ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ابراز نگرانی کاربران مک‌های مجهز به چیپ M1 از کاهش عمر حافظه SSD

اپل سال گذشته میلادی با معرفی چیپ M1 و مک‌های مجهز به آن، تحولی در محصولاتش ایجاد کرد، اما این دستگاه‌ها بدون نقص نیستند. کاربران این محصولات از استفاده بیش از حد آن‌ها از حافظه ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

اپل سال گذشته میلادی با معرفی چیپ M1 و مک‌های مجهز به آن، تحولی در محصولاتش ایجاد کرد، اما این دستگاه‌ها بدون نقص نیستند. کاربران این محصولات از استفاده بیش از حد آن‌ها از حافظه SSD خبر می‌دهند که می‌تواند در نهایت عمر آن‌ها را کاهش دهد.

کاربران اخیرا در توییتر و انجمن‌ها از چنین مشکلی شکایت کرده‌اند و همچنین به این موضوع اشاره داشته‌اند که سیستم عامل مک او اس حافظه SSD داخلی در مک‌های مجهز به چیپ M1 را به صورت «نوشتن حجم بالای داده در مدت زمان تقریبا کوتاه» ثبت کرده است.

به گفته کاربران، در برخی موارد شدید حافظه SSD نزدیک به ۱۳ درصد از حداکثر ترابایت نوشته شده (TBW) قابل ضمانت را مصرف می‌کند:

«برخی کاربران حرفه‌ای‌تر مک‌بوک‌های مجهز به چیپ M1 با مشکل نوشتن حجم بالای داده در مدت زمان نسبتا کوتاه در حافظه SSD دست و پنجه نرم می‌کنند. در شدیدترین موارد، نزدیک به ۱۰ تا ۱۳ درصد TBW حافظه SSD مصرف می‌شود.»

از آنجایی که حافظه SSD بجای اینکه مبتنی بر قطعات مکانیکی باشد با تراشه‌ها ساخته شده‌، عمرش بر اساس میزان نوشتن و خواندن داده‌ها قابل پیش‌بینی و تعیین شدن است. هرچه داده‌های بیشتری روی یک حافظه SSD نوشته شود، سرعتش سریعتر کاهش پیدا می‌کند و حتی شاید با خرابی دیتا مواجه شوید.

چنین موضوعی درباره مک‌های مجهز به چیپ M1 هم صادق است، اما یک تفاوت با محصولات دیگر دارد. حافظه داخلی این محصولات روی بورد منطقی قرار گرفته، بنابراین در صورتی که حافظه SSD آسیب ببیند یا خراب شود، کاربران باید کل کامپیوتر را تعویض کنند.

با استفاده عادی تقریبا ۱۰ سال طول می‌کشد تا یک حافظه SSD با مشکل مواجه شود، اما طبق گزارش‌های امروز، سیستم عامل مک او اس می‌تواند عمر این حافظه در مک‌های مجهز به چیپ M1 را به ۲ سال کاهش دهد.

به گفته یکی از کاربران مک‌بوک پرو M1 مجهز به ۲ ترابایت حافظه SSD و ۱۶ گیگابایت رم، پس از تقریبا دو ماه ۳ درصد از کل میزان استفاده از حافظه ثبت شده است. با توجه به این موضوع، در همین زمان میزان استفاده از حافظه SSD در مدل ۲۵۶ گیگابایتی به ۳۰ درصد می‌رسد که به معنای رسیدن آن به ۱۰۰ درصد در کمتر از یکسال است.

در حال حاضر علت استفاده بالای مک او اس از حافظه SSD مشخص نشده و اپل هم نسبت به آن واکنشی نشان نداده. با این وجود انتظار می‌رود کوپرتینویی‌ها با انتشار یک بروزرسانی چنین مشکلی را برطرف کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • molavy
    molavy | ۶ اسفند ۱۳۹۹

    حافظه داخلی این محصولات روی بورد منطقی قرار گرفته، بنابراین در صورتی که حافظه SSD آسیب ببیند یا خراب شود، کاربران باید کل کامپیوتر را تعویض کنند.
    استاد رو گوشی هم از عمد کند میکرد، البته که همش اتفاقیه
    فکر کنم قرار بوده اینو بعد سه سال فعال کنند که همشون بره فنا ولی حواسشون نبود از همین الان فعال کردن

    • fayyaz.saeed
      fayyaz.saeed | ۷ اسفند ۱۳۹۹

      شک نکن بخاطر کاهش انتشار کربنه. قشششنگ معلووومه!

مطالب پیشنهادی