ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کاوشگر پشتکار ناسا با موفقیت روی سطح مریخ فرود آمد

مریخ نورد «پشتکار» ناسا پس از سفری هفت ماهه با موفقیت روی سطح مریخ فرود آمده و نخستین تصاویر را از این سیاره به زمین ارسال کرد. کاوشگر پشتکار (Perseverance) راس ساعت ۰۰:۱۸ بامداد جمعه ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۱

مریخ نورد «پشتکار» ناسا پس از سفری هفت ماهه با موفقیت روی سطح مریخ فرود آمده و نخستین تصاویر را از این سیاره به زمین ارسال کرد.

کاوشگر پشتکار (Perseverance) راس ساعت ۰۰:۱۸ بامداد جمعه به وقت تهران با سرعت ۳۳۷۹ کیلومتر در ساعت وارد جو مریخ شده و مانور چالش برانگیز فرود را آغاز کرد که متخصصان از آن با عنوان «۷ دقیقه هراس انگیز» یاد می‌کنند. با توجه به تاخیر ۱۱ دقیقه‌ای مخابره پیام بین زمین و مریخ کاوشگر باید این مانور را به صورت کاملا خودکار و بر اساس دستورالعمل‌های از پیش تعیین شده انجام می‌داد.

پس از کاهش سرعت و فرود با کمک چتر نجات در ارتفاع ۲۰ متری سیستم اسکای کرین فعال شد تا فرود به نرمی صورت بگیرد. در نهایت راس ساعت ۰۰:۲۵ بامداد مریخ نورد ۲.۷ میلیارد دلاری ناسا به سلامت روی سطح مریخ فرود آمد. کاوشگر بلافاصله پس از فرود تصویری را از مریخ به سمت زمین ارسال کرد که البته به خاطر ثبت توسط دوربین‌های جانبی کیفیت زیادی ندارد.

محل فرود پشتکار حدود ۲ کیلومتری دهانه‌ای به شعاع ۵۰ کیلومتر به نام «جزرو» است که گمان می‌رود قبلا محل یک دریاچه بزرگ بوده است. دلیل انتخاب این مکان به عنوان محل کاوش این است که احتمال وجود نشانه‌هایی از وجود حیات در مکانی که قبلا دریاچه بوده، بیش از دیگر نقاط سیاره سرخ است.

کاوشگر پشتکار چند سال آینده را به حفاری، تحلیل و جمع‌آوری نمونه‌هایی از خاک مریخ می‌پردازد که در ماموریت‌های آتی به زمین آورده می‌شوند. این مریخ‌نورد همچنین قرار است هلیکوپتری به نام نبوغ (Ingenuity) را به پرواز درخواهد آورد که هدف از آن بررسی شرایط پرواز در اتمسفر رقیق مریخ است.

واکنش متخصصان اتاق کنترل ناسا به فرود کاوشگر روی مریخ

پشتکار برای انجام ماموریت خود به ابزارهای مختلفی نظیر دوربین‌های معمولی و فرابنفش، دوربین SuperCam برای شناسایی ماهیت سنگ و خاک‌های مناطق دور از دسترس، رادار RIMFAX برای شناسایی  آب و یخ در عمق ده متری، مجموعه‌ای از سنسورهای دقیق برای سنجش دما، فشار، رطوبت، سرعت و جهت وزش باد، MOXIE برای تبدیل جو مریخ به اکسیژن و کربن مونواکسید و ابزار ذخیره‌سازی نمونه‌های سنگ و خاک مجهز شده که در سال ۲۰۲۶ و طی ماموریتی دیگر به زمین منتقل می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • expire expre
    expire expre | ۱ اسفند ۱۳۹۹

    اینجا هم قیمت دلار با تکان خوردن سر یک پیرمرد دوزاری آمریکایی سعود کرد و ارزش ریال سقوط کرد علی برکت الله

  • آریا
    آریا | ۱ اسفند ۱۳۹۹

    لایو از یوتوب ناسا دیدمش. هموطنان هم تو چت داشتن طبق معمول مزه می پروندن

    • sinagoogle
      sinagoogle | ۱ اسفند ۱۳۹۹

      نصف کامنت ها فارسی بود و بعضی ها کلمات بسیار بسیار زشت و رکیکی استفاده میکردن طوریکه شرمم اومد بدم خانواده هم این لایو رو ببینن. واقعا معلوم نیست بعضی ها چه مرگشونه.

  • sinagoogle
    sinagoogle | ۱ اسفند ۱۳۹۹

    بعضی وقتا یادمون میره چقدر به دانش و دانشمندا بدهکاریم.

مطالب پیشنهادی