ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان با نسخه دیجیتالی زمین راه مقابله با تغییرات اقلیمی را پیدا ‌می‌کنند

گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی از بزرگترین تهدیدها برای زندگی بشر محسوب می‌شوند که مورد توجه دانشمندان بی‌شماری قرار دارند. حالا دانشمندان می‌خواهند یک نسخه دیجیتال از زمین برای بررسی سناریوهای مختلف توسعه دهند. طبق مقاله‌ای ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۵

گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی از بزرگترین تهدیدها برای زندگی بشر محسوب می‌شوند که مورد توجه دانشمندان بی‌شماری قرار دارند. حالا دانشمندان می‌خواهند یک نسخه دیجیتال از زمین برای بررسی سناریوهای مختلف توسعه دهند.

طبق مقاله‌ای که اخیرا در ژورنال «Nature Climate Change» منتشر شده، دانشمندان به دنبال توسعه دوقلوی دیجیتال زمین هستند که یک سیستم شبیه‌سازی زمین محسوب می‌شود. این سیستم از یک فریمورک روش‌شناسی برای پیشرفت‌های عددی در پیش‌بینی آب و هوا استفاده می‌کند.

هدف از توسعه چنین مدلی، امکان بررسی تاثیرات تغییرات اقلیمی روی زمین و همچنین سایر عوامل است تا بتوان پیش از وقوع آن‌ها در دنیای واقعی، به دنبال راه‌حلی برای آن‌ها بود. دانشمندان با داده‌های این سیستم می‌توانند به بهترین مسیر برای کاهش اثرات تغییرات اقلیمی دست پیدا کنند.

داده‌های جمع‌آوری شده از زمین بطور مداوم به مدل دیجیتالی منتقل می‌شوند تا بتواند بطور دقیق تغییر وضعیت زمین و مسیرهای احتمالی را پیش‌بینی کند. پژوهشگران در کنار این اطلاعات، می‌خواهند داده‌های مربوط به فعالیت‌های انسانی را هم در این مدل مورد استفاده قرار دهند.

زمین دیجیتال

از این مدل می‌توان برای برنامه‌ریزی‌های استراتژیک برای تامین آب شیرین و مواد غذایی هم استفاده کرد. علاوه بر این، امکان استفاده از آن برای توسعه و ساخت نیروگاه‌های بادی و خورشیدی هم وجود دارد.

این سیستم بخشی از یک پروژه ۱۰ ساله مورد حمایت اتحادیه اروپا به نام «مقصد زمین» محسوب می‌شود که به بشر در رسیدن به هدف کربن خنثی در سال ۲۰۵۰ کمک می‌کند. یکی از پژوهشگران مرکز اروپایی برای پیش‌بینی آب و هوا به نام «پیتر بائر» در بیانیه‌ای در «موسسه فناوری فدرال زوریخ» (ETH Zurich) به این موضوع اشاره کرده که این مدل می‌تواند شرایط بخش‌های مختلفی از زمین تا سال ۲۰۵۰ را پیش‌بینی کند.

پژوهشگران برای سرعت بخشیدن به توسعه چنین مدل، از هوش مصنوعی و همچنین کلان داده استفاده خواهند کرد. با اینکار علاوه بر سرعت بالاتر، می‌توان داده‌های مهم را هم فیلتر کرد. به گفته دانشمندان، امکان استفاده از قدرتمندترین سوپرکامپیوترهای امروزی برای چنین مدلی وجود ندارد و فناوری باید پیشرفت کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی