ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سازمان بهداشت جهانی برای واکسن کرونا آسترازنکا مجوز استفاده اضطراری صادر کرد

سازمان بهداشت جهانی (WHO) به تازگی مجوز استفاده اضطراری برای واکسن کرونا آسترازنکا و آکسفورد صادر کرده که منجر به ارسال آن به کشورهای عضو برنامه «کواکس» می‌شود. در بیانیه‌ای که توسط این سازمان منتشر ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۰

سازمان بهداشت جهانی (WHO) به تازگی مجوز استفاده اضطراری برای واکسن کرونا آسترازنکا و آکسفورد صادر کرده که منجر به ارسال آن به کشورهای عضو برنامه «کواکس» می‌شود.

در بیانیه‌ای که توسط این سازمان منتشر شده، از تولید آن توسط شرکت «AstraZenea-SKBio» در کره جنوبی و «موسسه سرم» هند خبر داده. واکسن آسترازنکا با دریافت این چراغ سبز، به دومین واکسنی تبدیل می‌شود که از سوی WHO تاییدیه می‌گیرد.

سازمان بهداشت جهانی در دسامبر ۲۰۲۰ مجوز استفاده اضطراری برای واکسن فایزر-BioNTech صادر کرد. با صدور این مجوز، صدها میلیون دوز از این واکسن به کشورهای حاضر در برنامه کواکس که بیش از ۱۸۰ کشور هستند، ارسال می‌شود. هدف از این برنامه، واکسیناسیون آسیب‌پذیرترین مردم جهان است.

دکتر «Mariângela Simão»، دستیار مدیر کل دسترسی به داروها و محصولات پزشکی سازمان بهداشت جهانی چنین مجوزی را باعث دسترسی کشورها به واکسن می‌داند:

«کشورهایی که تا به امروز به واکسن دسترسی نداشته‌اند، در نهایت می‌توانند واکسیناسیون کادر درمان و اقشار در معرض خطر و آسیب‌پذیر را آغاز کنند.»

واکسن کرونا آسترازنکا

تا به امروز بیش از ۱۰۹ میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و حداقل ۲.۴ میلیون نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. در این میان بسیاری از کشورها هنوز واکسیناسیون را آغاز نکرده‌اند و با توجه به شیوع گونه‌های جدید، جهان می‌تواند با موج جدیدی از این ویروس مواجه شود.

با صدور مجوز جدید، کشورهای بیشتری به واکسن دسترسی پیدا کنند. تا به امروز واکسن کرونا آسترازنکا در بیش از ۵۰ کشور مجوز دریافت کرده که شامل بریتانیا، هند، آرژانتین و مکزیک می‌شود.

در حالی که در گذشته WHO برای واکسن فایزر هم مجوز صادر کرده، اما نمونه توسعه یافته توسط آسترازنکا و آکسفورد در کنار قیمت پایین‌تر، به دمای فوق‌ سرد هم نیازی ندارد که انتقال و نگهداری آن را ساده‌تر می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده از واکسن کرونا آسترازنکا برای جمعیت بالاتر از ۱۸ سال استفاده شود و البته می‌توان آن را در کشورهایی که گونه‌های جدید شیوع پیدا کرده هم تزریق کرد. با وجود چنین اظهارنظری، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آفریقای جنوبی اعلام کرده که در استفاده از این واکسن برای گونه آفریقایی کووید-۱۹ باید محتاط بود و اولویت با واکسن‌های دیگر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • hasan imani
    hasan imani | ۲۸ بهمن ۱۳۹۹

    دولتها خودشدن با هماهنگی هم این مریصی رو وارد کردن ، بیچاره مردم دنیا

مطالب پیشنهادی