ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اتحادیه اروپا: مشکلات امنیتی اتومبیل‌های خودران باید پیش از ورود به جاده‌ها برطرف شود

«آژانس امنیت سایبری اتحادیه اروپا» (ENISA) و مرکز تحقیقات مشترک این اتحادیه (JRC) در گزارشی تحت عنوان «چالش‌های امنیت سایبری در بحث استفاده از هوش مصنوعی در رانندگی خودکار» به خطراتی اشاره کرده‌اند که استفاده ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۵

«آژانس امنیت سایبری اتحادیه اروپا» (ENISA) و مرکز تحقیقات مشترک این اتحادیه (JRC) در گزارشی تحت عنوان «چالش‌های امنیت سایبری در بحث استفاده از هوش مصنوعی در رانندگی خودکار» به خطراتی اشاره کرده‌اند که استفاده از هوش مصنوعی در اتومبیل‌های خودران می‌تواند به وجود بیاورد. آن‌ها همچنین راهکارهایی را برای کاهش این خطرات پیشنهاد کرده‌اند.

اتومبیل‌های خودران می‌خواهند با حذف مهم‌ترین عامل تصادفات یعنی رانندگان انسانی حمل و نقل را برای همگان ایمن‌تر کنند. ولی این محصولات می‌توانند خطر متفاوتی را برای رانندگان، مسافران و عابران پیاده به وجود بیاورند.

اتومبیل‌های خودران برای کنترل خودروها از سیستم‌های هوش مصنوعی و تکنیک‌های یادگیری ماشینی استفاده می‌کنند تا با گردآوری، تحلیل و انتقال اطلاعات بتوانند در جاده‌ها تصمیم‌گیری کنند. ولی این سیستم‌ها هم مثل همه سیستم‌های کامپیوتری در برابر حملات آسیب‌پذیر هستند و می‌توانند جان انسان‌ها را به خطر بیندازند.

مدیرکل JRC، «استفن کوئست» (Stephen Quest)، در اظهاریه‌ای مطبوعاتی درباره این گزارش و یافته‌های آن گفت:

ضروری است نهادهای قانونی اروپا اطمینان یابند که مزایای استفاده از سیستم‌های رانندگی خودکار باعث نادیده گرفته شدن ریسک‌های ایمنی آن نشود. این گزارش می‌خواهد میزان درک ما از تکنیک‌های هوش مصنوعی مورد استفاده در اتومبیل‌های خودران و ریسک‌های امنیت سایبری آن را افزایش دهد، تا تدابیر لازم برای کسب اطمینان از امنیت هوش مصنوعی به کار رفته در سیستم‌های رانندگی خودکار در نظر گرفته شود.

سیستم‌های هوش مصنوعی مورد استفاده توسط اتومبیل‌های خودران دائما در حال فعالیت‌اند تا علامت‌های ترافیکی، نشانه‌های جاده و سایر خودروها را شناسایی کرده و سرعت و مسیر حرکت آن‌ها را تخمین بزنند. این سیستم‌ها افزون بر خطرات غیرعمدی از جمله خطاهای ناگهانی، می‌توانند به طرق مختلف مورد حمله قرار بگیرند. برای مثال، افزودن رنگ به جاده یا چسباندن استیکر به علائم ترافیکی می‌تواند مانع از عملکرد صحیح سیستم‌های هوش مصنوعی شود و آن‌ها را به اتخاذ تصمیمات خطرناکی وادار کند.

این گزارش برای بهبود امنیت هوش مصنوعی اتومبیل‌های خودران پیشنهاد می‌کند که قطعات مربوطه به‌صورت مرتب در بازه زمانی طول عمر این محصولات مورد ارزیابی قرار بگیرند. این دسته از مشکلات امنیتی باید پیش از ورود گسترده اتومبیل‌های خودران به جاده‌ها برطرف شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی