ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سه دقیقه تاریخ ساز: ناسا فیلم فرود مریخ نورد استقامت را منتشر کرد

بشر در تاریخ چند میلیون ساله خود هرگز لحظه فرود یک فضاپیما روی سیاره‌ای دیگر را ندیده بود؛ اتفاقی که حالا رخ داده است. ناسا شب گذشته ویدیویی را منتشر کرد که از زوایای مختلف و ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۰

بشر در تاریخ چند میلیون ساله خود هرگز لحظه فرود یک فضاپیما روی سیاره‌ای دیگر را ندیده بود؛ اتفاقی که حالا رخ داده است.

ناسا شب گذشته ویدیویی را منتشر کرد که از زوایای مختلف و با کیفیت بالا فرود مریخ نورد استقامت را روی سطح سیاره سرخ نشان می‌دهد. یکی از دوربین‌ها لحظه باز شدن چتر را نشان می‌دهد و دوربین‌های نصب شده روی جرثقیل هوایی و مریخ نورد نیز ثانیه‌های پایانی فرود را به تصویر می‌کشند.

یکی از مهندسان ارشد ناسا که مسئول ورود استقامت به اتمسفر مریخ، کاهش ارتفاع و سپس فرود آن بوده، می‌گوید: «این کلیپ را ساعت‌ها تماشا کردم و هر بار چیزهای جدیدی یاد می‌گیرم. به شما هم پیشنهاد می‌کنم همین کار را بکنید.»

بخش اول کلیپ، باز شدن چتر با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت را نشان می‌دهد که چند ثانیه بعد در ارتفاع تقریباً ۴۰ متری فضاپیما باز می‌شود. خوشبختانه اثری از گره خوردگی در کابل‌های سیستم چتر، که طول کلی آنها به بیش از ۳ کیلومتر می‌رسد، به چشم نخورده و دست کمی از معجزه ندارد. این اولین بار است که محققان موفق می‌شوند باز شدن چتر را در اتمسفر بسیار رقیق مریخ ببینند. مهندس ناسا می‌گوید آنها این لحظه را تا سال‌ها مطالعه خواهند کرد.

پس از چند ثانیه، دوربین بعدی لحظه جدا شدن سپر حرارتی کپسول فرود را نشان می‌دهد که پس از مدتی از کادر بیرون رفته و در مکانی نامعلوم روی سطح مریخ فرود می‌آید. سپس برای چند دقیقه فرود بر سطح مریخ را از دید استقامت مشاهده می‌کنیم.

اگر جاندار هوشمندی روی مریخ وجود داشت، با دیدن این شیء در آسمان چه فکری به ذهنش خطور می‌کرد؟

در لحظات پایانی، نوبت به یکی از مهمترین قسمت‌های فرود یعنی انجام مانور جرثقیل هوایی می‌رسد. دو دوربین، یکی به سمت آسمان و دیگری به سمت مریخ، انجام این مانور فوق العاده را نشان می‌دهند. جرثقیل هوایی با کابل استقامت را روی سطح مریخ می‌نشاند و بعد برای آسیب نرساندن به آن فاصله گرفته چند متر آن طرف‌تر سقوط می‌کند. اگر دقت کنید از راکت‌های جرثقیل هوایی، آتشی بیرون نمی‌آید، چون هیدرازین حین سوختن شعله‌ای تقریباً نامرئی از نیتروژن و هیدروژن تولید می‌کند.

یکی از نکات مهمی که با دیدن کلیپ به آن پی می‌بریم، بلند شدن مقدار زیادی خاک حین فرود کاوشگر بر سطح مریخ است و این ربات را کاملاً در ابری از گرد و غبار فرو می‌برد. این مشکلی است که ناسا در مأموریت‌های آینده و برای فرود فضاپیماهای سنگین و سرنشین دار به آن توجه خواهد کرد. مهندس ناسا می‌گوید این مشکل حین فرود فضاپیماهای سنگین‌تر چالش‌زا خواهد شد بنابراین ثبت کلیپ‌هایی از این دست و مشاهده چند باره آنها بسیار مهم است.

استقامت همچنین برای اولین بار صدای مریخ را به زمین مخابره کرده که البته با شنیدن آن چیز زیادی دستگیرتان نمی‌شود و بیشتر شبیه صدای وزش باد است. این ربات اولین تصویر پانوراما از مریخ را هم گرفت که در ادامه مشاهده می‌کنید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Nnb
    Nnb | ۵ اسفند ۱۳۹۹

    باورنکردنی بود
    دستخوش

  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۵ اسفند ۱۳۹۹

    عجیبه هنوز کسی نیومده بگه که اینا همش دروغه و تو هالیود فیلمبرداری شده و تا حالا کسی به فضا نرفته

    • masoud.hi
      masoud.hi | ۵ اسفند ۱۳۹۹

      این کسانی که شما میگید از ابلهان هستن که اخبار فیک فضای مجازی رو باور میکنن

      • saeed۱۹۸۵۹
        saeed۱۹۸۵۹ | ۵ اسفند ۱۳۹۹

        خب ابلهان کم نیستن??
        چه جالب ابلهان توهین نیست
        این سیستم ارسال نظر دیحیاتو کشت مارو

مطالب پیشنهادی