ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

مدیر عامل سایپا: تولید هر خودرو در کشور 2000 دلار ارزبری دارد

یکی از موانع بر سر واردات خودرو به کشور که همواره بحث بر سر آن بوده، ارزبری زیاد آن است. ورود یک خودرو به صورت آماده به کشور، ارزبری بالایی دارد و در شرایط تحریمی ...

سپهر عظیمی
نوشته شده توسط سپهر عظیمی | ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۵

یکی از موانع بر سر واردات خودرو به کشور که همواره بحث بر سر آن بوده، ارزبری زیاد آن است. ورود یک خودرو به صورت آماده به کشور، ارزبری بالایی دارد و در شرایط تحریمی و کمبود ارز، اصلا قابل توجیه نیست. اما در حالی که پیش‌تر مسئولین ادعا می‌کردند که تولید یا مونتاژ خودرو در کشور، به جلوگیری از خروج ارز یا کاهش آن کمک می‌کند، اکنون به نظر می‌رسد که حتی تولید خودروهای با داخلی سازی بالا هم ارزبری قابل توجهی دارد. این موضوع را از صحبت‌های تازه «جواد سلیمانی»، مدیر عامل سایپا، در نشست اعضای کمیسیون صنایع و مدیران این شرکت، به خوبی می‌توان برداشت کرد.

سلیمانی مدعی است که در اقتصادهای آزاد همچون آمریکا هم 90 درصد سهم بازار خودرو به تولید کنندگان اختصاص دارد. به گزارش خودرو پلاس، سلیمانی می‌گوید که خودروسازان با واردات خودرو مخالف نیستند، اما معتقد اند که باید همراه با مدیریت باشد. او اشتغال حدود 600 هزار نفر در صنعت خودرو را دلیل بر نیاز به حمایت‌های بیشتر از سوی دولت دانست. سلیمانی می‌گوید که تحریم‌ها ضربه‌ای سخت به واحدهای تولیدی بود و معوق شدن تحویل 300 هزار دستگاه خودرو به مشتریان را هم ناشی از تحریم می‌داند.

البته به گفته او، این تعداد خودرو معوق اکنون به 25 هزار دستگاه کاهش یافته و تحویل همین تعداد هم تا اسفند ماه به پایان می‌رسد. مدیر عامل سایپا از این راز پرده برداشته که میانگین ارزبری تولید هر دستگاه خودرو در کشور، تقریبا 2000 دلار است. البته او گفته که از این مبلغ، 1000 دلار بابت مواد اولیه و قطعات هزینه می‌شود و خودروساز نقشی در آن ندارد.

این اظهارات مدیرعامل سایپا در شرایطی مطرح میشود که با احتساب ارزبری حدود 2000 دلاری خودروهای داخلی، عملا قیمت تمامی خودروها (که طبیعتا بیش از 2000 دلار نیز قیمت دارند) هم متناسب با نرخ دلار رشد داشته است و عملا می‌توان گفت که بازار خودرو آزاد کشور تا حد زیادی از دلار نشات میگیرد.

به عبارت دیگر شاید ارزبری مستقیم خودروهای داخلی 2000 دلار تلقی شود اما آنچه مشتریان احساس می‌کنند این است که مابقی قیمت خودرو نیز به نوعی متناسب با نرخ دلار افزایش می‌یابد و صنعت خودروسازی کشور توفیق چندانی برای جلوگیری از ضربات شوک های تورمی ناشی از تغییرات نرخ ارز نداشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • pouya20
    pouya20 | ۳۰ بهمن ۱۳۹۹

    در اون محاسبات قطعه سازها لحاض نشدن ولی در این یکی شدن

  • herogame
    herogame | ۲۹ بهمن ۱۳۹۹

    خودرو ساز های کشور (ارابه سازا) همگی دروغگو و کلاهبردار هستند و پول مردم رو میگیرن و علاوه بر اینکه به موقع و طبق قراردادشون ماشین تحویل نمیدن با قیمت منطقی، پول هارو به جیب میزنن و قیمت ماشین هارو هم همیشه بالا میبرن! اسم این کار چیه؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی