاربران در کشور خبر داد و از لزوم دریافت مجوز برای شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ماهواره‌ای صحبت کرده است: «برای شرکت‌هایی که نسبت به ارائه خدمات منظومه‌های ماهواره‌ای اقدام می‌کنند باید مقررات تدوین شود. در همین حال باید یک سری مجوز صادر شود تا کسانی که می‌خواهند در کشور از طریق این شبکه‌های دسترسی فعالیت کنند حتماً اخذ مجوز کنند.»

فیروزآبادی تاکید داشت علاوه بر حوزه مقررات گذاری و دریافت مجوز، «برای آنکه حکمرانی فضای مجازی کشور دچار خدشه نشود، باید اقداماتی صورت گیرد.» او به یک سلسله تدابیر در مرکز ملی فضای مجازی اشاره کرده که این موارد تقویت اینترنت ثابت کشور و توسعه اینترنت موبایل هستند. او با تایید این موضوع که شبکه ثابت اینترنت کشور دچار نقص است و پاسخگو نیست می‌گوید به همین دلیل هم بار بسیار سنگینی به شبکه موبایل کشور وارد شده است.

فیروزآبادی با بیان اینکه منظومه‌های ماهواره‌ای در حال آمدن هستند و با آمدن آن، ممکن است که به یکباره کل شبکه ملی اطلاعات زیر سوال برود؛ گفته که «اگر شبکه ملی اطلاعات نتواند خدمات بهتر، ارزان‌تر و با سرعت بیشتر و با تنوع بیشتر ارائه دهد، عملاً شبکه ملی، تحت الشعاع شبکه‌های جهانی اینترنت ماهواره‌ای که عمدتاً هم آمریکایی هستند قرار خواهد گرفت. بنابراین توجه بیشتری می‌طلبد که ما شبکه اینترنت ثابت کشور را توسعه دهیم.»

فیروزآبادی: عدم توسعه اینترنت ثابت باعث به خطر افتادن امنیت کشور خواهد شد

کاربران کم مصرف اینترنتی

فیروز آبادی دلایل عدم توسعه اینترنت ثابت در کشور طی سالیان گذشته را موارد متعددی از جمله نامناسب بودن مدل درآمدی  و وجود یک شبه انحصار در شرکت مخابرات عنوان کرده است: «وزارت ارتباطات در این رابطه کوتاهی دارد و مقصر است. در این حوزه شبه انحصار مخابرات را در مقابل شرکت‌های FCP داریم و در بخشی از قسمت‌های شبکه، مانند کابل، شاهد انحصار هستیم. در این راستا یا باید انحصار شکسته شود و یا مخابرات ایران بپذیرد که با سرعت کافی، سرویس‌های لازم را ارائه دهد.»

رئیس مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرده که در حال مذاکره با شرکت مخابرات ایران، وزارت ارتباطات و سهامداران اصلی مخابرات هستند تا حتماً سرمایه گذاری لازم را در حوزه توسعه اینترنت ثابت انجام دهند: «آنها هم به صورت ابتدایی و پایه‌ای پذیرفته اند این سرمایه گذاری باید انجام شود. اما متاسفانه در این حوزه با تاخیر مواجه هستیم. ما معتقدیم که باید در اسرع وقت این سرمایه گذاری صورت گیرد و شبکه دسترسی کشور توسعه پیدا کند.»

به گفته فیروزآبادی توسعه شبکه موبایل نیز در دستور کار حاکمیت قرار گرفته تا خدمات متنوع، ارزان‌تر و مناسب‌تری را در اختیار کاربران قرار گیرد. او معتقد است برای اینترنت ماهواره‌ای، در حوزه بین المللی نیز باید اقداماتی صورت گیرد تا بحث حاکمیت سرزمین ایران رعایت شود: «برای این موارد متعدد، کار گروه‌های متعددی تشکیل شده و مرکز ملی فضای مجازی، ظرفیت قابل توجهی را برای رسیدگی به این موضوع اختصاص داده است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (35 مورد)
  • admiral_v
    admiral_v | ۱ اسفند ۱۳۹۹

    چرا اینقد زیر این پست اه و ناله میکنین اخه
    ما خودمون انتخاب کردیم اینطوری زندگی کنیم

    • آریا
      آریا | ۳ اسفند ۱۳۹۹

      ما به قبر هفت جدمون خندیدیم این بی پدر ها رو انتخاب کرده باشیم.
      بدبختی اینجاست ما داریم جور خریت دیگران رو میکشیم

  • expire expre
    expire expre | ۲۷ بهمن ۱۳۹۹

    فیروزآبادی: کارگروهی برای مبارزه با خدمات اینترنت ماهواره‌ای تشکیل شد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی