ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کووی‌واک: روسیه سومین واکسن کووید-۱۹ را تایید کرد

روسیه سومین واکسن کرونای بومی را تأیید کرد و از آغاز واکسیناسیون مردم با آن از ماه آینده میلادی خبر داد. روسیه پیش از این دو واکسن کووید-۱۹ به نام‌های «اسپوتنیک V» و «EpiVacCorona» ساخته ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

روسیه سومین واکسن کرونای بومی را تأیید کرد و از آغاز واکسیناسیون مردم با آن از ماه آینده میلادی خبر داد.

روسیه پیش از این دو واکسن کووید-۱۹ به نام‌های «اسپوتنیک V» و «EpiVacCorona» ساخته که واکسیناسیون مردم روسیه با آنها آغاز شده است. حال به گزارش رویترز، نخست وزیر روسیه سومین واکسن کرونای این کشور به نام کووی‌واک (CoviVac) را معرفی کرده و می‌گوید «روسیه تنها کشوری در دنیاست که سه واکسن علیه کووید-۱۹ دارد.»

برخلاف اسپوتنیک V که از نسخه دستکاری شده و بی‌خطر ویروس سرماخوردگی برای فریب دادن سیستم ایمنی جهت مبارزه با کووید-۱۹ استفاده می‌کند، کووی‌واک از نوع ویروسی کامل (Whole-virion) است؛ یعنی از نسخه غیرفعال ویروس کرونا که قابلیت تکثیر از آن گرفته شده استفاده می‌کند. متخصصین روسی می‌گویند مزیت کووی‌واک این است که به خاطر داشتن تمام عناصر ویروس کرونا یک پاسخ ایمنی گسترده‌تر ایجاد می‌کند که احتمالاً فرد را در در برابر تمام سویه‌های این ویروس مصون خواهد کرد.

در حال حاضر به غیر از کووی‌واک، واکسن کرونا هند به نام COVAXIN نیز از رویکرد ویروس کامل استفاده می‌کند. مقامات بهداشتی هند می‌گویند این واکسن به جای هدف قرار دادن پروتئین اسپایک، تمام بدنه ویروس را هدف می‌گیرد بنابراین احتمالا جهش‌های ویروس تأثیری بر عملکرد آن ندارند.

قرار است واکسن کووی‌واک در دو دوز به فاصله ۱۴ روز به مردم تزریق شود. این واکسن که توسط Chumakov Centre ساخته شده را می‌توان در دمای یک یخچال معمولی بین ۲ تا ۸ درجه سانتی گراد نگهداری و حمل کرد. مقامات روسی می‌گویند این واکسن در مطالعات بالینی اولیه که از حدود ۵ ماه قبل (سپتامبر) سال گذشته آغاز شده است، روی ۲۰۰ فرد ۱۸ تا ۶۰ سال آزمایش شده و عوارض جانبی جدی از جمله تب نشان نداده است.

نخست وزیر روسیه افزود از اواسط ماه آینده میلادی (مارس)، اولین محموله کووی‌واک شامل ۱۲۰ هزار دوز بین مردم توزیع خواهد شد. شرکت سازنده سپس ماهانه حدود نیم میلیون دوز از آن را تولید خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی