ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نتایج تحقیقات جدید: ویتامین D کمک زیادی به مبتلایان کووید-۱۹ نمی‌کند

نتایج جدید یک کارآزمایی بالینی مشخص کرده که مکمل‌های ویتامین D به مبتلایان کووید-۱۹ که در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند، کمک چندان زیادی نمی‌کند. در برخی رسانه‌های اجتماعی از ویتامین D در کنار موارد دیگری چون «هیدروکسی کلروکین» ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۵

نتایج جدید یک کارآزمایی بالینی مشخص کرده که مکمل‌های ویتامین D به مبتلایان کووید-۱۹ که در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند، کمک چندان زیادی نمی‌کند.

در برخی رسانه‌های اجتماعی از ویتامین D در کنار موارد دیگری چون «هیدروکسی کلروکین» به عنوان داروی جدید کووید-۱۹ یاد می‌شد. شواهد دیگری نشان می‌دهند بسیاری از افراد به ویژه در زمستان، از ویتامین D بیشتری استفاده می‌کنند. کمبود این ویتامین که به عنوان یک مکمل مصرف می‌شود، مشخصا تاثیر بسیار زیادی روی سلامت کلی افراد دارد. حالا شواهد دیگری مشخص می‌کند که ویتامین D علاوه بر اینکه عامل اصلی تشدید کووید-۱۹ محسوب می‌شود، به درمان این ویروس کمک چندانی نمی‌کند.

این موضوع در حالی عنوان شده که پیش از این مقاله‌ دیگری به فواید ویتامین دی اشاره کرده بود.

کووید-۱۹ ویتامین D

در اواخر ژانویه محققان با انجام آزمایشی متوجه شدند که کلسیفدیول (که یکی از محصولات جانبی ویتامین D محسوب می‌شود)، خطر مرگ و میر در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را تا میزان ۶۰ درصد کاهش می‌دهد. این نتایج در حالی اعلام شد که پیش از این مشخص شده بود داروی «توسیلیزومب» که بیشتر برای درمان آرتریت استفاده می‌شود تنها ۴ درصد خطر مرگ و میر این بیماران را کاهش می‌دهد.

اما طولی نکشید که دانشمندان و محققان نتایج این آزمایش را مورد انتقاد قرار دادند. آن‌ها به این موضوع اشاره کردند که طرح مطالعه این آزمایش به عنوان یک مطالعه مشاهده‌ای و کارآزمایی تصادفی کنترل‌شده که بسیار متفاوت هستند، توصیف شده. شرکت کنندگان در کارآزمایی تصادفی به دو گروه مختلف تقسیم می‌شوند و یکی از گروه‌ها تحت درمان و مورد آزمایش قرار می‌گیرد. از این نوع آزمایش به عنوان بهترین نوع آزمایش یاد می‌شود، زیرا تاثیر واقعی و مفید یک دارو روی بیماری را به خوبی نشان می‌دهند.

در روش مطالعه مشاهده‌ای، دانشمندان به سادگی تفاوت بین دو گروه از افراد که تحت مراقبت‌های مختلف قرار گرفته‌اند را مشاهده می‌کنند. هر چند این روش در پزشکی بسیار مهم است، اما نتیجه‌گیری آن‌ها به طور کلی باید با احتیاط بیشتری انجام شود، زیرا تشخیص اینکه یک درمان خاص روی بیماری تاثیرگذار بوده، فرآیند دشواری است. موارد دیگری از این آزمایش از جمله از دست رفتن داده‌های مربوط به بیماران (مانند سطح پایه ویتامین D برخی از بیماران) و همچنین نقص آماری بالقوه مورد انتقاد قرار گرفته که در نهایت منجر به حذف این مقاله از روی سرورهای هفته‌نامه پزشکی «لنست» شد. همچنین این نشریه اعلام کرده نتایج این تحقیق را در آینده مورد بررسی قرار خواهد داد.

کووید-۱۹ ویتامین D

با این وجود برخی محققان با انجام آزمایشی در رابطه با تاثیر ویتامین D روی ویروس کرونا، متوجه شدند مدت زمان بستری افرادی که ویتامین D مصرف کرده‌اند در مقایسه با افرادی که این ماده را مصرف نکرده‌اند، هیچ تفاوتی ندارد. همچنین با انجام این تحقیقات مشخص شد که هیچ تفاوتی در میزان مرگ و میر یا سایر معیارهای مهم این ویروس مانند نیاز به تنفس مکانیکی وجود ندارد. آن‌ها در این تحقیق عنوان کردند: «این یافته ها استفاده از دوز بالای ویتامین D3 را برای درمان کووید-۱۹ شدید یا متعادل تأیید نمی‌کند.»

با این وجود باید به این نکته اشاره کرد که تحقیق انجام شده تنها یک آزمایش است و بسیاری از افراد در حال حاضر ویتامین D موردنیاز خود را دریافت نمی‌کنند. بنابراین هیچ مشکلی برای بررسی و کنترل سطح ویتامین D موردنیاز بدن با کمک پزشک وجود ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی