ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ناسا اولین پیام از هلیکوپتر مریخ را پس از فرود استقامت دریافت کرد

ناسا اولین سیگنال از هلیکوپتر مریخ را پس از فرود کاوشگر استقامت دریافت کرد که از عملکرد صحیح تمام اجزای آن خبر می‌دهد. آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL)، اولین پیام از هلیکوپتر مریخ را دریافت ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰

ناسا اولین سیگنال از هلیکوپتر مریخ را پس از فرود کاوشگر استقامت دریافت کرد که از عملکرد صحیح تمام اجزای آن خبر می‌دهد.

آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL)، اولین پیام از هلیکوپتر مریخ را دریافت کرد. این سیگنال از محل فرود مریخ نورد «استقامت» در دهانه برخوردی «جزرو» (Jezero Crater) به مدارگرد شناسایی مریخ ارسال و روز جمعه ساعت ۳:۳۰ بعداز ظهر به وقت کالیفرنیا در آزمایشگاه پیشرانش جت دریافت شد.

البته نبوغ همچنان در محفظه امن خود در زیر مریخ نورد استقامت جا خوش کرده و فعلاً بیرون نیامده است. خوشبختانه این سیگنال نشان داد که هلیکوپتر و ایستگاه پایه آن به درستی کار می‌کنند. این یعنی نبوغ حالا آماده اولین پرواز در سیاره سرخ است که بین ۶۰ تا ۹۰ روز مریخی دیگر انجام خواهد شد. در ادامه نحوه آزادسازی هلیکوپتر از مریخ نورد را مشاهده می‌کنید:

یکی از مدیران ارشد عملیات هلیکوپتر مریخ می‌گوید: «ما با بررسی داده‌ها به دنبال دو موضوع مهم بودیم: وضعیت شارژ باتری‌های نبوغ و همچنین تأیید کارکرد صحیح ایستگاه پایه که باید گرمکن‌ها را روشن و خاموش کند تا قطعات الکترونیکی هلیکوپتر در دمای مطلوب کار کنند. به نظر می‌رسد این دو سیستم به درستی کار می‌کنند. با این خبر خوب، در گام بعدی شارژ باتری‌ها را انجام خواهیم داد.»

گرمکن‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های نبوغ هستند چون قطعات الکترونیکی حساس به سرمای هلیکوپتر را گرم نگه می‌دارند. دمای سطح مریخ از منفی ۲۰ درجه در روز تا منفی ۹۰ درجه سلسیوس در شب متغیر است. باتری‌ها پس از یک ساعت شارژ حدوداً ۳۰ درصد پر خواهند شد و قرار است شارژ شدن آنها به شکل هفتگی برنامه‌ریزی شود تا هم نبوغ گرم بماند و هم باتری‌هایش کاملاً شارژ شوند.

وقتی نبوغ برای پرواز آماده شود، استقامت به آرامی آن را روی سطح مریخ آزاد کرده و کمی از آن فاصله خواهد گرفت. اولین پرواز این هلیکوپتر کوتاه خواهد بود و اگر همه چیز در این آزمایش طبق برنامه پیش برود، حداکثر چهار پرواز آزمایشی دیگر با افزایش تدریجی پیچیدگی انجام خواهند شد. چنین دستاوردی برای این هلیکوپتر ۱.۸ کیلوگرمی و همچنین مهندسان و طراحان آن تاریخی خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی