ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

مشهد، اولین شهر میزبان اتوبوس‌های برقی ساخت داخل

یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد آلودگی هوا در کلان شهرها، وسایل حمل و نقل عمومی فرسوده هستند. تاکسی‌های قدیمی و اتوبوس‌های آلاینده، به شدت بر کیفیت هوا تاثیر می‌گذارند. برنامه تولید و جایگزینی اتوبوس‌های برقی ...

سپهر عظیمی
نوشته شده توسط سپهر عظیمی | ۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۵

یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد آلودگی هوا در کلان شهرها، وسایل حمل و نقل عمومی فرسوده هستند. تاکسی‌های قدیمی و اتوبوس‌های آلاینده، به شدت بر کیفیت هوا تاثیر می‌گذارند. برنامه تولید و جایگزینی اتوبوس‌های برقی با نمونه‌های گازوئیلی موجود، از سالها پیش دنبال می‌شود. اما هر بار که تصمیم به اجرای جدی این طرح گرفته شده، با پیدایش موانعی بر سر راه آن، از دستیابی به هدف اصلی بازمانده است. به غیر از کارخانه‌های دولتی همچون ایران خودرو دیزل، شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان هم برای تولید اتوبوس‌های پاک، اعلام آمادگی کرده اند.

در روزهای گذشته، انتشار خبر انعقاد قرارداد برای به کار گیری اولین محموله از اتوبوس‌های برقی در شهر مشهد مقدس، موج امیدها به عملی شدن این طرح چندین ساله را بار دیگر زنده کرده است. به نقل از پایگاه اخبار خودرو، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، سورنا ستاری، در مراسم انعقاد این قرارداد با شهرداری مشهد، حضور داشته است.

بر اساس این تفاهم نامه، یک شرکت فناوری فعال در بخش حمل و نقل، با هدف توسعه اتوبوس‌های برد افزا، اولین نمونه از این محصول را با حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری به تولید می‌رساند. منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته، به همراه وحید اصفهانیان، مدیر عامل شرکت دانشگاهی انرژی نوآور افق، وظیفه امضا کردن این قرارداد را بر عهده داشتند. بنا به این تفاهم نامه، اگر اتوبوس‌های فناور در تست‌های میدانی موفق ظاهر شوند، آنگاه خرید 100 نمونه اتوبوس برقی برد افزا هم به مرحله عقد قرارداد می‌رسد.

آن طور که شنیده شده، اتوبوس‌های تولیدی از نوع بردافزا یا هیبرید هستند که از دو منبع گاز و برق شهری استفاده می‌کنند. شرکت دانش بنیان طراح اتوبوس، باید مشخصات فنی و هزینه برآورد شده اتوبوس را به شهرداری مشهد اعلام کند تا باب صحبت درباره سهم مشارکت کارفرما در پروژه نیز باز گردد. آن طور که تاکنون گفته می‌شد، عمق داخلی سازی این اتوبوس‌ها 80 درصد است. البته که باید دید این عدد از روی کاغذ تا رسیدن به مرحله عمل، چقدر فاصله دارد.

سید شهریار زینی، مدیر طرح‌های کلان توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته، پروژه مورد اشاره را اولین پروژه ستاد اتوبوس برقی دانسته و گفته که تا خرداد 1400 به بهره برداری می‌رسد و آماده رونمایی می‌شود. به گفته زینی، مجری اصلی این پروژه، دانشگاه تهران است و قرار بود با حمایت شهرداری تهران، در یکی از کارخانجات سازنده اتوبوس‌های دیزلی، تولید اتوبوس برقی هم کلید بخورد.

اما اکنون شهرداری مشهد از تهران سبقت گرفته و می‌خواهد که اولین شهر ایران با ناوگان اتوبوس‌های پاک باشد. ورود شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپی به حوزه حمل و نقل پاک در کشور را باید به فال نیک گرفت و لازم است که دولت و سازمان‌های مربوط هم حمایت کامل و لازم از این عرصه را به عمل بیاورند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی