ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آی‌مک دهه ۹۰ میلادی روی چرخ: چرا مریخ نورد استقامت به پردازنده قدیمی مجهز شده؟

مریخ نورد استقامت که به تازگی بر سطح مریخ فرود آمده، از پردازنده‌ای منسوخ شده استفاده می‌کند که قدرت آن حتی با برخی از ضعیف‌ترین کامپیوترهای امروزی نیز قابل مقایسه نیست. در نگاه اول، به ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

مریخ نورد استقامت که به تازگی بر سطح مریخ فرود آمده، از پردازنده‌ای منسوخ شده استفاده می‌کند که قدرت آن حتی با برخی از ضعیف‌ترین کامپیوترهای امروزی نیز قابل مقایسه نیست.

در نگاه اول، به نظر می‌رسد «استقامت» (Perseverance) و برادر بزرگتر آن «کنجکاوی» (Curiosity)، کپی یکدیگر هستند. هر دو کاوشگر روی یک پلتفرم یکسان ساخته شده‌اند، با این تفاوت که استقامت به پلتفرم بزرگتر و چرخ‌های بادوام‌تر و با قطر بیشتر مجهز شده است. این تغییرات سبب شده‌اند تا کاوشگر جدید ناسا در برابر آسیب‌هایی که کنجکاوی متحمل شد، تا حد زیادی مصون بماند. مریخ نورد استقامت همچنین وسیله جالبی به نام «ماکسی» (MOXIE) تعبیه شده که با استفاده از اتمسفر مریخ، مقدار ناچیزی اکسیژن تولید خواهد کرد.

حداکثر سرعت کلاک قلب تپنده کاوشگر جدید ناسا فقط ۲۰۰ مگاهرتز است.

جالب اینجاست که کنجکاوی و استقامت هر دو از پردازنده یکسانی به نام RAD750 استفاده می‌کنند که توسط شرکت بریتانیایی BAE Systems تولید شده است. این پردازنده مبتنی بر ریزپردازنده PowerPC 750 است که سال ۱۹۹۷ به عنوان قلب تپنده اولین نسل آی‌مک معرفی شد.

سرعت این CPU حداکثر ۲۰۰ مگاهرتز است که ۱۰ برابر سریع‌تر از پردازنده کاوشگرهای «روح» و «فرصت» است، اما در مقایسه با برخی از ضعیف‌ترین موبایل‌های امروزی نیز حرفی برای گفتن ندارد. برای مقایسه، سرعت پردازنده اولین گلکسی S سامسونگ که سال ۲۰۱۰ معرفی شد، ۱.۰ گیگاهرتز است. استقامت همچنین از ۲۵۶ مگابایت حافظه رم، پردازنده پشتیبان BAE750 (در صورت از کار افتادن پردازنده اول) و ۲ گیگابایت حافظه فلش بهره می‌برد.

استیو جابز فقید و نسل اول آی‌مک.

علت استفاده از این پردازنده قدیمی و منسوخ شده در ربات گرانقیمت ناسا به دلیل مقاومت در برابر تشعشعات کیهانی بوده است. پردازنده‌های CMOS جدید، آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به پردازنده‌های قدیمی دارند و زمانی که در مورد کاوشگر حرف می‌زنیم، پایداری حرف اول را می‌زند. می‌توان سرعت کم پردازنده را تحمل کرد و کمی دیرتر داده‌ها را تحویل گرفت، ولی با از کار افتادن (بخوانید پخته شدن) پردازنده به خاطر تشعشعات ویرانگر سطح مریخ و فضا، باید با کاوشگر خداحافظی کرد.

جالب است بدانید مریخ نورد استقامت همراه خود یک هلیکوپتر را هم به مریخ برده که از چیپست اسنپدراگون ۸۰۱ کوالکام استفاده می‌کند که در گوشی‌های وان‌پلاس وان، گلکسی S5 و اچ‌تی‌سی وان M8 بکار رفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی