ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران در یک سنگ ۳.۵ میلیارد ساله در استرالیا نشانه‌هایی از حیات پیدا کردند

زمین تنها سیاره‌ای است که می‌دانیم زندگی در آن جریان دارد و فقط در همین سیاره توانسته‌ایم به نشانه‌هایی از حیات باستانی دست پیدا کنیم. با این حال بطور دقیق نمی‌دانیم چه زمانی و در ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

زمین تنها سیاره‌ای است که می‌دانیم زندگی در آن جریان دارد و فقط در همین سیاره توانسته‌ایم به نشانه‌هایی از حیات باستانی دست پیدا کنیم. با این حال بطور دقیق نمی‌دانیم چه زمانی و در کجا حیات در زمین شکل گرفته، اما حالا پژوهشی جدید با کشف مولکول‌های ارگانیک در یک سنگ ۳.۵ میلیارد ساله می‌تواند به دانشمندان برای پاسخ به این سوالات کمک کند.

پژوهشگران به تازگی توانسته‌اند با بررسی یک قطعه باستانی از پوسته زمین در استرالیا، به شواهدی از زندگی اولیه روی زمین دست پیدا کنند و حالا در حال بررسی بیشتر این سنگ ۳.۵ میلیارد ساله هستند.

پژوهش اخیر که در ژورنال «Nature Communications» منتشر شده، از کشف مولکول‌های ارگانیک و گازها در نمونه‌های سنگ با عمر نزدیک به ۳.۵ میلیارد سال خبر می‌دهد. این نمونه‌های سنگ که «باریت» نام دارند، می‌توانند حاوی سرنخ‌هایی از نحوه شکل‌گیری برخی از اولین شکل‌های حیات میکروبی در زمین باشند.

حیات

این کشف همچنین می‌تواند از این فرضیه که زندگی با مقیاس بسیار کوچکی در زمین شکل گرفته، پشتیبانی و مدارکی برای آن ارائه کند. نویسنده ارشد پژوهش اخیر، دکتر «هلگ میسباخ» از شک اولیه برای وجود مواد ارگانیک خبر داده:

«در این حوزه، باریت‌ها بطور مستقیم با بسترهای میکروبی فسیل شده در ارتباط هستند و زمانی که خراشیده می‌شوند، بویی مانند تخم مرغ‌های فاسد دارند. بنابراین ما شک داشتیم که آن‌ها حاوی مواد ارگانیکی باشند که احتمالا می‌توانند به عنوان مواد مغذی برای زندگی میکروبی اولیه مورد استفاده قرار بگیرند.»

کشف اخیر می‌تواند به دانشمندان در درک منشا حیات و نحوه شکل‌گیری زندگی روی زمین کمک کند. کشف شواهدی از اشکال اولیه حیات در زمین بنابر دلایلی بسیار دشوار است. از نظر سنتی، میکروب‌ها فسیلی از خود به جای نمی‌گذارند و این ارگانیسم‌های بسیار کوچک زمانی که می‌میرند، از بین می‌روند. بنابراین پژوهشگران باید به دنبال نشانه‌های دیگری برای حضور آن‌ها باشند. انتظار می‌رود در سال‌های آینده با پیشرفت تکنولوژی به شواهدی بیشتری دست پیدا کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی