ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

کامیون های اروپایی با کمبود قطعه در کشور مواجه شده‌اند

مشکلات رانندگان خودروهای سنگین، هیچ گاه پایان ندارد. این قشر زحمتکش که همواره در پی لقمه‌ای نان، شب و روز خود را در جاده می‌گذرانند، این روزها با تورم افسار گسیخته و نوسانات دلار، هزینه‌های ...

سپهر عظیمی
نوشته شده توسط سپهر عظیمی | ۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۱

مشکلات رانندگان خودروهای سنگین، هیچ گاه پایان ندارد. این قشر زحمتکش که همواره در پی لقمه‌ای نان، شب و روز خود را در جاده می‌گذرانند، این روزها با تورم افسار گسیخته و نوسانات دلار، هزینه‌های سنگینی بابت نگهداری و تعمیر کامیون‌های خودشان می‌پردازند. جدا از بالا بودن هزینه‌ها، بسیاری از قطعات به دلیل تحریم، کمیاب شده اند و اگر هم پیدا شوند، به قیمت‌های کهکشانی به فروش می‌رسند.

در این شرایط، بسیاری از راننده‌های خودروهای سنگین مجبور به استفاده از قطعات استوک هستند. تمام مشکلات خودروهای سنگین موجود در کشور به یک طرف، طرح واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی هم مشکلات این صنف را بیشتر کرده است.

این کامیون‌ها بعد از چند سال کارکرد، نیاز به قطعات مصرفی جدید پیدا می‌کنند و دقیقا در زمان تعویض این قطعات، به دست راننده‌های ایرانی رسیده اند! آن هم در شرایطی که تهیه قطعات اصلی برندهای اروپایی در ایران، کاری بس دشوار و هزینه بر است. میلاد خاموشیان، از فعالان بازار خودروهای سنگین، در مصاحبه با روزنامه دنیای خودرو از دردسرهای مالکان این خودروها می‌گوید.

خاموشیان معتقد است که طرح واردات کامیون‌های کارکرده، باید قبل از اجرا، به طور کامل بررسی می‌شد. او می‌گوید که: «برندهای اروپایی همچون داف، با کمبود و گرانی شدید قطعات یدکی در بازار داخلی مواجه اند. به گونه‌ای که ممکن است یک قلم آینه بغل این کامیون‌ها، بیش از 4 میلیون تومان هم قیمت بخورد. جدا از بحث قطعات، خاموشیان هزینه تعمیرات کامیون‌های اروپایی را هم بسیار بالا می‌داند و به عنوان مثال، به هزینه یک سرویس عادی گیربکس کامیون داف اشاره می‌کند که تا 10 میلیون تومان هم برای آن، اجرت می‌گیرند»

از سوی دیگر، احمدرضا رعنایی، رئیس کمیته قطعات یدکی انجمن صنایع خودرویی کشور، در خصوص تامین قطعات خودروهای سنگین می‌گوید: «تولید کنندگان این قطعات در داخل بسیار اندک اند و به دلیل کاهش تیراژ تولید کامیون در ایران، عرضه قطعات یدکی هم با افت شدید روبرو شده است.»

رعنایی مشکلات مربوط به انتقال ارز و ثبت سفارش قطعه را هم مزید بر علت دانست و این دو چالش را عامل کاهش موجودی کالا در انبارهای بازرگانان خواند. البته او در نهایت، وزارت صمت را مقصر این ماجرا نمی‌داند و مدعی شده که این وزارتخانه با بررسی حجم قطعات مورد نیاز، در صورت نبود نمونه‌های تولید داخل، مجوز واردات صادر می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • hasan imani
    hasan imani | ۷ اسفند ۱۳۹۹

    الا برکت الله

  • ozone
    ozone | ۷ اسفند ۱۳۹۹

    نه فقط کامیون ها بلکه همه صنایع و شرکتها با مشکلات قطعات یدکی و تجهیزات مواجه اند. به خاطر تحریم ها، به خاطر کمبود ارز، به خاطر مشکلات بانکی و...

  • فـرزاد
    فـرزاد | ۷ اسفند ۱۳۹۹

    "طرح واردات کامیون‌های کارکرده، باید قبل از اجرا، به طور کامل بررسی می‌شد" ... جمهوری اسلامی ایران

مطالب پیشنهادی