ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

در رویداد ایران دیجیتال بررسی شد: چالش‌های مزایده باند فرکانسی ۳۵۰۰ برای توسعه 5G

معاون امور راديویی سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويی، خبر از برگزاری مزایده‌ای برای باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز جهت توسعه نسل پنجم تلفن همراه داد. در پنلی با عنوان «اولین مزایده باند فرکانسی در ایران» ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۰

معاون امور رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، خبر از برگزاری مزایده‌ای برای باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز جهت توسعه نسل پنجم تلفن همراه داد.

در پنلی با عنوان «اولین مزایده باند فرکانسی در ایران» که در رویداد «هفته ایران دیجیتال» برگزار شد، درباره ابعاد مختلف مزایده باندهای فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز و جایگاه و اهمیت باندهای ۳۵۰۰ برای پاسخ به نیازهای حال و آینده اپراتورها و همچنین واگذاری فرکانس، فرصتی برای توسعه سرمایه گذاری یا هزینه برای اپراتورها صحبت‌های مهمی مطرح شد.

حرکت اپراتورها به سوی 5G با تخصیص منابع فرکانس مناسب و کافی آغاز می‌شود. بر اساس نقشه راه توسعه 5G در سازمان تنظیم مقررات، واگذاری باند ۳۵۰۰ مگاهرتز از اولویت‌های رگولاتوری در این راه است. از سوی دیگر نیاز اپراتورهای تلفن همراه به منابع جدید فرکانسی نه فقط برای سرمایه‌گذاری و توسعه نسل پنجم که برای گسترش کمی و کیفی خدمات باندپهن فعلی بویژه پس از بحران کرونا و افزایش مصرف داده اهمیت دوچندانی پیدا کرده است.

در نتیجه افزایش ظرفیت شبکه این اپراتورها از طریق واگذاری فرکانس‌های مناسب و متناسب در باند ۳۵۰۰ مگاهرتز در دستور کار قرار گرفته و رگولاتوری بنا دارد برای اولین بار از طریق مزایده فرکانسی، این منابع را در اختیار اپراتورها قرار دهد.

رگولاتوری: نمی‌توان همه اپراتورها را راضی نگه ‌داشت

«نسترن محسنی» در این پنل اعلام کرد که رگولاتوری نمی‌تواند همه اپراتورها را راضی نگه‌ دارد و در همین رابطه گفت: «بار اصلی ارتباطات اینترنتی ایران روی شبکه‌های موبایل است و واگذاری فرکانس ملاحظات خاصی می‌طلبد و اگر این واگذاری با مباحث فناوری‌های نو مانند 5G همراه شود، دقت‌ها و ملاحظات مضاعف خواهد بود.»

به گفته محسنی رگولاتوری چند ماهی است که کار تخصصی و کارشناسی روی واگذاری باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز برای توسعه 5G را آغاز کرده است؛ فرکانسی که ترکیبی از باندهای مختلف است اما باند طلایی به باند ۳۵۰۰ مگاهرتز اختصاص داده شده است.

به گفته محسنی، از آنجاییکه دسترس‌پذیری به تجهیزات در باندهای ۳۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مگاهرتز محدود است و با توجه به شرایط تحریم، محدودیت‌ها نیز مضاعف می‌شود و بهره‌مندی از باند را به تاخیر می‌اندازد: «به همین دلیل تمرکز سازمان در واگذاری باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز روی ۲۰۰ مگ انتهایی آن است.»

او با تاکید بر اینکه رگولاتوری در واگذاری باند فرکانسی باید نقطه بهینه را پیدا کند، گفت: «مثل معروفی در بین رگولاتورهای دنیا است که تصمیم رگولاتوری هیچ‌گاه نمی‌تواند همه اپراتورها را راضی کند، در واقع گفته می‌شود زمانی که تصمیم رگولاتوری نارضایتی همه اپراتورها را در پی داشت، تازه تصمیم درست گرفته شده است. ما تمام سعی‌مان اینست که بتوانیم چالش‌های همه اپراتورها را بشنویم و تصمیمی درست در اینباره بگیریم.»

رگولاتوری: نمی‌توان فناوری‌های دیگر را به یکباره کنار گذاشت

محسنی گفت که یک اپراتور می‌گوید که باید به کلی TD-LTE را به یکباره ببندیم و از فرکانس آن برای توسعه 5G بهره‌مند شویم و آن یکی اپراتور می‌گوید که برای این سرویس، سرمایه‌گذاری زیادی کرده و الان نمی‌تواند به یکباره آن را جمع کند. یکی دیگر می‌گوید باید از اول همه فرکانس‌ها را تخصیص داد. همه هم تا حدی حق دارند و باید ببینیم چه تصمیمی بهترین تصمیم برای رشد 5G در ایران است. تمام مطالعات و مباحث فنی روی موضوع همگرایی تاکید دارند.

محسنی تاکید دارد که اسم 5G‌ تداعی کننده FWA برای اهل فن است و از همین رو نمی‌توان به راحتی از این مساله نیز گذشت: «اگر قرار است 5G برای تحقق این موضوع نیز انجام شود، در حال حاضر ۶۰ مگاهرتز به FWAها داده شده که قطع به یقین مقدار ناکافی به نظر می‌رسد.»

همراه اول: 5G را می‌آوریم اما دولت باید از سهمش بگذرد

معاون فنی همراه اول نیز خبر از راه اندازی پروژه 5G همراه اول در این رویداد داد. او پس از اعلام این خبر با انتقاد نسبت به عمکرد رگولاتوری در واگذاری باندهای فرکانسی توسعه 5G تاکید کرد که این سازمان نباید واسطه‌گری در فرکانس را ترویج کند.

«مرتضی طاهری بخش» با طرح این پرسش که چرا همراه اول به عنوان یک اپراتور به خاطر توزیع نادرست فرکانس باید سراغ یک اپراتور دیگر برود اعلام کرد که عملکرد رگولاتوری در این واگذاری بسیار مهم است: «یکی از تصمیمات حیاتی رگولاتوری را در پیش روی خود داریم و اگر پنج درصد خطا در آن باشد، همین مقدار جزیی خطا برای اپراتورها بسیار سنگین تمام خواهد شد. رگولاتوری حتما از مشاوران قوی استفاده کند و نیم نگاهی به تجربه‌های بین‌المللی در این زمینه داشته باشد.»

طاهری با اشاره به اینکه وندورها تولید تجهیزاتی برای باندهای فرکانسی ۳۳۰۰ تا ۳۸۰۰ را ندارند، گفت: «ما در همراه اول از وندورهای نوکیا، هواوی و اریکسون صحبت می کنیم که تجهیزاتی برای این باند فرکانسی ندارند. ضمن اینکه نباید فراموش کنیم پهنای باند کمتر از ۸۰ مگ عملا هیچ کارایی ندارد.»

به گفته طاهری همه اپراتورها امروز در پشت خط مسابقه به صورت یکسان ایستاده‌اند ولی اگر رگولاتوری تصمیم درستی برای واگذاری باند نگیرد، ممکن است اپراتورها مجبور به جمع کردن کسب و کار خود در فناوری 5G شوند؛ موضوعی که او تاکید دارد همراه اول نباید به آن دچار شود: «می‌توان اپراتور ملی کشور با بیش از ۱.۵ میلیارد دقیقه مکالمه در روز را بدون 5G تصور کرد؟»

معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول با بیان راهکاری برای حل این معضل احتمالی در آینده گفت: «اگر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با عقلانیتی که دارد، برای مدت سه سال سهمی از درآمد اپراتورها دریافت نکند، اما آنها را ملزم به هزینه‌کرد تمامی درآمدهای حاصل از 5G در توسعه فیبرنوری و زیرساخت ارائه خدمات 5G کند، این نسل جدید فناوری به بهترین شکل در کشور اجرایی خواهد شد.»

نباید در توسعه 5G جوگیر شد

او تاکید دارد که نباید در توسعه 5G جوگیر شد و سرمایه ملی را به یکباره صرف هزینه‌های رشد و راه‌اندازی این فناوری کرد.  طاهری تاکید دارد تمام اقدامات لازم برای 5G در همراه اول انجام شده است. او می‌گوید آنها در همراه اول با برنامه تدوین شده  نسبت به را‌ه‌اندازی شبکه 5G اقدام کرده‌اند:

«در قدم اول هات‌اسپات، سپس مشتریان سازمانی و صنعتی و در نهایت طبق سندی که با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نهایی شده، پوشش وسیع 5G به بهره‌برداری خواهد رسید.»

او اما تاکید دارد که نباید 4G را فراموش کرد، به باور طاهری نسل چهارم اینترنت سیار همچنان ترند است و به بلوغ خود رسیده است.»

طاهری تاکید دارد که باید برخی فناوری‌ها مانند TD-LTE زودتر جمع شوند و باند اختصاص یافته به آنها در توسعه 5G مصرف شود: «بهتر است این کار زودتر انجام شود. اینکه در آن سرمایه‌گذاری شده و.. نیز موضوعی است که نباید زیاد به آن تکیه کرد، به هر حال این سرمایه‌ها با فروش بخشی از تجهیزات و.. تا حدی برمی‌گردد.»

او همچنین توصیه کرد که دو اپراتور اصلی کشور نباید در باندهای وسط قرار بگیرند چرا که در این صورت دیگر بازیگران کوچکتر نمی‌توانند حرف خاصی برای گفتن داشته باشند.

ایرانسل: درآمدزایی از 5G برای اپراتورها در سالهای اولیه کار محالی است

«حسن بلوردی» معاون فنی ایرانسل با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد نباید برنامه‌ریزی بلدت مدت را فدای تصمیم‌های کوتاه مدت کرد با اشاره به توسعه سرویس TD-LTE ایرانسل می‌گوید که در شرایط کرونا، این فناوری توانست کمک بزرگی به اینترنت کشور داشته باشد: «در حال حاضر نیز درصد جمعیت زیادی از این شبکه استفاده می‌کنند و تجهیزات نیز برای آنها خریداری شده است و نمی‌توان در کوتاه مدت همه این موارد را نادیده گرفت. هزار سایت در این حوزه وجود دارد و حذف آن نارضایتی را به وجود خواهد آورد.»

بلوردی می‌گوید شاید در دراز مدت آنها به اختصاص فرکانس‌های TD-LTE برای توسعه 5G فکر کنند اما این کار در کوتاه مدت ممکن نیست.

معاون فنی ایرانسل همچنین می‌گوید که یک گوشی با فناوری 5G در حال حاضر قیمتی چند ده میلیون تومانی دارد و طبیعتا بازگشت سرمایه اپراتورها مانند 4G یک مساله خوش بینانه است و با واقعیت فاصله دارد: «رگولاتور باید این واقعیات را ببیند و انتظاری از اپراتور در سالهای اولیه برای بازگشت سرمایه نداشته باشد. اپراتور درآمد قابل توجهی نسبت به سرمایه‌گذاری کلانی که روی این موضوع می‌کند نخواهد داشت.»

به گفته بلوردی، آنها در ایرانسل برای توسعه 5G سالهاست که تلاش می‌کنند و سایت چهارم این فناوری نیز فردا با حضور وزیر ارتباطات در پارک آب و آتش افتتاح خواهد شد: «ما پایلوت تجاری 5G در ایران را راه‌اندازی کردیم.»

مشتریان 5G را فراموش نکنیم

«جهانگیر آقازاده» رییس هیات مدیر شرکت فرابرد داده‌های ایرانیان (زیتل) که فناپ در آن سرمایه‌گذاری داشته در این رویداد به جنبه دیگری از 5G و رشد آن اشاره کرد: «جنبه‌های اپراتوری در توسعه 5G گفته شد اما ما از زاویه مشتری نهایی به آن نگاه می‌کنیم. می‌خواهیم 5G را برای چه کسانی و با چه چیزهایی به مشتریان ارائه کنیم؟ اگر 6G را هم عرضه کنیم و محصولی برای آن نداشته باشیم، چه فایده‌ای دارد؟»

آقازاده می‌گوید در فناوری 5G بحث اینترنت اشیا و گیم و فناوری‌های ابری و همچنین VODها مطرح است و تاکید دارد که فناپ در همه این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام داده است: «ما با لینک‌نت در زمینه اینترنت اشیا همکاری کردیم و با ابرآروان در زمینه توسعه فناوری‌های ابری و با دیگر شرکت‌ها در زمینه‌های دیگر فعالیت خود را آغاز کردیم. ما سمت مشتری را از منظر 5G اماده ساختیم و می‌گوییم که خیلی سریع می‌توانیم در این زمینه پیشرفت کنیم.»

به گفته آقازاده با رشد 5G در ایران، دیگر اپراتورها به شکل سابق و سنتی خود نیستند و کاملا عوض خواهند شد: «اپراتورها باید محصول داشته باشند و محتوای لازم را به مشتریان خود بدهند تا احساس نیاز برای 5G پیدا کند.»

اشتباه وایمکس را تکرار نکنیم

مدیرعامل رایتل نیز در این نشست اعلام کرد درحال حاضر با افزایش قیمت ارز در کشور، قیمت موثر هر گیگ دیتا به دو هزار تومان و متوسط درآمد اپراتورها از هر مشترک به 20 هزار تومان کاهش یافته است.

«یاسر رضاخواه» با اشاره به روند واگذاری مزایده باندهای فرکانسی 5G گفت: «تنها برنده برگزاری این مزایده وندورها هستند و چنین اشتباه مشابهی را هم رگولاتوری در زمینه صدور پروانه اپراتورهای وایمکس داشت و بعدها آن را جبران کرد اما از دعوای حیدری و نعمتی ما، وندورها برنده می شوند.»

رضاخواه باور دارد کشور باید به سمت توسعه شبکه 5G حرکت کند و «در نهایت اگر از مسیر غلط هم شروع شود باز بهتر از این است که شروع نشود.» به گفته مدیرعامل رایتل، برگزاری مزایده واگذاری باند فرکانسی 5G کار درستی است اما نصفش اشتباه است اما باز هم نیمی از تصمیم درست را گرفتن بهتر از کلا تصمیم اشتباه گرفتن است.

رضا خواه می‌گوید در سال ۲۰۰۶ نیز همین صحبت‌های مشابه درباره وایمکس انجام شد و رقم‌های کلانی در آن سرمایه‌گذاری شد که در نهایت به جایی نرسید و معلوم نیست این همه هزینه به کجا رفت: «سپس هزینه‌های زیادی برای 3G شد که نباید این اقدام صورت می‌گرفت و بهتر بود توسعه برای 4G جدی‌تر گرفته می‌شد.»

فرکانس‌ها دارایی‌های یک کشور هستند

به گفته رضا خواه اگر دولت به هر طریقی خسارت بازیگران قبلی دارنده پروانه را بدهد، باز هم به نفع کشور است: «این مساله بهتر است تا اپراتورها روی میانه دیگری از فرکانس بروند که قیمت آن بالا است و تجهیزات گران بخرند بعد دوباره وارد باندهای مرسوم شویند.»

او با اشاره به اینکه فرکانس‌ها دارایی‌‌های کشورها هستند، افزود: «این در حالیست که در کشور دوست داریم منابع منحصر به فرد را از بین ببریم. نباید 5G توسعه پیدا نکند چرا که ممکن است همراه اول در این زمینه عقب بماند.»

رضاخواه با اشاره به باند ۷۰۰ که در دستان صدا و سیماست تاکید دارد که در ایران هنوز به مساله اصلی که دسترسی به این باندها باشد نرسیده‌ایم: «در اروپا باند تلویزیون آنالوگ را برای توسعه 5G خالی کردند اما در ایران این باند دست صدا و سیما است و جرات نمی‌کنیم حرفی بزنیم. در صورتی که اگر فرکانس به صورت غلط تقسیم شود، هزینه اپراتورها سر به فلک می‌کشد و با قیمت ارز اقتصادی نیست.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی