ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اخترشناسان: کهکشان راه شیری شاید سرشار از حیات فرازمینی باشد

وجود حیات فرازمینی یا موجودات بیگانه یکی از موضوعاتی است که از مدت‌ها قبل ذهن بشر را درگیر کرده. حالا پژوهشگران دانشگاه «کپنهاگ» این احتمال را مطرح کرده‌اند که کهکشان راه شیری میزبان تعداد بالایی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

وجود حیات فرازمینی یا موجودات بیگانه یکی از موضوعاتی است که از مدت‌ها قبل ذهن بشر را درگیر کرده. حالا پژوهشگران دانشگاه «کپنهاگ» این احتمال را مطرح کرده‌اند که کهکشان راه شیری میزبان تعداد بالایی سیاره است که در آن‌ها زندگی جریان دارد.

این پژوهش جدید که در ژورنال «Science Advances» منتشر شده، عنوان «یک مدل تجمع سنگ‌ریزه برای شکل‌گیری سیاره‌های شبیه به زمین در منظومه شمسی» را یدک می‌کشد و می‌خواهد این نظریه که سیاره‌ها از سنگ‌ریزه‌های بسیار کوچک با ابعاد میلی‌متری در گذر زمان شکل‌ گرفته‌اند را تایید کند.

به گفته پژوهشگران، این فرضیه می‌تواند توضیحی برای خصوصیات سیاره‌های شبیه به زمین در منظومه شمسی ارائه کند:

«ما نشان می‌دهیم که یک سناریو تجمع سنگ‌ریزه برای شکل‌گیری یک سیاره شبیه به زمین، توضیحی برای چندین خصوصیت این سیاره‌ها در منظومه شمسی ارائه می‌کند که شامل جرم‌ها و مدارهای زمین، مریخ و ناهید، ترکیب ایزوتوپی زمین و مریخ و رساندن کربن و آب به زمین می‌شود.»

حیات فرازمینی

ایده اصلی این است که سنگ‌ریزه‌های یخ در زمان اولیه شکل‌گیری سیاره‌ها وجود داشته‌اند. به باور دانشمندان زمین، مریخ و ناهید به این روش شکل گرفته‌اند و ما به سیاره‌های فراخورشیدی مشابه هم دست پیدا خواهیم کرد. همچنین در حالی که انتظار می‌رود تنها زمین و شمار کمی از سیاره‌ها دارای آب باشند، طبق این نظریه شاید شمار بالایی از سیاره‌ها در کهکشان راه شیری حاوی آب باشند.

طبق بیانیه این دانشگاه، زندگی مبتنی بر کربن شاید بیش از حد تصورمان رایج باشد:

«این احتمال وجود دارد که تمام سیاره‌ها در کهکشان راه‌ شیری با المان‌های یکسانی ساخته شده باشند، بنابراین این سیاره‌ها می‌توانند حاوی آب و کربن یکسان با زمین باشند. بنابراین احتمال وجود حیات در آن‌ها هم وجود دارد.»

نسل آینده تلسکوپ‌ها توانایی ما در بررسی آسمان را افزایش می‌دهد و می‌توانیم نگاه بهتری به دنیای خارج از منظومه شمسی داشته باشیم. همین موضوع می‌تواند داده‌های بیشتری در اختیارمان قرار دهد و به داده‌های مربوط به ترکیب شیمیایی و دیگر خصوصیات سیاره‌های دیگر دست پیدا کنیم. بنابراین شاید در آینده موفق به شناسایی حیات فرازمینی در کهکشان راه شیری شویم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Koosha 021
    Koosha 021 | ۷ اسفند ۱۳۹۹

    we are not alone ?

  • ARIAN
    ARIAN | ۷ اسفند ۱۳۹۹

    با توجه به تعدد کهکشانها و به دنبال اون تعدد ستاره ها و سیاراتشون میشه گفت احتمال نبود موجودات غیر زمینی خیلی کمه
    اما به هرحال ایجاد حیات پدیده خیلی نادر و پیچیده ای هست و هماهنگی و نظم خاصی برای ایجاد اون نیازه مثل فاصله به اندازه سیاره دارای شرایط تا ستاره اش/ داشتن قمر /داشتن همسایه نگهبان و پر جرمی مثل مشتری که اونو از بمباران توسط شهاب ها و سیارک ها حفظ کنه و...

  • فراز
    فراز | ۶ اسفند ۱۳۹۹

    میزان وسعت دید فعلی ما نسبت به هستی مثل اینه که ما کلا دیدمون تا دم در ورودی آپارتمانی که توشیم بیشتر نیست و چون از پیش ما تا ورودی هیچ آدمی رو نمی‌بینیم پس نتیجه میگیریم که توی کل کره زمین هیچ آدمی وجود نداره، در آینده نه چندان دور مطمئنا بشر با اقسام گوناگون حیات در سیارات دیگه روبرو خواهد شد

    • masoud.hi
      masoud.hi | ۶ اسفند ۱۳۹۹

      قطعا همینطوره

    • modernamir
      modernamir | ۶ اسفند ۱۳۹۹

      این روش نگاه اشتباهه. اگه قبلا انسانی رو دیده باشیم و چنین فکری بکنیم سخته اما اگه توی کل زندگی انسان دیگه ای رو ندیده باشی، در نظر گرفتن برعکسش سخت میشه.

مطالب پیشنهادی