ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا: حیات زمینی بطور موقت روی مریخ دوام می‌آورد

مریخ احتمالا مقصد بعدی بشر برای زندگی خواهد بود، با این حال هنوز ناشناخته‌های زیادی درباره آن وجود دارد. حالا پژوهشی جدید نشان می‌دهد که برخی ارگانیسم‌های زمین یا حیات زمینی احتمالا بطور موقت روی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

مریخ احتمالا مقصد بعدی بشر برای زندگی خواهد بود، با این حال هنوز ناشناخته‌های زیادی درباره آن وجود دارد. حالا پژوهشی جدید نشان می‌دهد که برخی ارگانیسم‌های زمین یا حیات زمینی احتمالا بطور موقت روی مریخ دوام می‌آورند، یافته‌ای که می‌تواند تاثیر چشمگیری روی سفرهای فضایی داشته باشد.

در سال ۲۰۱۹ دانشمندان ناسا و یک مرکز هوا و فضای آلمانی چندین ارگانیسم قارچی و باکتریایی را به عنوان بخشی از آزمایش «MARSBOx» روانه «استراتوسفر» کردند. استراتوسفر به عنوان دومین لایه اصلی از اتمسفر زمین در بالای لایه اوزون قرار گرفته و شرایطش شباهت زیادی به مریخ دارد. در همین راستا دانشمندان برای بررسی این موضوع که ارگانیسم‌ها می‌توانند در مریخ دوام بیاورند، ارگانیسم‌ها را به استراتوسفر می‌فرستند.

پژوهش جدید از دوام آوردن هاگ‌های قارچ در این سفر خبر می‌دهند، البته اگر بخواهیم بطور دقیق به موضوع نگاه کنیم، این میکروارگانیسم‌ها بطور موقت می‌توانند روی سطح مریخ زندگی کنند. با این وجود به گفته محققان، این هاگ‌ها را می‌توان از پس بازگشت به زمین احیا کرد.

پژوهشگران در این برنامه آزمایشی از هاگ‌های چندین قارچ و همچنین سلول‌های باکتری درون یک ظرف آلومینیومی در MAESBOx استفاده کردند. در این ظرف دو لایه از نمونه‌ها قرار گرفت که لایه پایینی در برابر تشعشعات قرار نداشت تا ناسا بتواند دقیق‌تر آن را بررسی کند.

مریخ

بالن ناسا این ظرف را روانه استراتوسفر کرد تا شرایطی مشابه با مریخ را تجربه کند و در معرض تعشعشات فرابنفش قرار بگیرد.

یکی از قارچ‌ها در این سفر دوام آورد، اما این موضوع چه معنایی برای سفرهای فضایی دارد؟ یکی از اعضای تیم مرکز هوای و فضای آلمان به نام «کاتارینا سیمس» چنین دستاوردی را در راستای احتمال تولید غذا و مواد موردنیاز دیگر در مریخ می‌داند:

«با ماموریت‌های سرنشین‌دار طولانی در مریخ، ما باید بدانیم میکروارگانیسم‌ها مربوط به انسان‌ها چگونه در مریخ دوام می‌آورند. برخی میکروب‌‎ها برای سفرهای فضایی بسیار باارزش هستند چرا که به ما در تولید غذا و مواد موردنیاز کمک می‌کنند و دیگر نیازی به زمین نخواهیم داشت.»

ناسا نمی‌خواهد انسان‌ها سیاره‌های دیگر را آلوده کنند و به همین علت سیاست‌های مهمی را دنبال می‌کند. اگر آژانس‌های فضایی ارگانیسم‌ها را وارد سیاره‌های دیگر کنند، شاید پژوهش‌ها مربوط به کشف حیات با مشکل مواجه شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • M J
    M J | ۵ اسفند ۱۳۹۹

    با این گرانیها روی زمین که نمیشه قارچ خرید شاید تو مریخ بشه ?

مطالب پیشنهادی