ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

نگاهی به گوردن میوری T50s Niki Lauda؛ شاهکار بی‌مانند 4.3 میلیون دلاری

گوردن میوری روز تولد نیکی لائودا راننده افسانه‌ای مسابقات فرمول یک که سابقه 3 قهرمانی در این مسابقات دارد را به معرفی جدیدترین دست پرورده خود یعنی گوردن میوری T50s Niki Lauda انتخاب کرده است. ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

گوردن میوری روز تولد نیکی لائودا راننده افسانه‌ای مسابقات فرمول یک که سابقه 3 قهرمانی در این مسابقات دارد را به معرفی جدیدترین دست پرورده خود یعنی گوردن میوری T50s Niki Lauda انتخاب کرده است.

این شاهکار فنی مهندسی و طراحی، مدل مخصوص پیست های اتومبیل‌رانی ابرخودرو T50 است و قرار است تنها 25 عدد از آن با برچسب قیمتی 4.3 میلیون دلار تولید شود.

T50s Niki Lauda به طور هم زمان با مدل شهری T50 تولید خواهد شد و قرار است در سال 2022 میلادی تحویل مشتریان آن شود.

از نظر ابعاد و زبان طراحی رابطه مدل شهری و مخصوص پیست‌های اتومبیل‌رانی کاملا مشخص و واضح است اما گوردن میوری مدعی آن است که از همان آغاز هر دو محصول را با دیدگاه مخصوص به خود و به طور اختصاصی طراحی کرده است و به همین دلیل در مدل مخصوص پیست‌های اتومبیل رانی طراحی قطعات در بخش فنی کاملا متفاوت از مدل شهری است.

وزن این مدل در حدود 852 کیلوگرم است(در حدود 128 کیلوگرم سبک تر از مدل شهری با وزن 980 کیلوگرم است)

موتور دوربالای ساخت شرکت کازورث که یک واحد 3.9 لیتری V12 است توانایی تولید 700 اسب بخار قدرت دارد. این موتور در مدل شهری تنها 650 اسب بخار نیرو تولید می‌کند. همچنین به مدد ورودی هوای قرار داده شده بر روی سقف خودرو حداکثر قدرت به 725 اسب بخار می‌رسد.

گوردن میوری برای کاهش نیروی درگ کمتر از قطعات آیرودینامیکی بر روی بدنه اسفتاده کرده‌است و با کمک یک فن به ابعاد 40 سانتی متر در بخش انتهایی خودرو که نقش مکنده هوا و ایجاد کننده نیروی رو به پایین را دارد بسنده کرده‌است.

این فن در T50s نیز استفاده شده است و با استفاده از دیفیوزر، بال عقب به شکل دلتا و دیگر قطعات آیرودینامیکی حداکثر نیروی رو به پایین به 1500 کیلوگرم می‌رسد که تقریبا 2 برابر بیشتر از وزن خودرو است.

هر کدام از T50s ها از مشخصات اختصاصی و مخصوص به خود بهره می‌برند و نام اختصاصی که از خودروهای فرمول 1 که توسط گوردن میوری طراحی شده‌اند و در یک مسابقه جایزه بزرگ به پیروزی دست پیدا کرده‌اند خواهند گرفت.

به طور مثال اولین نسخه با نام «Kyalami 1974» خوانده خواهد شد و با یک کتاب اختصاصی که شامل مشخصات این محصول و خودروی فرمول 1 که برنده این مسابقه شده است به خریدار خوش شانس آن تحویل داده خواهد شد.

گوردن میوری درباره طراحی این مدل می‌گوید:

«من عمیقا به دنبال آن بودم تا از کاری که با مک لارن F1 انجام داده بودیم در طراحی و تولید این محصول جلوگیری کنم. زیرا در زمان طراحی مک لارن F1 ما در ابتدا مدل شهری را به طور کامل طراحی و تولید کردیم و سپس مدل مسابقه‌ای را بر اساس آن طراحی و تولید کردیم. این بار ما هر دو مدل را به طور جداگانه و به صورت هم زمان طراحی و تولید کردیم. به همین دلیل شاسی فیبرکربنی، موتور، گیربکس و حتی قطعات آیرودینامیکی بدنه کاملا متفاوت از یکدیگر است.»

«ما خودروی مسابقه‌ای را به شکلی طراحی کردیم که هیچ شرکت دیگری قادر به انجام آن نبوده و نخواهد بود. با وزن تنها 850 کیلوگرم مجهز به یک موتور V12 تنفس طبیعی 4 لیتری با حداکثر قدرت 700 اسب بخار و حداکثر گشتاور 484 نیوتن متر که قابلیت دور خوردن تا مرز 12100 rpm را دارد. وزن این موتور برابر با 161 کیلوگرم است و سیستم اگزوزی که تقریبا نمونه مشابه آن در صنعت خودروسازی وجود ندارد و تجربه شنیداری را به سطح کاملا جدیدی می‌رساند.»

گوردن میوری هیچ علاقه‌ای به میزان قدرت و زمان ثبت شده با این خودروی مسابقه‌ای ندارد و با این که مشخصا T50s توانایی های بسیار بالایی برای ثبت زمان در پیست‌های مختلف اتومبیل رانی را خواهد داشت با این وجود تجربه رانندگی با آن در پیست های اتومبیل رانی تنها دغدغه گوردن میوری بوده تا شبیه به هیچ یک از دیگر خودروها نباشد.

گوردن میوری برای کاهش وزن هرچه بیشتر به طور کامل قطعات اضافی را حذف کرده است به طور مثال با حذف سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها موتور خودرو در حدود 20.7 کیلوگرم سبک تر شده است و با استفاده از مواد نازک تر گیربکس نیز در حدود 6 کیلوگرم وزن کمتری دارد. این مدل نیازی به سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی ندارد و اینها نیز به طور کامل از آن حذف شده‌است.

رینگ ها نیز به طور کامل از آلیاژ تیتانیومی ساخته شده است. ضمنا گیربکس اتوماتیک از نوع سکئونشال نیز ساخت شرکت ایکس ترک انگلستان است.

همچنین یک پکیج با نام «Trakspeeed» که شامل جک، ابزاری مورد نیاز و مواد مورد نیاز برای اضافه کردن به سوخت و دستورالعمل های تنظیمات بخش های مختلف به مالکین داده خواهد شد تا در تمامی پیست‌های اتومبیل رانی بهترین عملکرد ممکن را از این محصول دریافت کنند.

با وجود این که T50s مخصوص هیچ یک از سری مسابقات اتومبیل رانی طراحی نشده‌است اما میوری به طور مستقیم با قهرمان مسابقات GT استفان راتل در حال همکاری است تا با هدف ایجاد یک باشگاه برای دارندگان خودروهای GT1 در آینده مسابقاتی را تدارک ببینند.

در حال حاضر اکثر T50s ها به فروش رسیده و تنها تعداد اندکی از آن قابل خریداری است که این تعداد هم به مشتریان خاص و گلچین شده توسط شرکت گوردن میوری فروخته خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • مممممم
    مممممم | ۸ اسفند ۱۳۹۹

    ما هم ساینا اس و کوئیک اس داریم ?‍♂️?

  • Mr. Saxobeat
    Mr. Saxobeat | ۸ اسفند ۱۳۹۹

    بخاطر علاقه خیلی شدیدی که به گوردون موری اداشتم و عاشق فیزیک بودم رفتم مکانیک تا مقطع ارشد خوندم.تخصص اصلیمم آیرودینامیک هست.الان با اطمینان کامل میگم توی ایران نه چیزی ادم یادمیگیره نه کسی میشه.تمام ارزوهام رفت بر باد.خدا ازتون نگذره چقدر مثل من ارزوهاشون کشته شد.

  • Ali Hatami
    Ali Hatami | ۸ اسفند ۱۳۹۹

    اوه ?

مطالب پیشنهادی