ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کمر زمین زیر بار سنگین شهرها خم شده است؛ هشدار نشست زمین جدی است

با افزایش جمعیت زمین و رشد ساخت و ساز شهری، کره زمین بار سنگینی را بر دوش می‌کشد تا جایی که ژئوفیزیکدانان در مورد سنگین شدن بار زمین در برخی مناطق ساحلی هشدار داده‌اند و ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۰

با افزایش جمعیت زمین و رشد ساخت و ساز شهری، کره زمین بار سنگینی را بر دوش می‌کشد تا جایی که ژئوفیزیکدانان در مورد سنگین شدن بار زمین در برخی مناطق ساحلی هشدار داده‌اند و می‌گویند کمر زمین زیر بار ساکنانش خم شده است. برخی شهرها آنقدر سنگین شده‌اند که خطر نشست آنها جدی است.

وب‌سایت ScienceAlert گزارش کرده که شهرها به معنای واقعی کلمه سنگین وزن شده‌اند و شهرهای ساحلی به دلیل شرایط اقلیمی که دارند بیشتر مورد توجه ساکنان زمین قرار دارند. در نتیجه شاهد ساخت و ساز بیشتری در مناطق ساحلی هستیم. همین مساله باعث نشست بیشتر زمین در این مناطق شود.

در تحقیقی که در ژورنال «AGU Advances» منتشر شده است، «تام پارسونز» ژئوفیزیکدان آژانس تحقیقات زمین شناسی ایالات متحده (USGS) اعلام کرد که شهرهایی مانند سانفرانسیسکو تا حدود ۸۰ میلی متر یا حتی بیشتر دچار نشست شده‌اند. در این تحقیق پارسونز زیرساخت‌ها، وسایل نقلیه و وزن افرادی که در آن منطقه ساکن هستند را نیز در نظر نگرفته است. در نتیجه احتمال دارد این میزان نشست،‌ کمتر از مقدار واقعی آن باشد.

با نشست زمین در مناطق ساحلی بیم آن می‌رود که این مناطق با معضل غرق شدن در دل اقیانوس مواجه شوند. در واقع با نشست زمین امکان پیشروی آب اقیانوس‌ها به سمت خشکی وجود دارد و ممکن است اقیانوس شهرها را با خود زیر آب ببرد.

البته پارسونز می‌گوید نشست زمین تدریجی است و در حال حاضر در حدی نیست که وضعیت کلان شهرهای ساحلی را با معضلی بزرگ روبرو کند، اما باید فکری برای آن کرد. پارسونز می‌گوید:

«توزیع نامناسب جمعیت در مناطق ساحلی باعث افزایش سرعت نشست زمین شده است و می‌تواند در آینده مشکلاتی جدی به وجود آورد.»

وزن شهرها هر روز سنگین‌تر از قبل می‌شود. برای مثال وزن شهر سانفرانسیسکو رقمی در حدود ۱.۶ تریلیون کیلوگرم برآورد شده است که می‌تواند به لیتوسفر یا همان سنگ کره زمین صدمه وارد کند. چنین وزنی حتی می‌تواند منجر به تغییر سطوح گسل‌های زمین شود که مشکلات دیگری را در پی خواهد داشت.

پارسونز در مقاله خود از عکس‌های ماهواره‌ای و هوایی برای بررسی شرایط استفاده کرده است و می‌گوید خطر سیلاب بزرگترین خطری است که چنین نشست‌هایی می‌تواند به همراه داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی