ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیرعامل سابق ویز: اگر گوگل ما را نمی‌خرید، رشدمان سریع‌تر بود

به گفته مدیرعامل سابق ویز (Waze) که به تازگی نیز استعفا داده است، این اپ برای رشد به عنوان بخشی از گوگل با مشکلاتی روبه‌رو بوده و اگر به عنوان یک شرکت مستقل فعالیت می‌کرد، ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۵

به گفته مدیرعامل سابق ویز (Waze) که به تازگی نیز استعفا داده است، این اپ برای رشد به عنوان بخشی از گوگل با مشکلاتی روبه‌رو بوده و اگر به عنوان یک شرکت مستقل فعالیت می‌کرد، سرعت رشدش بیشتر بود.

امروزه بیش از ۱۴۰ میلیون راننده بطور ماهانه در سراسر جهان از ویز استفاده می‌کنند که رشد سرسام‌آوری نسبت به جامعه کاربری ۱۰ میلیونی در زمان فروش به گوگل داشته. این داده‌ها از سوی مدیرعامل سابق ویز، «نوآم باردین» که تقریبا سه هفته پیش از سمتش کناره‌گیری کرد، منتشر شده‌اند.

با وجود افزایش کاربران، استفاده از ویز در برخی کشورها رشد چندانی نداشته و ثابت باقی مانده که یکی از دلایلش، ترویج سرویس گوگل مپ است. علاوه بر این، مسیریاب ویز به علت تمرکز روی اپ اشتراک سفر کم‌کاربرد، ضرر داده است.

به گفته باردین، گوگل با خرید ویز برای این مسیریاب محدودیت ایجاد کرد و سرعت پیشرفتش را کاهش داد: «ما اگر به عنوان یک شرکت مستقل باقی می‌ماندیم، احتمالا سریعتر و بهینه‌تر رشد می‌کردیم.»

ویز

به گفته مدیرعامل سابق ویز، گوگل از ایده‌های این مسیریاب برای گوگل مپ کپی‌برداری کرده. باردین که هنوز جایگزینی برایش انتخاب نشده، اظهارنظر بیشتری در این زمینه نکرده است.

در مقابل، گوگل نسبت به گفته‌های باردین واکنش نشان داده و از سرمایه‌گذاری عظیم و گسترده در ویز و جامعه آن خبر داده. این غول جستجوی اینترنتی همچنین به افزایش هزینه‌های بازاریابی و افزودن ویژگی‌های جدید مانند «Waze Carpool» به این مسیریاب اشاره کرده. با این وجود، گوگل برای باردین آرزوی موفقیت کرده: «ما بهترین‌ها را برای تلاش‌های آینده نوآم آرزو می‌کنیم.»

به گفته کارکنان سابق ویز، باردین به دنبال حفظ فرهنگ نوآورانه این مسیریاب بوده و جلساتی جدا از گوگل تشکیل می‌داده. علاوه بر این، علاقه‌ای به روش‌های ترفیع و پاداش‌های محبوب گوگل در سایر بخش‌ها نداشته است.

باردین به این موضوع اشاره کرده که باور این موضوع که ویز می‌تواند با گوگل به پتانسیل کامل برسد، ایده ساده‌لوحانه‌ای بوده:

«ما با بدترین وضعیت از دو جهان مواجه شدیم: چالش استارتاپ‌ها و محدودیت‌های شرکتی که با عدم توانایی استخدام و اخراج سریع، تشدید شد.»

پیش از شیوع همه‌گیری کرونا، ویز سالانه از تبلیغات درآمدی بیش از ۲۰۰ میلیون دلار داشت، اما اطلاع چندان دقیقی از عملکردش در دوران کووید-۱۹ در دست نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی