ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

جنجال سازمان محیط زیست در مورد غیر استاندارد بودن خودروهای تولیدی کشور

خودروسازان داخلی جدا از عدم محبوبیتی که در بین مردم برای خودشان دست و پا کرده اند، معمولا اختلافاتی هم با نهادها و دستگاه‌های نظارتی دارند. گاه این اختلافات بر سر قیمت گذاری با شورای ...

سپهر عظیمی
نوشته شده توسط سپهر عظیمی | ۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۵

خودروسازان داخلی جدا از عدم محبوبیتی که در بین مردم برای خودشان دست و پا کرده اند، معمولا اختلافاتی هم با نهادها و دستگاه‌های نظارتی دارند. گاه این اختلافات بر سر قیمت گذاری با شورای رقابت است. گاه پلیس مجوز شماره گذاری برخی خودروها را صادر نمی‌کند و گاه هم محیط زیست بر روی خودروهای آلاینده دست می‌گذارد.به تازگی نیز ماجرای پاس نشدن استانداردهای محیط زیست توسط سایپا شاهین جنجال ساز شده است.

سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، سالهاست که بر اساس قانون هوای پاک، یکی از نهادهای تصمیم گیر در شماره گذاری خودروها به حساب می‌آید. اگرچه خودروسازان بارها با لابی‌های فراوان، توانسته اند قوانین این سازمان را دور بزنند، اما این بار بعید به نظر می‌رسد که محیط زیست بخواهد با شرکت‌های متخلف، سازش کند.

خودروسازان وطنی برای سال آینده، برنامه‌های بسیاری در سر دارند. آنها بسیاری از محصولات جدیدشان که سال 1400 آماده تحویل می‌شوند را همین امسال پیش فروش کردند. اما اکنون سازمان محیط زیست مدعی است که این پیش فروش‌ها بدون اخذ مجوز و پاس کردن استانداردهای زیست محیطی این نهاد، صورت گرفته است.

با این حال عیسی کلانتری، رئیس این سازمان، پیش فروش‌های انجام شده را غیر قانونی دانسته و از جلوگیری از تحویل خودروهای غیر استاندارد فروخته شده به مردم، خبر داده است.

استاندارد محیط زیست

کلانتری می‌گوید: «این موضوع به ریاست جمهوری هم انتقال داده شده و وزیر صمت نیز برای برخورد با تخلف خودروسازان، اعلام آمادگی کرده است.»

بهزاد اشجعی، دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای سازمان حفاظت از محیط زیست، در گفتگو با خبرنگار روزنامه دنیای خودرو گفته: «قرار بوده از سال 96، هیچ خودرویی در کشور با استاندارد آلایندگی پایین تر از یورو 5 تولید نشود، اما به بهانه‌های واهی همچون تحریم، این قانون زیر پا گذاشته شده و حتی مهلت اجرای آن در سال 99 هم به تعویق افتاده است»

جالب اینجاست که خود سازمان محیط زیست چندی پیش به درخواست سازمان تاکسیرانی، برای حدود 2 هزار و 200 دستگاه تاکسی یورو 4، مجوز شماره گذاری صادر کرد. در حالی که محیط‌زیستی‌ها پیش‌تر گفته بودند که به هیچ خودرویی با استاندارد کمتر از یورو 5 در سال جاری، اجازه پلاک شدن نمی‌دهند.

در کنار استاندارد آلایندگی، استانداردهای 85 گانه هم که سالهاست حرف از اجرای آنها زده می‌شود، هنوز به طور کامل در صنعت خودرو کشور پیاده سازی نشده‌است.

در همین رابطه چندی پیش خبر شماره گذاری خودروهای رنو مونتاژی با مدل 98 منتشر شده که این اقدام با توجه به استاندارد یورو 4 این خودروها انجام شده است. همچنین خودروهای نیسان زامیاد نیز با چالشی مشابه دست و پنجه نرم می‌کنند و آنطور که از شواهد امر بر می‌آید از ابتدای سال 99 نیز عرضه برخی از خودروها در پی عدم انطباق با استاندارد یورو 5 متوقف خواهد‌شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • J.A.R.V.I.S
    J.A.R.V.I.S | ۵ اسفند ۱۳۹۹

    نیروی انتظامی و محیط زیست خودشون رو با پلاک نکردن این ماشین ها مسخره خاص و عام کردن .حالا پلاک نکنی فکر میکنی سهم بازار این خودروسازا رو تویوتا و فورد و ولکس می گیرن نه داداش یه بازار انحصاریه زمانی که به این دلیل عرضه کم بشه یهو از در غیب دستور میرسه این استاندارد های لاکچری رو ول کنید و دوباره روز از نو

مطالب پیشنهادی