ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بیل گیتس: پایان همه‌گیری کرونا بسیار ساده‌تر از مقابله با تغییرات اقلیمی خواهد بود

بشر با تهدیدات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند که کرونا و تغییرات اقلیمی مهم‌ترین آن‌ها هستند. به اعتقاد مدیرعامل سابق مایکروسافت و یکی از ثروتمندترین افراد جهان، بیل گیتس رفع مشکل کرونا بسیار ساده‌تر ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰

بشر با تهدیدات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند که کرونا و تغییرات اقلیمی مهم‌ترین آن‌ها هستند. به اعتقاد مدیرعامل سابق مایکروسافت و یکی از ثروتمندترین افراد جهان، بیل گیتس رفع مشکل کرونا بسیار ساده‌تر از جلوگیری از تغییرات اقلیمی خواهد بود.

به گفته گیتس، حل مشکل تغییرات اقلیمی به شگفت‌انگیزترین کار بشر تا به امروز تبدیل می‌شود و اینکار بسیار سخت‌تر از پایان دادن به همه‌گیری کرونا خواهد بود. مدیرعامل سابق مایکروسافت در کتاب جدیدش به نام «چگونه از فاجعه اقلیمی دوری کنیم»، راهکارهایی برای رفع مشکل گرمایش جهانی ارائه کرده است.

با وجود چنین موضوعی، گیتس در مصاحبه اخیرش به این موضوع اشاره کرده که نباید مقیاس این چالش را دستکم بگیریم:

«ما تا به امروز کاری مانند آنچه طی ۳۰ سال آینده رخ می‌دهد، انجام نداده‌ایم و سابقه‌ای در این زمینه نداریم.»

جهان بطور معمول سالانه ۵۱ میلیارد تن گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر زمین رها می‌کند و بشر باید این میزان را به صفر برساند. بنابراین باید به دنبال راه‌هایی برای جذب این میزان کربن باشیم که یکی از آن‌ها می‌تواند کاشت درختان باشد. در این میان بیل گیتس روی اینکه فناوری چگونه می‌تواند در این سفر طولانی به ما کمک کند، تمرکز کرده است.

در حالی که می‌توان از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند خورشید و باد برای نابودی کربن طی تولید الکتریسیته بهره برد، آن‌ها تنها ۳۰ درصد تولید گازهای گلخانه‌ای را تشکیل می‌دهند و ۷۰ درصد دیگر مربوط به کارهای دیگری مانند سیستم‌های حمل و نقل، فولاد، سیمان، تولید کود و موارد دیگر می‌شود که باید از تولید کربن توسط آن‌ها هم جلوگیری کنیم که البته هنوز راهی برای بسیاری از آن‌ها نداریم.

به گفته گیتس در حال حاضر مصرف‌کنندگان سوخت‌های فسیلی برای آسیبی که به محیط زیست وارد می‌کنند، هزینه‌ای نمی‌پردازند:

«در حال حاضر ما رنجی که با انتشار دی‌اکسید کربن ایجاد می‌کنیم را نمی‌بینیم. ما باید با سیگنال‌های قیمت به بخش‌ خصوصی بگوییم که محصولات سبز می‌خواهیم.»

برای اینکار به سرمایه‌گذاری زیادی برای تحقیقات نیاز است که به گفته مدیرعامل سابق مایکروسافت، دولت‌ها باید در آن نقش داشته باشند. به اعتقاد گیتس اگر دولت‌ها از این تلاش‌ها حمایت نکنند، نمی‌توان از فاجعه ناشی از تغییرات اقلیمی جلوگیری کرد.

بیل گیتس

به گفته بیل گیتس مصرف کمتر کالاها مانند کاهش مصرف الکتریسیته به رفع مشکل کمک نمی‌کند و تقاضای جهانی برای آن‌ها کاهش نمی‌یابد، با این حال باید به سراغ محصولات جدید رفت تا قیمت آن‌ها کاهش پیدا کند:

«اگر شما یک خودروی الکتریکی، همبرگری با گوشت مصنوعی یا پمپ حرارتی برقی بخرید، به افزایش تولید این محصولات کمک می‌کنید که در نهایت قیمت آن‌ها کاهش می‌یابد.»

مدیرعامل سابق مایکروسافت یکی از بزرگترین حامیان‌ واکسن‌های کرونا در جهان محسوب می‌شود و همین موضوع موجب شکل‌گیری تئوری‌های توطئه زیادی علیه‌ وی شده‌. حالا گیتس در مصاحبه اخیرش درباره قرارگیری میکروتراشه‌ها درون واکسن‌ها واکنش نشان داده:

«چرا باید مردم را ردیابی کنم؟ من علاقه چندانی به اینکه مردم کجا می‌روند، ندارم.»

به اعتقاد بیل گیتس بشر بسیار ساده‌تر از مشکل تغییرات اقلیمی می‌تواند بر بحران ناشی از شیوع کرونا غلبه کند و انسان‌ها باید بیشتر روی گرمایش جهانی تمرکز کنند. هم‌بنیانگذار مایکروسافت به توسعه فناوری‌های جدید امیدوار است و همچنین نسبت به اینکه بشر بتواند از بدترین اثرات تغییرات اقلیمی جلوگیری کند هم خوشبین است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی