ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سگ‌ها احتمالا خودآگاه هستند و پیامدهای اعمال خود را درک می‌کنند

تحقیقی جدید نشان می‌دهد که سگ‌ها احتمالاً مثل انسان‌ها خودآگاه بوده و پیامدهای اعمال خود را درک می‌کنند. یافته‌های این تحقیق که در ژورنال Scientific Reports منتشر شده، نشان می‌دهد که سگ‌ها قادر به نمایش ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

تحقیقی جدید نشان می‌دهد که سگ‌ها احتمالاً مثل انسان‌ها خودآگاه بوده و پیامدهای اعمال خود را درک می‌کنند.

یافته‌های این تحقیق که در ژورنال Scientific Reports منتشر شده، نشان می‌دهد که سگ‌ها قادر به نمایش آگاهی بدنی (body awareness) هستند که تجسم بازنمایی خود (self-represantation) است.

بازنمایی خود، مفهومی است که خودانگاری و تصویری که از خود در ذهن داریم را توضیح داده و بخشی از هویت را تشکیل می‌دهد. قسمتی از مفهوم بازنمایی خود، آگاهی بدنی است و محققان در این تحقیق برای مثال به نوزادان حداقل ۵ ماه اشاره کرده‌اند که می‌توانند حرکت پاهای خود را در ویدیو تشخیص دهند.

با اینکه تحقیقات نشان داده برخی گونه‌ها تا حدی از حس بازنمایی خود برخوردارند، اما آگاهی بدنی خصوصیتی است که منحصراً به انسان‌ها ربط داده شده و محققان در تلاش برای پی بردن به وجود آن در حیوانات بوده‌اند. محققان می‌گویند سگ‌ها از توانمندی‌های شناختی پیچیده از جمله حس همدلی و یادگیری مهارت‌های اجتماعی برخوردار بوده و به همین دلیل گونه‌ای ایده آل برای تحقیق هستند.

محققان در این تحقیق ۵۴ سگ را روی یک کف پوش کوچک قرار داده و به آنها دستور برداشتن شیء و دادن آن به صاحب خود را دادند. شیء یا به کف پوش و یا زمین زیر آن متصل شده بود. محققان در آزمایش اول، یک توپ را به کف پوش وصل کرده و از سگ خواستند تا آن را به صاحبش بدهد.

از آنجا که توپ به کف پوش وصل شده بود، سگ نمی‌توانست تا زمانی که اول خودش از روی کف پوش بلند شده از دستور اطاعت کند. بسیاری از سگ‌ها این مشکل را متوجه شده و با بلند شدن از روی کفش پوش، وظیفه محول شده را انجام دادند که به گفته محققان از وجود حس آگاهی بدنی خبر می‌دهد.

محققان در آزمایش دوم، توپ را به زمین زیر کف پوش وصل کرده و از سگ‌ها خواستند تا آن را به صاحب خود تحویل دهد. این آزمایش برای آگاهی از این مساله بود که آیا سگ‌ها می‌توانند فرق بین «آنجا مانع وجود دارد» و «بدن خودم مانع است» را متوجه شوند یا خیر. در این آزمایش سگ‌ها کمتر از آزمایش قبلی کف پوش را ترک کردند که به گفته محققان نشان می‌دهد سگ‌ها می‌توانند بفهمند چه زمانی بدن آنها مانع اجرای دستور می‌شود.

به گفته محققان سگ‌ها «اولین نشانه قانع کننده آگاهی بدنی را از طریق درک پیامدهای اقدامات خود نشان دادند.» محققان می‌افزایند سگ‌ها احتمالاً می‌توانند اعمال و پیامدهای آنها را در ذهن ثبت کرده و آنها را از محرک‌های بیرونی تمیز دهند.

محققان معتقدند این تحقیق می‌تواند مسیر را برای انجام تحقیقات در مورد وجود آگاهی بدنی در حیوانات دیگر هموار کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی