ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

جرم یکی از اولین سیاه‌چاله‌های شناخته ‌شده بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌های قبلی است

به گزارش نیویورک تایمز، گروهی از محققان بین‌المللی دریافته‌اند که یکی از اولین سیاه‌چاله‌های شناخته‌شده موسوم به «Cygnus X-1»، بسیار بزرگ‌تر از چیزی است که قبلا فکر می‌کردیم. ابتدا تصور می‌شد جرم این سیاه‌چاله‌ دو-منظومه‌ای ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

به گزارش نیویورک تایمز، گروهی از محققان بین‌المللی دریافته‌اند که یکی از اولین سیاه‌چاله‌های شناخته‌شده موسوم به «Cygnus X-1»، بسیار بزرگ‌تر از چیزی است که قبلا فکر می‌کردیم. ابتدا تصور می‌شد جرم این سیاه‌چاله‌ دو-منظومه‌ای فقط برابر ۱۵ جرم خورشیدی است، اما حالا گفته می‌شود این رقم در حدود ۲۱ جرم خورشیدی برآورد شده است.

این جرم در مقایسه با ابرسیاه‌چاله‌هایی که دارای میلیون‌ها یا حتی میلیاردها جرم خورشیدی هستند، عدد بزرگی به حساب نمی‌آید، اما اختلافش آن‌قدر زیاد است که مدل‌های موجود را زیر سوال ببرد. سیاه‌چاله‌ای با این عظمت با توجه به تخمین‌های قبلی پیرامون جرم از دست رفته‌ی ستاره‌ای، نمی‌تواند در کهکشان راه شیری شکل گرفته باشد. بنابراین دانشمندان احتمالا باید محاسبات خود را درباره جرم از دست رفته دوباره بررسی کنند. به‌علاوه، دیگر با قطعیت نمی‌توان گفت که Cygnus X-1 چگونه به یک سیاه‌چاله تبدیل شده است.

گروه‌های علمی قبلا با استفاده از «رصدخانه موج گرانشی با تداخل‌سنج لیزری» (LIGO یا لایگو) دریافته بودند که جرم سیاه‌چاله‌ها بیشتر از آن چیزی است که پرتوهای X به ما نشان می‌دهند. با این حال، Cygnus X-1 حالا نقش یک معیار را ایفا می‌کند، و جرم فراتر از انتظار آن باعث تغییراتی در مدل‌سازی‌های علمی خواهد شد که هرچند بنیان‌های اخترشناسی را تغییر نمی‌دهد اما به درک بهتر ما از کیهان کمک خواهد کرد.

پیش‌تر در ماه آذر نیز سیاه‌چاله‌ای به نام LB-1 کشف شده بود که جرم آن به ۷۰ برابر خورشید می‌رسید. این سیاه‌چاله بر اساس بیشتر مدل‌های تکامل ستاره‌ای نباید در کهکشان خانگی ما وجود می‌داشت و ابهامات زیادی را درباره دانسته‌های قبلی ما از اخترفیزیک و کارکرد کیهان به وجود آورد. دانشمندان قبلا در مقاله‌ای توضیح دادند که چرا برخی از سیاه‌چاله‌های کلان در اوایل عمر کیهان با سرعت بسیار بالایی شکل گرفته‌اند، ولی هنوز سوالات بی‌پاسخ زیادی وجود دارد که باید به آن‌ها جواب داده شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • masoud.hi
    masoud.hi | ۳ اسفند ۱۳۹۹

    قربون عظمت خدا. واقعا ما هیچ و پوچیم در محضر خدا

    • Mehrdad Mansory
      Mehrdad Mansory | ۳ اسفند ۱۳۹۹

      همین کشفیات خودشون ثابت نمیکنن که دین ها خرافاتی بیش نیستن که فقط به جاهلیت بیشتر انسان دامن میزنن؟!

      • masoud.hi
        masoud.hi | ۳ اسفند ۱۳۹۹

        اتفاقا همین کشفیات علمی باعث میشن امثال بنده بیشتر به وجود خدا ایمان بیارن و دین رو تکمیل انسانیت بدونن

مطالب پیشنهادی